נמשך מצעד המורשעים בפרשת "ישראל ביתנו": אירנה וולדברג הורשעה במתן שוחד

לפי הודאתה של מנכ"לית התאחדות היזמים, היא מימנה טיסות עבור יו"ר מטה המפלגה לשעבר, לאחר שקירשנבאום השיגה עבורה תקציבים

לפני כחודש, החל שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב, לרצות 15 חודשי מאסר בכלא מעשיהו בגין הרשעתו בהפרת אמונים בתיק 242, המכונה גם תיק "פרשת ישראל ביתנו". בהמשך, הורשע בהפרת אמונים גם אפי פלס, לשעבר גזבר המועצה האזורית מטה בנימין, שמרצה 6 חודשי עבודות שירות.

היום (ד') הגיעה ההרשעה הראשונה בשוחד, בתיק שהנאשמת המרכזית בו היא סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום. שופט בית-המשפט המחוזי בתל-אביב, צבי גורפינקל, הרשיע במסגרת הסדר טיעון את אירנה וולדברג, מנכ"לית התאחדות היזמים בישראל, במתן שוחד.

על-פי הודאתה של וולדברג, היא נתנה שוחד בכך שמימנה באופן חד-פעמי כמה טיסות עבור דאוד גודובסקי, לשעבר יו"ר מטה מפלגת ישראל ביתנו, שעלותן הסתכמה בכ-15 אלף שקל. גודובסקי פנה אל וולדברג, לצורך מימון הטיסות, בהנחייתה של קירשנבאום, לאחר שהאחרונה סייעה לוולדברג בחידוש קשר מקצועי שהיה לה עם הרשות למלחמה בסמים.

לפי כתב האישום המתוקן, שבו הודתה וולדברג במסגרת ההסדר, בתקופה הרלבנטית שימשה הנאשמת כמנכ"לית התאחדות היזמים. בשנים 2003-2014 שימשה פאינה כמזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו. בשנים 2014-2009 כיהנה קירשנבאום כח"כית, ובתוך כך בשנים 2014-2013, אף כיהנה כסגנית שר הפנים. כחלק מסמכויותיה של קירשנבאום בישראל ביתנו היא הייתה אמונה על הכספים הקואליציוניים של המפלגה.

החל משנת 2001 ועד לשנת 2014 לפחות, שימש דוד (דאוד) גודובסקי כמנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו. קירשנבאום הייתה הממונה על גודובסקי בתפקידו כמנהל אגף הארגון. בין קירשנבאום לגודובסקי היו קשרי עבודה הדוקים.

בין הנאשמת לקירשנבאום נוצרו קשרי עבודה בשנת 2009. קירשנבאום פעלה על-מנת להשיג תקציבים עבור פעילות התאחדות היזמים, אשר הסתכמו בכ-1.5 מיליון שקל. בנוסף, בשנת 2014, במועד שאינו ידוע במדויק, פנתה הנאשמת אל קירשנבאום וביקשה את עזרתה בחידוש קשר מקצועי שהיה לה עם הרשות למלחמה בסמים. בעקבות זאת, פנתה קירשנבאום לראש הרשות והמליצה לו להיפגש עם הנאשמת, במטרה לשלב את ההתאחדות בפעילות הרשות. החל ממארס 2014 שולבה ההתאחדות בפרויקט של המכללה למנהל בראשון לציון בנושא של שיקום מכורים, אשר מומן על-ידי הרשות למלחמה בסמים.

באוגוסט 2014 ביקש גודובסקי לטוס ולשהות בסרביה ובאוקראינה. בהמשך לכך, על-פי הנחייתה של קירשנבאום, פנה גודובסקי אל הנאשמת כדי שההתאחדות תממן את הנסיעה. הנאשמת הסכימה לממן את נסיעתם של גודובסקי ושל יועץ התקשורת של קירשנבאום לסרביה ולאוקראינה, בעלות כוללת של 15,084 שקל.

הנאשמת הניחה כי גודובסקי נוסע לסרביה ולאוקראינה במסגרת תפקידו במפלגת ישראל ביתנו, וכי הנסיעה קשורה לנושא קידום עלייה. הנאשמת מימנה את הנסיעה, באמצעות ההתאחדות, בעד פעולות עתידיות שקשורות בתפקידיה הציבוריים של קירשנבאום, וכדי לא לסכל אפשרות שקירשנבאום תיטיב עימה גם בעתיד.

התיק מנוהל על-ידי עוה"ד ד"ר מאור אבן-חן, ד"ר יונתן קרמר, נטלי קוקוי ומשה עקירב, מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

על-פי הסדר הטיעון, הפרקליטות תעתור לעונש של שישה חודשי מאסר בפועל, ובאי-כוח הנאשמת יעתרו לעונש של חמישה וחצי חודשי מאסר, שירוצו בעבודות שירות. בנוסף, הצדדים יעתרו במשותף למאסר מותנה כפי שייקבע על-ידי בית-המשפט ולקנס בסך 30 אלף שקל. סכום הקנס הוא כפל סכום טובת ההנאה שהנאשמת נתנה לקירשנבאום ולגודובסקי.

יצוין, כי מבחינת הפרקליטות החשיבות המרכזית של הרשעת וולדברג היא בעצם הודאתה במתן שוחד לקירשנבאום.

לפי ההערכות, ההודאה מסבכת עוד יותר את קירשנבאום. לאור הודאת וולדברג בשוחד לסגנית השר לשעבר, יהיה עתה הרבה יותר קשה לקירשנבאום להיחלץ מהרשעה בשוחד במקרה הזה.

בפרקליטות מרוצים גם מרף הענישה הגבוה יחסית שנקבע לוולדברג. זאת, בהתחשב בעובדה שהיא הואשמה במתן שוחד בסכום לא משמעותי יחסית לנאשמים האחרים בשוחד בתיק.