"חפשו השקעות חדשות, כי שוק הדיור והמשקיעים 'כבר לא'"

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) בטור על רקע חשיפת "גלובס" אודות הטעות המהותית בחישוב מדד השכירות של הלמ"ס

אני מציע להפסיק לחפש תירוצים.

לא הופתעתי מהפרסום על פערים אפשריים בחישוב מחירי השכירות. לנו העוסקים במלאכה ברור כי הכלים הסטטיסטיים הקיימים אינם מושלמים. כך היה כשהמדד הדירות הראה עליה, למרות הקיפאון בשוק הדיור, ויתכן שכך גם כשמהגמה הפוכה ומתקשים למפות את מגמות ירידת המחירים בשווקים.

מעבר לוויכוח הטכני והמקצועי על שיטות מדידה, יש כאן סיפור ברור - עליו אני ומפלגתי חוזרים ללא הרף מאז ששר האוצר כחלון ומפלגת כולנו קיבלו "את ארגז הכלים" לטיפול במשבר הדיור.

בישראל התפתחה בועת נדל"ן אדירה, עם עליות שנתיות הקרובות ל-10%. ברור שככל שמחירי הדירות עלו ,המשקיעים ובעלי הדירות היו צריכים להעלות את מחירי השכירות כדי להצדיק את ההשקעה. כל משכיר דירה (ואני שכרתי רבות בחיי), ידע שכאשר מתחלף שוכר - מקפיצים את שכר הדירה. עליות המחירים היו משמעותיות, ונבעו לא ממלחמות במשקיעים, לא ממס דירה שלישית ולא משום קמפיינים של קבלנים - אלא פשוט מעליית מחירי הדיור.

זה מתרחש כך כבר עשור. ולכן ברור שהתרופה למחירי שכירויות היא קודם כל הורדת מחירי הדיור. הטיפול הכללי במשבר שמוביל שר האוצר - דרך הגדלת ההיצע הכללי, דרך הרחקת משקיעים מהשוק ודרך תוכנית מחיר למשתכן - מוביל לירידות מחירים, שמובילות בתורם גם לירידות במחירי שכירות. כל ההפחדות בשנתיים האחרונות שהציבור שומע מבעלי אינטרס, מייצגות בדיוק את אותם מנגנונים שהעלו את מחירי השכירות בשנים האחרונות - רק שעכשיו יש תירוץ חדש לבעלי הדירות, וקוראים לו כחלון. הנתונים החדשים מוכיחים בצורה ברורה - אין לכך כל סימוך אמתי.

כמי שממוקד בנושא שוק השכירות, חשוב לי לומר שמעבר למלחמה הכוללת במחירים שתביא בשורה גם לשוכרים, צריך לשכלל את שוק השכירות באמצעות שני מוצרים חדשים: האחד, שכירות ארוכת טווח מנוהלת והשני, דירות ברות השגה מוזלות. במקביל לפרויקטים שמקדמת חברת "דירה להשכיר", אשר מייצרים אלפי דירות להשכרה יציבה לאורך שנים, אני מקדם בכנסת 3 חוקים משמעותיים שישוו את ישראל למתקדמות במדינות בעולם בתמריצים ליזמים על קרקעות פרטיות.

הראשון: חוק דיור בהישג יד שמאפשר התניית זכויות בנייה על קרקע פרטית בהקצאת דירות בשכירות ובשכירות ברת השגה. השני: חוק עידוד השקעות הון לדיור להשכרה שיאפשר לחברות להגיע לכדאיות כלכלית גם במחירי שכירות הוגנים יותר. השלישי: חוק בנייה להשכרה בעירוב שימושים על שטחי מסחר.

הפתרון לשוק השכירות הוא מהפך במחירי הדיור בישראל, ויגיע דרך קידום כלים לבנייה של פרויקטים לשכירות ארוכת טווח ושכירות ברת השגה. לשם אנחנו הולכים. הנתונים החדשים רק מחזקים אותנו בהבנה עד כמה המאמץ שלנו הכרחי עבור צעירים, קשישים ושאר אזרחי המדינה שנאבקים תחת מכבש המחירים המאמירים בעקבות הזנחת הטיפול בנושא לאורך שנים. לא עוד! איני נוהג לייעץ להשקעות, אבל הייתי מציע להפסיק לחפש תירוצים ולהתחיל לחפש השקעות חדשות - כי שוק הדיור והמשקיעים "כבר לא".