פלוג: פעילות שחקני מודלים תרמה לייסוף האחרון בשקל

נגידת בנק ישראל בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אם יונפק מטבע דיגיטלי של בנק ישראל, זה שונה לחלוטין ממטבעות כמו ביטקוין, שאף אחד לא מגבה אותם או עומד מאחוריהם"

קרנית פלוג / צלם: איל יצהר
קרנית פלוג / צלם: איל יצהר

"השקל חזק ומצוי להערכתנו בייסוף יתר" - כך אמרה היום (ה') נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בירושלים, במהלך שיחה עם כתב המאקרו של "גלובס", עמירם ברקת.

באופן חריג יחסית להודעות קודמות של בנק ישראל, הודתה פלוג כי ניתן להסביר חלק מהתחזקות השקל בימים האחרונים בפעילות של גורמים ספקולטיבים בשוק המט"ח, ובכלל זה שחקני אלגו, הפועלים בשוק בהיקפים גדולים על-פי מודלים מתמטיים.

פלוג: פעילות שחקני מודלים תרמה לייסוף האחרון בשקל

דבריה של פלוג עולים בקנה אחד עם התחושות בשוק המט"ח, שלפיהן חל גידול דרמטי בפעילות ספקולטיבית של מכירת דולרים מאז שנשבר מחסום ה-3.5 שקלים לדולר. יצוין כי מתחילת 2018 כבר התחזק השקל בשיעור של למעלה מ-1% מול סל המטבעות האפקטיבי, ולא רק מול הדולר, והוא נסחר קרוב מאד לשיא של כל הזמנים.

פלוג אמרה כי השקל חזק אמנם בגלל הביצועים הטובים של כלכלת ישראל, אך מעבר לכך "אנחנו רואים בתקופה האחרונה ייסוף נוסף. חלק מזה זה התחזקות הדולר, אבל בהחלט יש גם ייסוף אפקטיבי. זה עשוי גם לדחות את החזרה שלנו ליעד האינפלציה. כתגובה לייסוף של התקופה האחרונה, שהוא קצת מפתיע לאור עליית הריבית בארה"ב, חזרנו להתערב בשוק בהיקפים גדולים. איתרנו פעילות של שחקנים שלאו דווקא קשורים לפעילות הריאלית, כאלה שסוחרים על-פי מודלים והתערבנו גם בהקשר זה".

עוד אמרה פלוג כי "אני חושבת שהגישה שהציג ראש הממשלה הניבה שיפור בכלכלה. והתחלנו עם הוצאה ציבורית גבוהה, עשינו דיאטה חריפה, והיום ההוצאה היא מאד נמוכה. 

"הדבר הזה בא לידי ביטוי בזה שיש לנו קושי לתת מענה לסוגיות חברתיות ולהשקעות שחשובים מבחינת הפריון שחשוב לצמיחה העתידית. בנקודת הזמן הזאת יש מקום לחשוב מחדש על כלל ההוצאה. אני חושבת שכדי לתת מענים גם לסוגיות החברתיות ולדברים שמשפיעים קדימה. ההוצאה עלתה מעבר לכלל.

"התוצאות כפי שמשתקפות בהישגים לא מספקות, ויש הרבה מה לשפר. גם במבחנים הכמותיים וביכולת של הישראלים לתפקד בסביבה דיגיטלית שזה כישורים שנדרשים במאה ה-21 הם לא מספקים. זה נכון גם לאוכלוסייה הבוגרת, ויש לנו הרבה מה לעשות. הפערים מאד גדולים ויש מקום לשיפור גדול תוך התייעלות.

ראש הממשלה אומר שאתם טועים לגבי הורדת המסוי, שזה עובד.

פלוג השיבה כי "כשמסתכלים על תקופה ארוכה רואים שהסטיות היו בכיוון ההפוך. אין סטייה סיסטמית וצריך לעשות את ההערכה המושכלת ומה המודלים אומרים לנו על המסים. אגב, בשנה האחרונה, כשניתן תמריץ מס להוציא רווחים כלואים הניבה רווחי עתק. לגבי השאלה האם הפחתת מס מניסה תקבולים אז זה נכון. אנחנו מכירים את החלק ההפוך של עקומת לאפר והפחתת מס בשיעורי המס שאנחנו נמצאים בהם ההפחה מקטינה את סך הגבייה והתוספת של הפעילות לא מפצה".

 את מקפידה מאד לשמור על המעמד המקצועי ואת לא שחקנים במשחק הפוליטי, האם לדרג המקצועי קשה לבוא היום לממשלה?

"כשיש ממשלה עם הרבה מפלגות, כשלכל אחד יש את הכוח להשפיע על יציבותה, זה מקצר את האופק של ההסתכלות של הפוליטיקאים ויש להם צורך בהישגים מהירים יחסית. זה מחדד את הצורך של הגורמים המקצועיים לתת את העצה הטובה ביותר עם אופק קצת יותר ארוך".

כלכלת בחירות מה שנקרא?

"ממשלות פחות יציבות מתמקדות בטווח הקצר".

מתי את עושה קניות בשוק?

"שוק במחנה יהודה אני עושה בימי שישי".

הסוחרים לא מוטרדים מהשקל החדש?

"הם לא מוטרדים מזה שיש שתי נשים על השטרות אגב".

ובכל זאת, קודמך התערב בשוק המט"ח, עברו מאז 10 שנים אבל נדמה שהבעיה לא נפתרה למרות שבנק ישראל צבר הרבה מאד מיליארדים. השקל נחשב היום למטבע היקר ביותר.

"קודם כל זה נכון שהשקל חזק ומצוי להערכתנו בייסוף יתר בין היתר בגלל שבחלק מהמדיניות נוקטים במדיניות מרחיבה. אז אם לא חשבנו שנתערב על פני כל השנים גם לא חשבנו שמדינות ישמרו על רבית שלילית על פני כל כך הרבה זמן. השקל חזק בגלל השפעות בסיסיות סך הכל הביצועים טובים ואנחנו בתעסוקה מלאה אבל מעבר לזה יש את ההשפעה של הבנק המרכזי ואנחנו רוצים לקזז באמצעות התערבות במטבע חוץ. יש ייסוף מבחינה אפקטיבית וזה עשוי לדחות את החזרה שלנו לאינפלציה שאמורה להיות ביעד. חזרנו להתערב בהיקפים לא מבוטלים ואיתרנו שחקנים סוחרים והתערבנו גם בהיבט הזה.

"חלק מהתעשיות שרגישות יותר לשער החליפין העובדה שאנחנו חושבים שיש ייסוף יתר באמת מביא אותנו לאותה התערבות אבל לאורך זמן צריך לפעול להגדלת הפריון שזה המפתח היסודי."

מה שלושת הדברים החשובים למדינה לטובת העתיד?

"האתגר הכי גדול כדי להבטיח צמיחה לאורך זמן מה שנדרש זה שיפור של ההון האנושי בעיקר במערכת החינוך, תשתיות ורגולציה".

מה לגבי סגנון הניהול שלך? הוא טיפה שונה.

"הצורה שבה אני מנהלת אני חושבת שזה ניהול שיתופי. יש המון אנשים מוכשרים במוסד שאני עומדת ראשו וזה יהיה בזבוז מאד גדול לא להישען על זה. האמת שהחלטות נשענות על ניתוח בצורה של דיון ואני מקפידה לשמוע את הצעירים ואת אלה שחושבים אחרת ואני מקווה שככה מקבלים החלטות טובות".

מה את עוד רוצה להשיג?

קרנית - ועדה ליציבות פיננסית. יש כבר הסכמה על הצורך לחוקק וגם על הפרטים. הסיבה שזה חשוב זה שהמערכת משתנה מאד מהר ויש שחקנים חדשים שהם לאו דווקא מפוקחים ונוהגים באותה צורה ויש חשיבות שמישהו יסתכל על כל המערכת ושלא מתפתחים סיכונים בחלקים לא מפוקחים.

מטבע דיגיטלי תנפיקי?

"ריך לעשות את האבחנה בין המטבעות כמו ביטקוין לבין מטבע עתידי שיונפק על ידי הבנק. אם יונפק מטבע דיגיטלי זה יהיה מגובה בהתחייבות של הבנק המרכזי וזה יהיה הבדל גדול. המטבעות היום לא חוקיים. זה מעורר הרבה מאד שאלות, והקמנו צוות שלומד את הנושא ואין אף בנק מרכזי שקרוב לנושא ונלמד מהתייחסות של אחרים".