ממשל טראמפ נגד חוק השואה בפולין; מזהיר מפגיעה ביחסים

משרד החוץ האמריקאי: מודאגים מהאפשרות שהחוק יפגע בחופש הדיבור ובשיח האקדמי ■ "אנו מעודדים את פולין לבחון מחדש את יזמת החקיקה" ■ שני בתי המחוקקים בוורשה אישרו את הצעת החוק; הנשיא נוטה לחתום

טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס
טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס

ממשל טראמפ הודיע אמש (ד') כי הוא תומך בקמפיין הישראלי נגד אישור חוק השואה בפולין והזהיר שאם החוק אכן ייכנס לתוקף תיתכן פגיעה ביחסים בין וושינגטון לוורשה. גורמים בוושינגטון מציינים שהתייצבות ארה"ב בצד ישראל בסוגיה זו מצביעה על הידוק משמעותי של היחסים בין שתי המדינות וייתכן שהודעת התמיכה האמריקאית נובעת מתיאום בין ישראל לארה"ב.

הצעת החוק, פרי יזמה של מפלגת החוק והצדק, מפלגת השלטון בפולין, קובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר לכל אדם שינסה לייחס את פשעי גרמניה הנאצית לפולין או לעם הפולני ויקטין בכך את אחריות "המבצעים האמיתיים" של הפשעים. כך, למשל, השימוש במשפט "מחנות ההשמדה הפולניים" ייחשב עבירה על החוק. שני בתי המחוקקים בוורשה הצביעו בעד הצעת החוק ועתה היא ממתינה לחתימתו של הנשיא, אנדז'יי דודה, שציין בעבר כי הוא תומך בה.

ישראל מתחה ביקורת חריפה על יזמת החקיקה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בתחילת השבוע: "החוק מופרך. אני מתנגד לו בתוקף. אי-אפשר לשנות את ההיסטוריה ואסור להכחיש את השואה". בהודעת משרד החוץ בירושלים נאמר כי "שום חוק לא יוכל לשנות את האמת ההיסטורית", ונשיא המדינה, ראובן ריבלין, הזכיר בפומבי דברים שאמר נשיא פולין לשעבר, אלכסנדר קוושנייבסקי, בנאום בכנסת: "אי-אפשר לזייף את ההיסטוריה, אי-אפשר לשכתב אותה, אי-אפשר להסתיר את האמת".

אך נראה שרק ההתערבות האמריקאית החזקה תוכל לשכנע את הנשיא דודה למצוא דרך להיחלץ מהסבך בלי להרגיז את ממשל טראמפ. פולין מייחסת חשיבות רבה לקשריה עם המערב, ובמיוחד עם ארה"ב, והאיום המפורש של משרד החוץ האמריקאי שהיחסים בין שתי המדינות עלולים להיפגע יניע כנראה את הנשיא לבחון מחדש את הנושא, ואולי להציע שינויים בנוסח הצעת החוק שיהיו מקובלים על ישראל וארה"ב.

בהודעה של דוברת הסטייט דיפרטמנט, התר נאורט, נאמר: "ההיסטוריה של השואה כאובה וסבוכה. אנו מבינים שמשפטים כ'מחנות מוות פולניים' אינם מדויקים, מטעים ופוגעניים.

"אך אנו מודאגים מהאפשרות שאם הצעת החוק תאושר היא תוכל לפגוע בחירות הדיבור ובשיח האקדמי. כולנו חייבים להיזהר לא להטיל הגבלות על דיונים או פרשנויות על השואה. אנו מאמינים שהשיח הציבורי, מחקרים מדעיים וחינוך צריכים להיות פתוחים וגלויים ושהם מהווים את האמצעים הבטוחים ביותר לסיכול התבטאויות כוזבות ופוגניות".

"אנו אף מודאגים מההשלכות של הצעת החוק הזו, אם תאושר, על האינטרסים האסטרטגיים של פולין ועל יחסיה, לרבות היחסים עם ארה"ב ועם ישראל", נאמר בהמשך ההודעה. "המחלוקות שעלולות לפרוץ בין בעלות הברית שלנו (אם תאושר הצעת החוק) יביאו תועלת רק ליריבינו".

"אנו מעודדים את פולין לבחון מחדש את יזמת החקיקה לאור ההשפעה הפונטציאלית שלה על עקרון חירות הדיבור ועל יכולתה (של ארה"ב) להיות שותפה יעילה (לפולין)", מציינת הודעת הסטייט דיפרטמנט.

קרוב לוודאי שהאיום האמריקאי הבוטה יעורר הדים בפולין ואולי אף יניב האשמות על שת"פ ישראלי אמריקאי בהתערבות בענינייה הפנימיים של פולין.