ממשיכה להקשות על הרשויות: טלגרם תנפיק מטבע משלה

החברה, המזוהה עם שמירה קפדנית על פרטיות המשתמשים, מתכוונת לאמץ טכנולוגיית בלוקצ'יין דור 3 לשירותיה ולהנפיק מטבע שיוכל לשמש את 180 מליון המשתמשים בשירות ■ לפי ההערכות, המערכת של טלגרם תוכל להתמודד עם מיליון עסקאות בשנייה, וזאת מבלי לפגוע באיכות אבטחת המידע

טלגרם\ מתוך: reuters
טלגרם\ מתוך: reuters

חברת הסטארט-אפ טלגרם, שמפעילה את תוכנת המסרים המידיים המוצפנת, מתכננת גיוס של מיליארדי דולרים להשקת פלטפורמת בלוקצ'יין משלה ומטבע מבוזר בשם גרם - כך מדווח האתר טק-קראנץ'.

הדבר יאפשר תשלום דרך הצ'אט של טלגרם ומחוצה לו, וההערכה היא כי למטבע תהיה דרישה גבוהה, בזכות העובדה שטלגרם היא פלטפורמה מבוססת עם 180 מיליון משתמשים ברחבי העולם. עוד דווח, כי המטבע יתבסס על פלטפורמת בלוקצ'יין דור שלישי, עם יכולות כריית מטבעות מתקדמות שצורכות פחות אנרגיה מהשיטה שעליה מבוסס הביטקוין. פבל דורוב, מנכ"ל ומייסד טלגרם, לא מסר תגובה.

המהלך יאפשר למשתמשי טלגרם לשלוח כסף בין מדינות ללא עמלות, להעביר סכומים גדולים באופן פרטי בזכות הצפנת האפליקציה ועוד. אימוץ מטבע משלה יוכל לתת למערכת התשלומים של טלגרם עצמאות מממשלות ובנקים, דבר שדורוב ככל הנראה מעוניין בו. הוא ואחיו ניקולאי נאלצו למכור את החברה הקודמת שהקימו, VK , הנחשבת ל"פייסבוק של רוסיה" ושוויה מוערך ב-3 מיליארד דולר. מניותיה הועברו לידי אוליגרכים המקורבים לממשלה הרוסית, לאחר שהשניים ספגו איומים והטרדות.

טלגרם ככל הנראה שוקלת גיוס של 350 מיליון דולר בשלב ראשון, ולאחר מכן בין 3 ל-5 מיליארד דולר, אך הסכומים עשויים להשתנות. המכירה המוקדמת באה במטרה למשוך משקיעים גדולים לפני המכירה הרחבה יותר והציבורית, מתוך כוונה שהסכומים הגדולים של המכירה הראשונית ינסכו ביטחון במשקיעים. ייתכן שהמשקיעים במכירה הראשונית יידרשו לקנות לפחות ב-20 מיליון דולר, והקנייה תהיה במטבעות ממוסדים כמו דולרים ולא במטבעות מבוזרים כמו ביטקוין. לפי טק-קראנץ',חברות השקעה ממוסדות ומובילות כבר הביעו עניין ברכישה, אולם דורוב נזהר בקבלת הכסף שלהן.

מייסד טלגרם פאבל דורוב / צילום: רויטרס
 מייסד טלגרם פאבל דורוב / צילום: רויטרס

הרעיון של דורוב הוא להשתמש במימדים של טלגרם כדי לגרום למטבע להתקבל באופן רחב, ולהפוך אותו למעין סטנדרט בתחום. טלגרם שואפת לפתח פלטפורמה דומה ל-WeChat הסינית מבית טנסנט - שכבר איננה רק אפליקציית מסרים אלא מנגנון תשלום שמשמש רבים בסין - אך בטכנולוגיה ששמה דגש גדול יותר על אבטחה. בארנק שטלגרם מתכננת להשיק, היא תאפשר למשתמשים להחזיק גם את המטבע שלה וגם מטבעות מסורתיים.

התוכנית של טלגרם כוללת פלטפורמה עבור שירותים שמאפשרים ממשקים לחוזים חכמים לסמארטפון; שירות שיקצה שמות לחוזים, חשבונות ושירותים ויאפשר להם להיות נוחים לגישה ולקריאה; פלטפורמה לתשלומים זעירים ומאובטחים; ושרשרת שתאפשר ייצור בלוקים מהיר. העיצוב של טכנולוגיית הבלוקצ'יין יאפשר לה לשמור על מהירות גבוהה גם כשהיא גדלה: בטק-קראנץ' טוענים שהיא תהיה מסוגלת לעמוד במספר עצום של עסקאות, בערך מיליון לשנייה.

4% מן המטבעות שיסופקו (200 מיליון גרמים) יוקצו להמשך הפיתוח של פלטפורמת טלגרם. החברה גם תשמור בידיה לפחות 52% מהאספקה הכוללת של מטבעות הגרם כדי להגן על המטבע ממסחר מפוקפק, ולשמור על גמישותו. 44% הנותרים יימכרו במכירה פומבית ופרטית.