משה כחלון: "כל מה שאמרו לי לעשות, עשיתי הפוך"

שר האוצר התייחס היום לנגידת בנק ישראל ובכירי משרדו שיעצו לו להעלות מסים ■ "אנחנו צריכים את ההייטק, צריכים את החדשנות", אמר

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

"כל מה שאמרו לי לעשות, עשיתי הפוך", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון, בהתכוונו לנגידת בנק ישראל ולבכירים במשרדו שייעצו לו להעלות מסים. "עשיתי את זה מתוך תפיסת עולם ולא מתוך הימור או ניחוש. תפיסת העולם שלי אומרת 'אתה רוצה להצליח תשקיע'. בסוף השכל והידע והניסיון נמצא בשטח".

בנאום בפני באי הוועידה הכלכלית של לשכת המסחר בחיפה, עיר מגוריו, חש שר האוצר נוח מספיק כדי לחלוק את מחשבותיו ותחושותיו על התפקיד שהוא ממלא. "ב-2011, במחאה הגדולה, הייתי שר תקשורת ושר רווחה, וראש הממשלה קרא לי ואמר לי שהוא רוצה שאהיה שר אוצר. אני רוצה לדייק - הוא אמר לי 'אל תפסול את האפשרות'. לא הרגשתי בשל לקחת את המעמסה הזאת ואני מבין פוליטיקה. חששתי לקחת כלכלה של 400 מיליארד שקל עם כל הבעיות. לא הסכמתי. פרשתי, יצאתי החוצה, למדתי. הגעתי מוכן וידעתי בדיוק מה אני רוצה. מהיום הראשון שהתיישבתי על הכיסא ידעתי בדיוק מה תפיסת העולם שלי ומה האג'נדה שלי. החתמתי את ראש הממשלה על מסמך שהוא לא מתערב בכלכלה. מעת לעת אני צריך להשתמש בנייר הזה, אבל זה בסדר. אלה החיים של שני אנשים שנמצאים בפסגת המתח, אבל חשוב שתדעו יש פה מדיניות".

"מיד אחרי הבחירות", המשיך כחלון, "היה ברור שאני הולך לכהן כשר אוצר, ואז אחד מבכירי המשרד הרים אליי טלפון. רוצה להיפגש איתי. הוא בא, ופרש בפניי את הנתונים של המדינה: 'חסר פה, וחסר פה'. אמרתי לו 'ומה אתה מציע?' הוא אמר 'אין ברירה, צריך להעלות מסים. צריך לצמצם השקעות כי אין לנו את הכסף'. שאלתי אותו 'ואיך נעשה צמיחה? איך מצמיחים משק כשמעלים מסים וכשמצמצמים הוצאות?'. אני יודע שכשאני רוצה לפתח עסק אני שם כסף. הפגישה הבאה הייתה עם בכירה בבנק ישראל. אני לא אגיד מי. והיא אומרת לי 'תשמע השר, אתה לא תוכל לכנס תקציב בלי תשעה מיליארד שקל מסים'. אמרתי לה: 'אני לא מחשב. אני לא צריך שתגידי לי כמה חסר. בשביל זה לא צריך שרים. לא צריך מדיניות לא צריך תפיסת עולם'. והתוצאה? הגדלנו השקעות בכמעט 30% אחוז. במקום לעלות (מסים) שמונה מיליארד הורדנו שמונה מיליארד. הגדלנו שכר מינימום הורדתי את המע"מ ב-Day One . כל מה שאמרו לי, לא נעים להגיד, עשיתי הפוך".

כחלון התייחס גם לנושאים כלכליים אקטואליים ואמר כי "יש לנו בעיות עם הדולר ועם מטבע חזק ועם הגלובליזציה. יצואן מתחרה עם אירופה. התחרות היא אכזרית. ההייטק הוא כמעט 50% מהייצוא שלנו ושער הדולר התחיל להשפיע גם שם - וזה דבר מדאיג". כחלון העריך כי הגירעון ב-2018 יהיה נמוך מהיעד. "מדינה נמדדת לפי יחס החוב מול התוצר. כל חברת דירוג אשראי שמגיעה אליי השאלה הראשונה זה 'מה יהיה עם יחס החוב תוצר'. זה מה שמעניין אותם, אם אנחנו מסוגלים לשרת את החוב. יש שתי דרכים להוריד את זה: אחד זה לתת כסף (לתשלום חובות) ויש עוד אפשרות להגדיל את הפריון. הקו שלי בשלוש השנים היה להגדיל את העוגה וככה גם ירד לי האחוזים בחוב. השנה העדפתי לתת 17 מיליארד השנה להחזר חובות, כי זה יחסוך לנו 1.5 מיליארד שקל כל שנה".

בהתייחסו לנושאי מקרו אמר כחלון, "כרגע מתקיים כנס כלכלי בדאבוס, והנתונים שמתפרסמים שם מראים שישראל היא אחת הכלכלות החזקות בעולם, ואני לא מייחס את זה לשנתיים וחצי האחרונות. המדינה השקיעה נכון והבינה שכדי לאחוז את העתיד, אנחנו צריכים את ההייטק, צריכים את החדשנות. התחילו את זה לפני הרבה שנים והתפקיד שלנו כממשלה זה לשמר ולחזק. הבאנו את מדינת ישראל להיות מספר אחת או שתיים בעולם בכדאיות ההשקעה בהייטק. HP הגיעה לפה עם 400 מיליון דולר. יש עוד כמה חברות בקנה כאלה שרוצות להגיע לכאן בגלל הרפורמות שעשינו. מאז שאני עסק קטן שמתקין אביזרי רכב ברחוב יפו ועד שר אוצר של מדינת ישראל - אף אחד לא יסכים לשתף אתך פעולה אם אין לך מה לתת לו. אף אחד. רק המשפחה. אין לך מה לתת? הכול בסדר שתה קפה אני אשלם - סע".

כחלון גילה לבאי הכנס כי התנה מתן תקציב למשרד הבריאות לצורך רכישת חמישה מכשירי הדמיה מתקדמים, בכך ששלושה מתוך החמישה יועברו לבתי חולים בצפון. "אני לא המלצתי לכם לבחור בשר אוצר חיפאי אבל אני אגיד לכם למה זה חשוב. כשכיהנתי כשר תקשורת בא יעקב נאמן ורצה להקים בית משפט כלכלי בתל-אביב. התנגדנו אני ודניאל הרשקוביץ, ונאמן התייאש ואמר לי 'מה אתה רוצה?'. אמרתי לו 'תחוקק שבית המשפט הבא בחיפה'. לפני שמונה חודשים מזמינה אותי נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ומבקשת תקציב לבית משפט כלכלי. אמרתי לה איפה אתם מקימים אותי?' אמרה לי 'נבדוק' אמרתי לה כבר עבר כל הבדיקות ושבוע שעבר זה עבר קריאה שנייה ושלישית".