5 מתמודדות על הקמת מרכזי אספקה לצה"ל ב-15 מיליארד שקל

המרכזים החדשים יוקמו עד שנת 2023, ואז יפנו משרד הביטחון וצה"ל כ-4,000 דונם ברחבי הארץ, חלקם באזורי ביקוש, לצורך בנייה למגורים

הדמיה של מרכז  הספקה של צה"ל /   צילום: דוברות משרד הבטחון
הדמיה של מרכז הספקה של צה"ל / צילום: דוברות משרד הבטחון

לקראת ההפרטה הגדולה ביותר בתולדות צה"ל: משרד הביטחון בחר ב-5 קבוצות של חברות, שיתמודדו על קבלת זיכיונות הענק להקמה והפעלה של מרכזי האספקה החדשים של צה"ל, בעלות כוללת שמוערכת ב-15 מיליארד שקל.

קבוצות החברות הן אשטרום, אפקון ופליינג-קרגו; שפיר ואוריין; שיכון-ובינוי וממן; מנרב, אלקטרה וליידוס; וקבוצת אורון וסלדט.

במשרד הביטחון אמרו היום (ב') כי חברות אלה הוכיחו עמידה בתנאי הסף הכוללים שנקבעו לקראת השלב של בחירת זכיין להקמת מרכזי האספקה החדשים ויש להן את היכולות הפיננסיות וההנדסיות שנקבעו בידי הגורמים המקצועיים. המכרז עצמו צפוי להתפרסם בחודשים הקרובים.

הקבוצה שתזכה במכרז תהיה אמונה על המימון, התכנון, ההקמה והתפעול של שלושה מרכזים לוגיסטיים שישמשו את כל זרועות ויחידות הצבא, במרכז, בצפון ובדרום. המרכזים החדשים יחליפו את 17 המרכזים הלוגיסטיים המשמשים כיום את צה"ל. החברות שיקימו את המרכזים החדשים יהיו אמונות על הפעלתם לתקופה של 25 שנה.

צה"ל ומשרד הביטחון מסרבים לחשוף את המיקום המדויק של המרכזים הלוגיסטיים שעתידים להיבנות, אך מבהירים כי הם יוקמו בבסיסי צבא קיימים. המרכזים עצמם ייבנו לגובה, וזאת כדי לצמצם את השטח שהם תופסים וכדי להימנע מהרחבת המחנות הקיימים.

רשת לוגיסטית גמישה ומגוונת

ההקמה של מרכזי האספקה החדשים תושלם עד שנת 2023, ואז יפנו משרד הביטחון וצה"ל קרקעות ברחבי הארץ לטובת בנייה למגורים. על פי הערכות, מדובר בשטחים בכ-4,000 דונם, מהם כ-2,000 דונם באזורי ביקוש.

במשרד הביטחון אמרו היום כי מרכזי האספקה העתידיים יתבססו על טכנולוגיות מתקדמות לשליטה במלאי, מערכות אוטומציה, יכולת לתת מענה רב זרועי לכלל יחידות צה"ל, ויהוו רשת לוגיסטית גמישה ומגוונת שתבטיח מענה לצורכי היחידות וגמישות תפעולית בשגרה ובחירום.

במרכזים אלה יאוחסנו כל האמצעים המשמשים את הצבא בימי שגרה ובתקופות לחימה, ממנועים של טנקים, מדים, חלקי חילוף, מחטים לעירוי ועוד. במשרד הביטחון הוסיפו ואמרו כי הקמת המרכזים החדשים תאפשר לצה"ל לצמצם את תשלומי הארנונה שלו לרשויות על שטחים שהוא תופס כיום, לצמצם את מצבת כוח האדם שלו במערך הלוגיסטי ולחדש תשתיות שכיום רבות מהן מיושנות.