לבקשתו: טראמפ עבר מבחן לבדיקת יכולות קוגניטיביות

המבחן נכלל, "לפי בקשת טראמפ", בבדיקה הרפואית השנתית של הנשיא ■ רופא הבית הלבן: "אין שום סימן לכך שיש לטראמפ בעיות קוגניטיביות"

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, עבר אתמול (ג') בהצלחה מבחן סטנדרטי לבדיקת יכולות קוגניטיביות. המבחן נערך במסגרת הבדיקה הרפואית השנתית של הנשיא בבית החולים הצבאי ע"ש וולטר ריד בבתסדה, ליד וושינגטון. כך אמר רופא הבית הלבן, ד"ר רוני ג'קסון, בתדרוך לכתבים.

לדברי הרופא, זו הפעם הראשונה שמבחן לבדיקת יכולות קוגניטיביות נכלל בבדיקה הרפואית השנתית של נשיא כלשהו והדבר נעשה בעקבות בקשה מפורשת של טראמפ. המבחן נועד לאתר ליקויים קוגניטביים קלים, כגון תחילת דמנטיה, באנשים מבוגרים, בעשור השישי או השביעי לחייהם.

טראמפ קיבל 30 נקודות, הציון הגבוה ביותר, וד"ר ג'קסון ציין כי טראמפ הוא "חריף ביותר... אין שום סימן שהוא שהוא סובל מבעיות קוגניטיביות כלשהן... לא מצאתי שום סיבה להאמין שיש לו קשיים כלשהם בתהליך החשיבה". לטענתו, טראמפ "היה רהוט ביותר כאשר דיבר אתי".

בריאותו הגופנית של טראמפ, בן 71, "מרשימה... יש לו המון אנרגיה וסיבולת גבוהה", לדברי הרופא. הוא הפגין יכולת גבוהה מהממוצע לביצוע פעילות גופנית, יחסית לגבר בגילו, למרות שהוא הצהיר לא פעם על סלידה מפעילות כזו, למעט משחקי גולף.

בתשובה על שאלה איך אפשר להסביר את מצבו הגופני הטוב של טראמפ למרות שהוא מרבה לאכול בשר אדום רווי שומנים ונמנע מפעילות גופנית, אמר ד"ר ג'קסון שהדבר נובע פשוט מגנים טובים. אמו נפטרה בגיל 88 ואביו בגיל 93 (אם כי האב סבל ממחלת אלצהיימר בשנותיו האחרונות). לטראמפ אין סימנים למחלת לב ותפקודי המערכות בגופו טובים יחסית לגילו, לדברי הרופא.

בכל זאת, הכתבים לא הרפו ממנו: האם לטראמפ יש דמנטיה? אלצהיימר? צהבת? מה תוחלת החיים שלו? מתי תיערך הקולונוסקופיה הבאה שלו? כמה גלידה הוא צורך? הרופא הדגיש: איננו מסתירים שום מידע רפואימהציבור.

החלטתו של טראמפ לבחון את יכולותיו הקוגניטיביות נובעת מספקות לגבי איתנותו הנפשית. ספקות אלה קיבלו באחרונה תנופה חזקה בעקבות פרסומו של הספר "האש והזעם - בתוך הבית הלבן של דונלד טראמפ" מאת העיתונאי מייקל וולף. הספר מציג את הנשיא כשוטה קפריזי, המוקף בחבורת יועצים ציניים שמתייחסים אליו כאל ילד קטן ושאינם מהססים להשמיץ אותו מאחורי גבו בהדלפות ארסיות למדיה.

בתגובתו הראשונית, מיד לאחר שקטעים רבים מהספר הודלפו לאצעי התקשורת, התנער טראמפ בזעם מכל הטענות שהוא סובל מנכויות מנטליות וייחס אותן לדמוקרטים ולתקשורת האמריקאית.

"עכשיו, לאחר שנה של חקירה אינטניסיבית, (כשהטענות על שת"פ עם הרוסים) מתגלות כהונאה מוחלטת של העם האמריקאי, משתמשים הדמוקרטים וכלבי המחמד שלהם, תקשורת הזרם המרכזי / פייק ניוז, בתכסיס הוותיק של רונלד רייגן וזועקים, 'יציבות נפשית, אינטיליגנציה..." צייץ טראמפ. "למעשה, במשך כל חיי שני הנכסים הגדולים ביותר שלי היו יציבות נפשית (והעובדה) שאני כאילו ממש חכם".

"הילארי הנוכלת עשתה שימוש נמרץ בקלפים האלה וכפי שכל אחד יודע, היא סיימה בביבים", הוא ממשיך. "אני התחלתי כאיש עסקים מוצלח מאוד, נהייתי כוכב צמרת בטלוויזיה ועכשיו אני נשיא ארה"ב (ונבחרתי בניסיון הראשון שלי). אני חושב שאפשר לסווג אותי לא רק כחכם אלא כגאון... ולא סתם גאון אלא כגאון יציב יותר"".

אך "האש והזעם" מצייר תמונה אחרת. איל המדיה רופרט מרדוק כינה את טראמפ "אידיוט מזוין". ריינס פרייבס, לשעבר ראש המטה בבית הלבן, ושר האוצר סטיב מנוצ'ין הסתפקו בתואר "אידיוט". יו"ר מועצת היועצים הכלכליים, גארי קוהן, תיאר את הבוס שלו כ"מטומטם כמו חתיכת חרה". היועץ לביטחון לאומי, ה.ר. מקמאסטר, תיאר את טראמפ כ"אוויל" (DOPE). בעבר דווח, ששר-החוץ, רקס טילרסון, כינה את טראמפ "מטומטם" (MORON).

הבדיקה הקוגניטיבית שעבר טראמפ קרויה מבחן מונטריאול. הנבדק מתבקש לבצע משימות שונות שבודקות היבטים שונים של יכולותיו הקוגניטיביות, למשל: שרטוט קווים בין מספרים לאותיות, העתקה של ציור קוביה, ציור של שעון והכוונת המחוגים לשעה מסוימת, זיכרון של מילים, זיכרון של ספרות, מתן שמות לעצמים או חיות (למשל: פיל, חסידה, כלב), חזרה על משפטים וכו'.

ד"ר ג'פרי ליברמן, יו"ר המחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת קולומביה ושלעבר ראש אגודת הפסיכיאטרים האמריקאים, קרא לעמיתיו להימנע מאבחון מצבו הנפשי / קוגניטיבי של טראמפ בפומבי בלי לבדוק אותו. "ייתכן שאין לו בעיה נפשית; אולי הוא סתם דרק", כתב הפסיכיאטר במאמר דעה ב"ניו-יורק טימס" ביום ב'. כמה ספרים שפרסמו פסיכיאטרים בחודשים האחרונים הטילו ספקות בכישורים הנפשיים של טראמפ לשמש כנשיא.