תביעה: רקיט בנקיזר גנבה מאיתנו את המוצר סטריפים לכביסה

התובעים, חברת דיזולב ישראל ודרור פאר, דורשים 5 מיליון שקל בטענה כי ייצגו בבלעדיות את היצרנית הקנדית דיזולב, ופנו לרקיט במטרה לעניין אותה ברכישת המפעל והזכויות למוצר - וכעבור כמה חודשים קולון יצאה עם מוצר משלה, שייצרה עבורה החברה הקנדית ■ רקיט: "תביעת-סרק"

"רקיט בנקיזר, המשווקת את מותג הכביסה קולון, 'גנבה' מאתנו את המוצר סטריפים (דפי כביסה)" - כך טוענת תביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מחוז מרכז על-ידי חברת דיזולב ישראל ואיש העסקים דרור פאר, לשעבר סמנכ"ל DPL, יצרנית החיתולים בייביסיטר. התביעה בגובה של 5 מיליון שקל (לצורכי אגרה) טוענת לנישול זכויות, לחוסר תום-לב בניהול משא-ומתן והתנהלות שאינה הולמת חברה בינלאומית.

דיזולב ישראל טוענת כי היא מחזיקה בזכויות הפצה בלעדיות של מוצר שמייצרת חברת דיזולב הקנדית: דפי כביסה. בפברואר 2015 הושק המוצר בישראל בשם "דיזולב", שיובא מקנדה. לאחר כמה חודשי מכירה פנה פאר לכמה חברות הפצה ושיווק בישראל כדי להגדיל את נפח המכירות, ובין היתר נפגש עם נציגי הנהלת רקיט בנקיזר.

פאר טוען בכתב התביעה כי הציג לרקיט את המוצר על תכונותיו ויתרונותיו הייחודיים - ידידותי לסביבה, מתאים לכל מכונות הכביסה, מארז קטן, פשטות שימוש - תוך שהדגיש כי הוא המפיץ הבלעדי במטרה לעניין אותה ברכישת המפעל בקנדה והזכויות על המוצר. כאשר הבין כי בכוונת רקיט להשקיע במוצר, העביר לחברה נתונים על המוצר ועל פוטנציאל השוק שלו.

פאר מתאר בכתב התביעה כי ההתכתבויות המתועדות בין הצדדים כללו בקשה לחומרים ולמידע שאותם העביר באופן שוטף ומהם הבין שלעסקה פוטנציאל ממשי להבשיל. בשלב הבא מתאר פאר כי "חל מפנה ביחסים", והוא זכה להתעלמות מוחלטת מצד רקיט בנקיזר.

פאר טוען כי לצד ההצעה לרכוש את המותג, סוכם שיקבל 5% מהיקף המכירות של רקיט בנקיזר בתמורה לחיבור עם היצרנית מקנדה שתעבור לייצר עבור המותג קולון כמותג פרטי. עוד הוא טוען כי נציגי רקיט בנקיזר סיכמו עמו כי הסכם סודיות ואי-הפרת בלעדיות ייחתם בהמשך, דבר שלא התרחש, בשעה ש"סמך על מנהל העומד בראש חברה מכובדת כי כך ייעשה".

כעבור כמה חודשים, בתחילת 2016, ו"בהפתעה גמורה" נחשפו התובעים לקמפיין מסיבי ארצי של אותו המוצר תחת המותג קולון, המיוצר במפעל של דיזולב קנדה. הטענה היא כי המוצר "קולון סטריפים" נולד בזכות הקשר שבוצע בין מנכ"ל רקיט בנקיזר לדיזולב קנדה, על-ידי דיזולב ישראל במטרה שרקיט תיכנס כמשקיעה או כשותפה, ואילו יוזמי הרעיון, לפי הטענות, נושלו מהתהליך שהיו שותפים לו.

"הנתבעת ניהלה במשך תקופה ארוכה משא-ומתן עם התובעים, אולם כפי שמתברר היה בבירור חוסר תום-לב, תוך רצון לשאוב מהתובעים את כל המידע הדרוש לה, ובידיעה ברורה כי בכוונתם לנצל מידע זה כדי לפנות באופן ישיר לדיזולב קנדה", כך נטען בתביעה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין גלעד כצמן ותם שפלר.

התובעים מעריכים כי היקף הנזק שנגרם להם הוא עשרות מיליוני שקלים. לטענתם, "לנוכח חדשנות המוצר והמהפכה האמתית שהוא מביא עמו לשוק הכביסה, הרי שיש משמעות עצומה למי שנכנס עמו באופן אינטנסיבי לשוק לראשונה".

"עשו לי מעקף שסוטה מכל התנהלות מקובלת בעולם העסקים. רקיט עשו 'Me Too' ונישלו אותי מהמוצר שאני הצגתי בפניהם, תוך שהם רומסים את ההבטחות שלהם עצמם. אנשים שהיו מעורבים בעסקה באו לברך אותי כשראו שהמוצר יצא אל השוק, ואיש לא האמין למה שהתרחש בפועל", אמר פאר ל"גלובס". עוד ציין בכוונתו לתבוע את דיזולב קנדה במקביל.

עו"ד נרדה בן צבי ממשרד סלומון ליפשיץ ושות', המייצגת את חברת רקיט בנקיזר, מסר בתגובה: "מדובר בתביעת-סרק. מרשתנו התקשרה בהסכם עם היצרן, חברת דיזולב הקנדית, לייצור סטריפים תחת המותג קולון תמורת תשלום. למרשתנו לא היה כל הסכם, בעל-פה או בכתב, עם התובעים. טענתו של התובע שלפיה הוא בעל הזכויות במוצרי חברת דיזולב המיוצרים עבור קולון בישראל, נדחתה על-ידי היצרן. מכל מקום, ככל שיש לתובע טענות בהקשר זה, מן הראוי שיפנה אותן ליצרן ולא למרשתנו".