משתתפי הפורום בדאבוס: "נרטיב חדש ומשותף למנהיגי העולם"

ההודעה הרשמית של מארגני הפורום הכלכלי השנתי, שייפתח מחרתיים, מעידה שהם מודעים לסדקים שהופיעו בכל מיני חזיתות ולמשמעויות שלהם ■ השאלה היא אם הם יצליחו, או בכלל יתכוונו, למצוא פתרון שיחלחל לכל שכבות האוכלוסייה

דבוס / צילום: Arnd Wiegmann
דבוס / צילום: Arnd Wiegmann

לפני עשור, בינואר 2008, כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, שווייץ, היה עדיין המקום שבו כל מי שחשב את עצמו לחלק מהאליטה הכלכלית העולמית היה צריך להיות, לראות ולהיראות. דאבוס לא היה במת דיונים, אם כי לשם כך מתכנסים הבאים אליו מדי שנה. הוא היה מעין מסיבה שנתית, שבה האליטה העולמית חגגה את עצמה, את הערכים שהיא קידמה, את אמונתה בשוק החופשי, את הגלובליזציה ואת עקרונות הממסד הכלכלי הגלובלי.

גם השנה, עשר שנים לאחר מכן, הכינוס השנתי ירכז את מיטב בניה של הכלכלה הגלובלית, פוליטיקאים, בנקאים, תעשיינים, אנשי הייטק, אמנים, וכל מי שהתגית "מעמד שליט" תלויה על דש בגדו. אלא שעשור של משבר כלכלי, אי ודאות פוליטית ולא מעט משברים נוספים, עשו את שלהם, והביטחון העצמי לא מה שהיה.

מארגני הכינוס מודעים, ככל הנראה, לשינוי שהתחולל מסביבם. בדף הכינוס הם מסבירים על מה יסובו הדיונים השנה: "סדקים גיאו-אסטרטגיים הופיעו מחדש בחזיתות רבות ויש להם משמעויות רחבות בתחומי הפוליטיקה, הכלכלה והחברה". בתרגום לשפה מקובלת אפשר להגיד שהעולם נעשה פחות ידידותי כלפי אנשי דאבוס.

מדובר לא רק על נשיאותו של דונלד טראמפ בארה"ב, והאיום שלו על הפוליטיקה של הסכמה רחבה, שיתוף פעולה בינלאומי וסחר חופשי - כל אלה נושאים שיידונו בוועידת דאבוס. מדובר גם על מהפכות טכנולוגיות כמו הבינה המלאכותית, אשר איש לא ממש יודע מה היא תוליד בתחום הכלכלי-חברתי. מדובר גם על האתגר של חלוקת ההכנסות, והגידול העצום בפער בין עשירים לעניים.

קשה להניח שאנשי דאבוס בכינוסם לפני שנה היו מסוגלים לדמיין עולם שבו הערעור על השליטה הפוליטית של הממסדים הישנים יגיע כל כך מהר, אך עובדה שהערעור זה הוא כאן. עלייתו של הימין הקיצוני באירופה ובאמריקה, האנרגיות המתחדשות של השמאל בבריטניה, והבולטות של פולטיקאים אנטי ממסדיים מצד שמאל, כמו ברני סנדרס או ג'רמי קורבין בבריטניה, כל אלה מדגישים עד כמה יש צורך להגדיר מחדש את מקומה של אותה אליטה כלכלית-פוליטית בעולם.

נוכח אתגרים אלה, כינוס דאבוס לשנת 2018 אמור, על פי ההודעה הרשמית של מארגניו, לקדם "נרטיב חדש ומשותף למנהיגי העולם" אשר ידגיש "את שיתוף הפעולה" בין מרכיבים שונים בחברה האנושית. אם בעבר היה נהוג בכינוס לבקר כל ניסיון להציג תחזיות פסימיות לגבי העתיד, למשל בכיוון הצמיחה העולמית או עתיד שוקי ההון, הדבר פחות אפשרי היום. העובדה היא שלקראת הכינוס מייסד הפורום הכלכלי העולמי, קארל שוואב, דיבר באופן גלוי על "חוסר היכולת הקולקטיבית" של המנהיגות העולמית למנוע את הסדקים, השברים והמשברים בתחומי הכלכלה והחברה. הכינוס השנה, הוא אמר, צריך להשיק שיתוף פעולה מחודש בתחומים אלה.

בהתאם לקריאה הזו הפורום הכלכלי העולמי השיק 14 יוזמות בתחומים כלכלים, חברתיים ופוליטיים אשר כולן מדגישות את המטרה של שיתוף הפעולה ואיחוי השברים שנתגלו. בניגוד לעבר, הכינוס כבר לא שואף לחגוג את הקיים, ולדחות את הפסימיות, אלא דווקא לציין שבתוך המשטר הפוליטי-כלכלי ניתן עדיין למצוא דרכים לקדם שוויון גדול יותר. יש להניח שהמתכנסים מבינים את רצון המארגנים, ויתבטאו בהתאם.

קשה לדעת אם 2,500 המוזמנים לוועידה - כי אליה מגיעים רק אלה שהוזמנו - יצליחו למצוא את הפתרון לעתיד של שגשוג אשר יחלחל לכל שכבות האוכלוסייה כפי שמארגני הוועידה הכריזו. אבל יש להניח שהניסיון למצוא דרך לשפר את הביטחון העצמי של אלה אשר ישתתפו בדיונים אכן ישתקף בסיכומים אשר יושגו.

יוגה על הקרח באדיבות ההודים

משלחת הודו לפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, בהנהגת ראש הממשלה נרנדרה מודי, תציע שיעורי יוגה על מורדות האלפים המושלגים. כך הודיע משרד החוץ ההודי שלשום (ו'). זהו האחרון בשורת ניסיונותיה המתוקשרים של הודו לקדם בחו"ל את מנהגיה המסורתיים של המדינה.

הודו רוצה להציג לראווה את הפוטנציאל שלה כמדינה שניצבת במקום השני לאחר סין ברשימת המדינות המניעות את הצמיחה הכללית העולמית. כמו כן מבקשת הודו להפגין את עוצמתה הרכה, המשתקפת בפופולריות של היוגה ושל המטבח ההודי. שני מורי יוגה מהודו יערכו השבוע שיעורים יומיים במהלך הפורום הכלכלי בדאבוס, שבו ישתתפו עשרות ראשי מדינה וממשלה. בפורום ישתתפו גם ידוענים, מנכ"לים ובנקאים בכירים.

מודי יהיה ראש הממשלה ההודי הראשון שישתתף בפורום הכלכלי בדאבוס ב-21 השנים האחרונות. בתקופה זו צמחה כלכלת הודו ביותר מ-100% ל-2.3 טריליון דולר, והפכה לכלכלה השביעית בגודלה בעולם.

"אנחנו מציגים הישגים שונים. אנחנו גם נספק טעמים מהמטבח, התרבות והמסורת ההודים", אמר לכתבים ראמש אבהישק, הממונה על המדיניות והקידום התעשייתי. "שני מומחי יוגה יפעלו מכאן. אנחנו מציעים גם מתקן לביצוע תרגילי יוגה בהרי האלפים".

מודי ישהה בדאבוס יום אחד בלבד, אך יפגוש מנהיגים ומנהלים בכירים מ-60 מדינות, לדברי אבהישק, שציין כי מדובר, בין השאר, בבכירים מאיירבס, היטאצ'י, IBM, BAE וקרלייל גרופ.

מקרון יארח בכירים בארמון ורסאי

נשיא צרפת עמנואל מקרון יארח בארמון ורסאי המוזהב כמה עשרות מבין מנהלי החברות רבי-העוצמה ביותר בעולם, כדי לקדם את האינטרסים של צרפת לפני הכנס השנתי בדאבוס של חברי האליטה העולמית.

לויד בלנקפיין מגולדמן זאקס, ג'יימי דימון מג'יי.פי מורגן ושריל סנדברג מפייסבוק נמנים עם המנכ"לים שיתארחו בפסגה שאותה עורך נשיא צרפת תחת הכותרת "תבחרו בצרפת" (Choose France).מקורות בארמון האליזה אמרו כי צפויות הכרזות על החלטות השקעה "קונקרטיות".

"בעולם העסקים העולמי, צרפת תהיה מחר (ב') המקום שצריך להיות בו", אמר אחד מיועצי הנשיא. "משקיעים רבים יהיו באירופה לרגל פסגת דאבוס, אז הצענו להם לעשות חניית ביניים בפריז", אמר אחד מעוזריו האחרים של מקרון.

מקרון, לשעבר בנקאי השקעות, וממשלתו מקדמים רפורמות חברתיות וכלכליות לעיצובה המחודש של כלכלת צרפת ולשיקום תדמיתה של צרפת בקרב המשקיעים. מחצית מהחברות שנציגיהן ישתתפו באירוע בארמון האליזה יהיו אירופיות, רבע מהן יהיו אמריקאיות והרבע הנותר מאסיה ומהמזרח התיכון, לדברי פקידים באליזה.

רשימת המשתתפים נראית כמו רשימת המי-ומי של עולם העסקים הבינלאומי, והיא מוכיחה שלמקרון בן ה-40 עדיין יש כוח משיכה חזק שמונה חודשים לאחר כניסתו לתפקיד.

בין המשתתפים יהיו בכירים מ-HSBC, בנק אוף אמריקה, רולס רויס, SAP, UPS, בוש, עליבאבא, JD.com, גלקסו-סמית-קליין, נוברטיס וסיסקו.