"משבר 2008 עבר בישראל יחסית בסדר. אין כאן בעיה מערכתית של מתן אשראי"

כך אמר פרופ' צבי וינר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בא כוחו של אליעזר פישמן: "הבנקים נגררים לפופוליזם ולשיקולי יח"צ"

בפאנל "תספורת" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהתקיים היום (ד') ונפתח בהרצאתו של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ויו"ר ועדת החקירה להסדרי האשראי (ראו מימין), לקחו חלק עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד בתיק אליעזר פישמן; פרופ' צבי וינר מהאוניברסיטה העברית, המייעץ לבנק הפועלים בוועדת החקירה; ד"ר הדר ז'בוטינסקי מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית; ועו"ד שלום גולדבלט, בא-כוחו של אליעזר פישמן. את הפאנל הנחתה עירית אבישר, כתבת בנקאות ושוק ההון ב"גלובס".

פרופ' צבי וינר דיבר על מתן האשראי במשק בידי הבנקים: "משק מודרני לא יכול להתקיים ממקור כספי אחר, ומתן הלוואות הוא הכרחי וזה ניהול סיכונים. מתוך 1,000 הלוואות שניתנות, תמיד יש אחוז מסוים של אלה שייקלעו לקשיים וחלק מסוים גם לא יחזיר בכלל. אי אפשר להגיע למסקנה כלשהי בגלל מקרה מסוים. אם אנחנו מסתכלים במשקפי הזמן - העולם עבר את משבר 2008, וכל מדינות העולם נקלעו למשבר אשראי, ובישראל זה עבר יחסית בסדר. אין כאן בעיה מערכתית של מתן אשראי לא נכון ולא כלכלי".

ד"ר הדר זבוטינסקי: "יש שונות ברגולציה בין זו שחלה על בנקים לבין גופים אחרים שמעניקים אשראי במשק. לרגולטור יש הזדמנות לעשות שינוי ולהקטין את הסיכון המערכתי". עו"ד יוסי בנקל: "הרושם שקיבלתי בדיונים שנעשו בנושאים כאלה בכנסת הוא שלא התקיים דיון ענייני וח"כים רצו יותר להשמיע מלשמוע. אם ועדת הכלכלה היתה שוכרת מומחים בנושא הזה, והייתה יוצרת עבודת חקיקה רצינית אולי זה היה שווה את המאמץ, אבל זה לא הכיוון שלדעתי הוועדה של כבל הולכת אליו ולכן אני סקפטי".

פרופ' וינר: "השילוב של התפתחות טכנולוגית ביחד עם ריבית אפס מייצר מצב שיותר חברות שפועלות מחוץ למערכת הבנקאית צומחות ועולות".

עו"ד שלום גולדבלט: "הבנקים, ויש לי היכרות ארוכה איתם בנושא אשראי, הם מקצוענים בתחום מתן האשראי וכך גם בגביית חובות - הם הגובים הכי מקצוענים שיכולים להיות. מישהו יודע איך המוסדיים גובים חוב? מישהו חושב שיש להם יכולת כמו שיש לבנקים בנושא הזה? הבנקים מקצוענים והמוסדיים הרבה פחות. מציע שהוועדה של כבל לא תדבר רק על הבנקים אלא גם על המוסדיים.

"בבנקים, בשנים האחרונות, מי שמחליט על הסדרי חוב אלה מחלקות הדוברות. ככל שהבנקים ילכו אחרי הדוברות ופחות אחרי הגורמים המקצועיים - זה יהיה פחות טוב. הבנקים נגררים לפופוליזם ולשיקולים של יחסי ציבור. בישראל, החובות האבודים למגזר המגזר הפרטי הם פי 2 מאלה של המגזר העסקי. והטענות שהבנקים מוותרים לחברות ולא ללקוח פרטי - זה לא נכון".