המשקיעים מפנים לדולר כתף קרה על רקע הצמיחה העולמית

ככל שכלכלות יפן ואירופה מתאוששות, יותר ויותר כספים מוסטים להשקעות בין ובאירו על חשבון המטבע האמריקאי

שלטי החלפת כספים במקסיקו / צילום: רויטרס, Mike Blake
שלטי החלפת כספים במקסיקו / צילום: רויטרס, Mike Blake

הציפיות לצמיחה כלכלית מואצת מחוץ לארה"ב מסיטים כספי משקיעים לין, לאירו ולמטבעות רבים של מדינות מתעוררות, על חשבון הדולר שמצוי במצור זה שנה.

מדד הדולר ICE נגע ביום שישי האחרון ברמת שפל של יותר משלוש שנים, ובכך המשיך ירידה של קרוב ל-10% בשנה שעברה, שהייתה הירידה השנתית התלולה ביותר שלו מאז 2003. המדד הזה עוקב אחרי שווי המטבע האמריקאי מול סל מטבעות של עמיתות סחר של ארה"ב.

משקיעים מצביעים על העלייה בנתוני הצמיחה העולמיים בחודשים האחרונים, ועל הצעדים הנלווים של בנקים מרכזיים באירופה וביפן לנרמל את המדיניות המוניטרית אחרי שנים של מדיניות מרחיבה. הבנק האירופי המרכזי והבנק של יפן ממשיכים אמנם לספק תמיכה נדיבה לשווקים, אך הציפיות שנבנות הן שהכלכלות הגדולות בעולם יתחילו לצמצם בקרוב אמצעי המרצה של קרוב לעשור, ויצטרפו בסופו של דבר לפדרל ריזרב בהעלאת ריביות (ראו ידיעה נפרדת).

זה הופך את הדולר לפחות קורץ למשקיעים, שבמשך שנים נהרו לנכסים אמריקאיים בציפייה לצמיחה יציבה, והסתפקו בתשואות נמוכות אם כי טובות יחסית לשאר העולם. מדד דאו ג'ונס אמנם עלה לשיאים לצד שוקי מניות רבים בעולם, אבל מדדי המניות בארה"ב מפגרים בחודשים האחרונים אחרי המדדים בעולם, בסימן לכך שהשווקים בארה"ב, שרשמו עליות מרשימות בעשור האחרון, הם כבר חדשות ישנות.

"הסיפור של הדולר הוא של חילופי משטר עולמי", אמר מארק מקורמיק, מנהל יחידת אסטרטגיית המט"ח בצפון אמריקה בחברת TD סקיוריטיז. כלכלות כמו אירופה ויפן "מתחילות להיראות כמו מקומות שהיית רוצה להשקיע בהם".

ירידת הדולר היא האכזבה האחרונה למשקיעים רבים שצפו שהוא יעלה כאשר הפדרל ריזרב ימשיך את מדיניות העלאת הריבית המדורגת שלו מהשנים האחרונות. לאחרונה, ירידת הדולר היא איטית ויציבה, אבל אי יכולתו של הדולר לעלות כשהחדשות דיברו על סיכוי לקצב מואץ יותר של העלאת ריביות, או על הזדקרות של האינפלציה, הרשימה לרעה משקיעים רבים.

יש לכך שתי דוגמאות בולטות מהזמן האחרון. ביום שישי פורסמו בארה"ב נתונים חזקים על המחירים לצרכן, והדולר לא עלה בתגובה, ותשואות אג"ח האוצר עולות זה כמה שבועות, בלי אפקט על הדולר, למרות שהן הציתו ויכוח ישן על השאלה אם הריביות יחזרו לבסוף לרמתן מלפני המשבר של 2008.

"רואים את כל הדברים החיוביים הללו שצריכים היו לגרום לדולר להתחזק, ואין להם שום אפקט ראוי לציון", אמר סעיד חיידר, מנהל חיידר קפיטל מנג'מנט, שמנהל כספים בהיקף של 388 מיליון דולר. הוא מהמר שהדולר ייחלש מול מטבעות של מדינות מתעוררות שמפיקות סחורות כמו מלזיה, צ'ילה וקולומביה.

אנליסטים רבים מאמינים שירידת הדולר ב-2018 צפויה להאיץ בגלל העברת חוק המס האמריקאי, שצפוי להרחיב את הגירעון התקציבי. הדולר נוטה לרדת כשהגירעון מתרחב, בין היתר מפני שהממשל צריך להנפיק יותר אג"ח כדי לממן את הגירעון.

גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן מצפים שהגירעונות התקציביים יעלו לטריליון דולר, 5% מהתמ"ג, ב-2019, מ-664 מיליארד דולר ב-2017 (שנת התקציב, עד ספטמבר), כ-3.4% מהתמ"ג.

במידת מה, חולשת הדולר פשוט משקפת את כוחות השוק. הדולר עלה מול עמיתיו ב-25% מהשפל של 2011, עלייה שבעיני אנליסטים רבים הפכה את המטבע האמריקאי ליקר מדי בהשוואה לנתוני הבסיס שתומכים בו.

ירידה מתונה נוספת של הדולר תתקבל בברכה בחברות אמריקאיות גדולות רבות, שמשיגות חלק גדול מרווחיהן בחו"ל. ירידה של הדולר משפרת את היצוא האמריקאי, שהופך לתחרותי יותר - אחד היעדים של נשיא דונלד טראמפ. דולר חלש גם מעניק לפדרל ריזרב יותר מרחב להעלאת ריביות, כי הוא מאיץ אינפלציה.

אבל כמה משקיעים חוששים שירידה מתמשכת של הדולר תערער את האמון בכלכלת ארה"ב, ותגביר את החששות מהתמחורים הגבוהים בשוק המניות תוך כדי יצירת היסוס בפד לגבי המשך העלאת הריבית. פיחות חד של הדולר עלול גם להצית חששות שהאינפלציה תעלה מעבר לקצב המתון שרצוי בעיני הבנק המרכזי והמשקיעים.

ההימורים נטו נגד הדולר בשוק החוזים העתידיים ירדו לרמה הנמוכה ביותר זה יותר מחודש בדצמבר, בין היתר בעקבות ציפיות שהחברות ינצלו את החיתוך החד-פעמי במס על רווחים שמוחזרים מחו"ל (ומזומנים בכלל), שנכלל בחוק הרפורמה במס של הרפובליקאים. אבל ההימורים הדוביים על הדולר עלו שוב בשבועות האחרונים, בייחוד מפני שהאירו הפך לאופנתי יותר.

למשקיעים שמחפשים תשואה, "יש יותר אפסייד (פוטנציאל עלייה) במדינות כמו אירופה ויפן, שבהן המדיניות המוניטרית עדיין רחוקה מלהיות נורמלית", אמר קיט יוקס, אסטרטג בסוסייטה ז'נרל. "לא היינו רוצים לקנות סיפורים שכבר מיצו את עצמם במידה רבה".

מצמצמים פערים
 מצמצמים פערים