המונדיאל הולך להנחית מכה קשה על חברות הטלוויזיה

שידור המשחקים באיכות K4 יגדיל את תשלומי סלקום ופרטנר לבזק על מנויי הטלוויזיה ■ פרטנר תיפגע יותר כי אינה מעבירה שידורים בעידן פלוס

לוגו של המונדיאל
לוגו של המונדיאל

פרטנר וסלקום מודאגות מאד מהצריכה הגוברת של תקשורת הנתונים של הלקוחות שלהן בטלוויזיה. הן אף פנו למשרד התקשורת וביקשו את עזרתו. ככל שהחברות מוסיפות מנויים וצומחות, כך התשלום שהן משלמות לבזק עבור תעבורת הנתונים (ג'יגות) הולכת וגדלה והבעיה עומדת להחריף. פרטנר סובלת מכך במיוחד מאחר שהיא מעבירה את כל השידורים שלה על גבי האינטרנט, בעוד סלקום מעבירה חלק ניכר מהם דרך עידן פלוס.

עיקר הבעיה יבוא לידי ביטוי באמצע השנה בתקופת המונדיאל, שישודר כולו באיכות שידור K4. המשמעות היא הכפלה ויותר של התשלומים עבור התעבורה לבזק. למשל, אם לקוח באיכות SD (Standard Definition) צורך 1.2 מגה ביט בשנייה לצורך העברת השידור באינטרנט, הרי שלקוח HD (High Definition) צורך 3-4 מגה ביט בשנייה, ובמעבר ל-K4, נדרש קצב של 8-10 מגה ביט בשנייה. כל זאת למכשיר טלוויזיה אחד בבית.

הממונה על ההגבלים העסקיים, שאישר את המיזוג בזק yes, קבע באישור המיזוג תנאי שלפיו החברות שמעבירות טלוויזיה על גבי הרשת לא ישלמו עבור הג'יגות שהן צורכות. אלא שהתנאי מדבר על הלקוחות שהם לא חלק מהשוק הסיטונאי, כלומר לקוחות קמעונאיים. עבור לקוחות שהם חלק מרפורמת השוק הסיטונאי בפרטנר וסלקום, דהיינו משלמים עבור האינטרנט ועבור התשתית בתשלום אחד, המפעילות נדרשות לשלם לבזק עבור התעבורה ברשת שלה.

על פי גורמים בשוק, לקוח טלוויזיה בפרטנר וסלקום, עולה להן היום כ-80 שקל בחודש רק עבור בזק לעומת לקוח ללא טלוויזיה, שעליו הן משלמות כ-50 שקל. יתר ההוצאות על התוכן, הממירים ועוד, הופך את הטלוויזיה כנראה לעסק לא רווחי.

אלא שכאן לסלקום יש יתרון כיוון שהיא כאמור מעבירה את שידורי הברודקאסט דרך עידן פלוס במקביל לאינטרנט. מאחר שערוצי הברודקאסט מהווים את עיקר הצפייה בטלוויזיה, סלקום מצליחה להפחית במעט את העלויות. בפרטנר הכול עובר דרך האינטרנט, והמשמעות עבורה היא אדירה. בהנחה שחלק לא מבוטל מהשידורים של המונדיאל ישודרו גם בערוצי הברודקאסט, פרטנר תיקלע לסיטואציה מאד בעייתית. העובדה שהתגאתה מאוד ביתרון הטכנולוגי שלה בכך שכל הממירים שלה מסוגלים להעביר איכות שידור K4, רק תגדיל את הסכום הגדל והולך שתצטרך להעביר לבזק.

בינתיים סלקום נהנית מהכישלון המתמשך של הרשות השנייה שלא העבירה את שידורי עידן פלוס ל-HD. כך לקוחות סלקום בטלוויזיה הקולטים דרך עידן פלוס את ערוצי הברודקאסט, לא יכולים ליהנות מחוויית צפייה באיכות HD בערוצים 11, 12, 13 ו-14.

בשבועות האחרונים מתקיימות שיחות עם משרד התקשורת כדי למצוא פתרון לבעיה הקשה הזאת. אלא שלמשרד אין הרבה מה לעשות בעניין מכיוון שזו המדיניות ואלו המחירים שקבע. הוא אינו יכול עכשיו לשנות את התמחור, ולכן המציאות המתהווה בשוק השידורים הופכת להיות כואבת מאוד, במיוחד לפרטנר.