צעירה לקתה בזיהום - ייתכן בשל תרופה שמקורה במפעל טבע

שקית של תרופה, שיוצרה בחברת רפא ונארזה במפעל טבע באשדוד, נמצאה נגועה באותו חיידק שבו לקתה נערה חולת סרטן ■ טבע מסרה כי עפ"י הנתונים שהגיעו לידה לא ניתן לדעת מה היה מקור הזיהום

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

חולת סרטן שטופלה בבית החולים רמב"ם, והמשיכה לקבל תרופות בטיפול ביתי, לקתה בזיהום שמקורו ככל הנראה בתרופת שיכוך כאבים שקיבלה בעירוי. שקית של התרופה מורפין, שיוצרה בחברת רפא ונארזה במפעל טבע באשדוד, נמצאה נגועה באותו חיידק שבו לקתה הנערה. 

בית החולים רמב"ם מסר כי החולה הגיעה עם זיהום חיידקי, והתבקשה על-ידי בית החולים להביא מביתה את כל התרופות שנטלה. בשקית סגורה של התרופה מורפין, נמצא אותו חיידק שגרם לזיהום. הנערה התאוששה מן הזיהום וממשיכה להיות מטופלת כחולת סרטן.

על-פי הנתונים הללו, סביר להניח כי החיידק היה מצוי לפחות בשתי שקיות, זו שבה השתמשה החולה, והשקית הסגורה. מחברת טבע  נמסר בתגובה: "במקרה המדובר התרופה - תמיסת מורפין להזרקה - מיוצרת על-ידי חברת רפא והוכנה רוקחית באתר טבע באשדוד. בטבע אשדוד קיימת בקרה קבועה, ואין כל אינדיקציה לקיום זיהום. עם קבלת הדיווח אתמול על האירוע שאירע לפני כשבועיים, טבע החלה בחקירת האירוע הנקודתי. חשוב לציין כי מדובר בזיהום היכול להגיע ממספר רב של מקורות, בהם ציוד רפואי. אנו מאמינים כי במקביל לבדיקתנו ייערכו בדיקות על-ידי הגורמים המעורבים הנוספים לאיתור מקור הזיהום-".

טבע  נמצאת בימים אלה בתהליך של פיטורי 1,700 עובדים בישראל, מתוך 14,000 בעולם. המפעל באשדוד הוא אחד המפעלים מהם מעוניינת החברה להיפרד, אך בשלב זה היא מעוניינת למכור אותו בשלמותו ולא לסגור אותו, אם יימצא קונה. חברת סופר פארם והאחים טופז הביעו התעניינות ברכישה של חלק מן המפעל או בקליטה של עובדי המפעל אם ייסגר והם יפוטרו. מאז ההודעה על אפשרות המכירה, עובדי המפעל אינם מפגינים ואינם נוקטים בעיצומים. 

מחברת רפא נמסר בתגובה: "הצטערנו לשמוע על המקרה, ואנו מאחלים רפואה שלמה והחלמה מהירה לילדה. אנו מייצרים תרופות איכותיות במפעל מתקדם, בהתאם לדרישות הרגולטוריות המחמירות של הרשויות באירופה (EMA) ולסטנדרטים הגבוהים של משרד הבריאות בישראל. אנו פועלים, תוך בקרת איכות קפדנית בכל שלבי הייצור ועומדים באישורי התקינה ובסטנדרטים המחמירים ביותר, לרבות GMP. המוצרים הרלוונטיים עברו סטריליזציה סופית לפני יציאתם מהמפעל. בבדיקה של כל נתוני הייצור והשחרור, נמצא כי התרופה יצאה ונשלחה מהמפעל כשהיא סטרילית, בטוחה ותקינה לחלוטין".