השחיתות בראשל"צ: מעצרו של ארנון גלעדי הוארך ב-5 ימים

(עדכון) - 4 מעורבים עוכבו הבוקר לחקירה בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, שוחד, הלבנת הון ועבירות מס ■ בין הנחקרים: ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית ת"א ויו"ר איגודן, שכבר נחקר בפרשה והיום עוכב שוב להשלמת החקירה; חשוד במעורבות בהטיית מכרזים

ארנון גלעדי / צילום: אמיר מאירי
ארנון גלעדי / צילום: אמיר מאירי

התפתחות בפרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון, הידועה גם כ"פרשת דוד ביטן" - חבר הכנסת מהליכוד ששימש גם יו"ר הקואליציה עד לאחרונה: המשטרה עיכבה הבוקר (א') לחקירה באזהרה, ביחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, את ארנון גלעדי, המשנה לראש העיר תל-אביב; וכן 3 מעורבים נוספים בחשד לעבירות מתחום טוהר המידות, שוחד, הלבנת הון ועבירות לפי חוק מע"מ ופקודת מס הכנסה. בבתי החשודים אף התבצעו חיפושים.

גלעדי, נוסף על היותו המשנה לראש העיר, משמש בתפקידים נוספים ביניהם יו"ר איגודן וכן יו"ר "הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה השומרון", שמאגדת תחתיה את היישובים אור-עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, ג'אסר א-זרקא, זיכרון יעקב ופרדיס.

גלעדי כבר נחקר בפרשה בתחילת דצמבר, שוחרר למעצר-בית, וסנגורו התבטא באמירה כי גלעדי סייע לאנשים מבלי לדעת שדוד ביטן גובה כספים על העזרה האמורה, כספים שלמעשה הפכו לשוחד עבור ביטן.

היום עוכב שוב גלעדי להשלמת החקירה, והוא חשוד במעורבות לא רק לטובת יזמי נדל"ן בעירו תל-אביב אלא אף במעורבות לטובת יזמים בענייני תכנון ובנייה בזיכרון יעקב, מתוקף בתפקידו כיו"ר "הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה השומרון".

דוח מבקר המדינה חשף כשלים רבים של הוועדה האמורה בשנים 2012-2014 והביע תקווה כי יו"ר הוועדה החדש, ארנון גלעדי, שנכנס לתפקידו בדצמבר 2014, יעזור ביישום ההמלצות לשינוי.

בין השאר תיאר הדוח ביחס לזיכרון יעקב כי הוועדה "נקטה פעולות אכיפה רק נגד מספר מועט של תושבים בשכונות במועצה המקומית זיכרון יעקב, והתעלמה ממקרים רבים של בנייה לא חוקית ושימושים חורגים במקרקעין שהתקיימו באותו אזור, באופן המעלה חשש כי ביצעה אכיפה בררנית".

כעת עולה החשד כי לכאורה מעורב היה גלעדי גם הוא בפעולות לטובת אינטרסים של יזמים, לבקשתו של ח"כ ביטן.

בין שלושת הנחקרים האחרים שעוכבו היום - לוביסטית בולטת, וכן שני קבלנים, אחד מהם מעורב בבנייתו של בית אבות בראשון-לציון. שמותיהם של השלושה אסורים לפרסום בשלב זה.

החקירה המתוקשרת, שהשלב הגלוי שלה פרץ בתחילת דצמבר, מנוהלת על-ידי המשטרה במשותף עם רשות המסים, בסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה. במרכז הפרשה דמותו של ח"כ ביטן, שעל-פי החשד היקלעותו לחובות הובילה לסכומים גבוהים של שוחד שקיבל מקבלנים, יזמים ואנשי עסקים שונים בראשון-לציון ומחוצה לה, הן כשכיהן כחבר מועצה בעיר והן לאחר מכן כשכיהן כחבר כנסת.

ח"כ ביטן נחקר בפעם השישית בשבוע שעבר, שמר על זכות שתיקה וצפוי להתמיד בכך, לעמדתו, כל עוד לא יעומת מול השניים שעל עדותם לומד, מדבריו, מהמפורסם בתקשורת: איש העסקים דרור גלזר ומשה יוסף - "הבנקאי" שדרכו ודרך חנות הרהיטים שלו עברו כספי השוחד, על-פי החשדות בפרשה.

הארכת מעצר

בהמשך היום גלעדי הובא להארכת מעצר באולמו של השופט עמית מיכלס, והמשטרה ביקשה את הארכת מעצרו ב-9 ימים. "בשים לב לפרסומים בתקשורת, לעילות המעצר ולחומרים שאספנו עד כה - מוגש דוח סודי המפרט את הסיבות לימים המבוקשים", אמרה נציגת המשטרה בדיון. 

"רום תפקידו, העובדה שמעשיו בוצעו בהיחבא הרחק מעין כל וסוג העבירות בהן חשוד - עבירות מרמה, אשר מבססות ומחזקות את החשש ששחרורו יוביל לשיבוש החקירה, ובפרט לאחר שייחשפו בפניו חומרי החקירה החדשים וכיווני החקירה בעניינו" - הובילו את השופט עמית מיכלס מבית משפט השלום בראשון-לציון להאריך את מעצרו של ארנון גלעדי, המשנה לראש עיריית תל-אביב שנחקר היום במשרדי לה"ב 433. הבקשה ל-9 ימים נעתרה בחלקה, והשופט האריך את המעצר ב-5 ימים.

כאמור, גלעדי, שלאחר חקירתו הקודמת שוחרר בתום מספר שעות חקירה למעצר-בית של מספר ימים, הובא היום בצהריים להארכת מעצרו באולמו של השופט עמית מיכלס, והמשטרה ביקשה את הארכת מעצרו ב-9 ימים. "בשים לב לפרסומים בתקשורת, לעילות המעצר ולחומרים שאספנו עד כה - מוגש לבית המשפט דוח סודי המפרט את הסיבות לימים המבוקשים", תיארה נציגת המשטרה את המסמך שהגישה לשופט.

עורכת הדין של גלעדי ביקשה לוודא שבדוח הסודי שהונח בפני השופט מצויות ראיות נוספות שאינן אלה שמפורסמות בתקשורת, שכן נוכח פרסומים אלה מלפני כחודש כבר יכול היה גלעדי לשבש מזמן את הליכי החקירה. היא עמדה על הפגיעה הבלתי הפיכה שלטענתה תיגרם לגלעדי באם תינתן הארכת המעצר המבוקשת. לטענתה, המעצר אינו חוקי משלא הובא גלעדי בפני בית המשפט לפני ההחלטה לעצרו שוב, אחרי ששוחרר לפני כחודש למעצר בית בן מספר ימים בלבד.

"הוא נשאל לגבי עמותה שאין לו הרשאת חתימה בה [עמותה שלפי החשד תרם לה גלזר, מ' ר'], תרם לה. האם לקחתם לחקירה מישהו מהעמותה שיכול לתמוך בגרסתכם?" הטיחה הסנגורית בנציגת המשטרה, וזו הפנתה את בית המשפט להתייחסות רלוונטית בדוח הסודי.

סנגור נוסף של גלעדי, עו"ד אריה שרעבי, תבע לדעת "איזו טובת הנאה קיבל גלעדי מדרור גלזר", אך המשטרה הפנתה שוב את בית המשפט לדוח הסודי.

השופט ראה בחומר שמונח בפניו "תשתית ראייתית המבססת חשד סביר לעבירות המיוחסות לחשוד. מעיון בחומר אין מדובר בחשד שהוא 'קלוש' כדברי בא כוח החשוד. המקורות החקירתיים מהם עולות הראיות היו מצויים בתחילת הפרשה בפני המשטרה, אך החלקים המרכזיים בהם נוספו רק בהמשך, לאחר חקירתו הראשונה של החשוד בתחילת דצמבר 2017". 

עו"ד דפנה וינברג, באת-כוחו של גלעדי, מסרה: "גלעדי סיפק גרסה מלאה לשוטרים עוד בחקירתו הראשונה, ולכן אנו מופתעים מהבקשה להארכת מעצר. אין לנו ספק שבעוד מספר ימים תתבהר התמונה במלואה, וגלעדי יחזור במהרה לשליחותו הציבורית כנציג תושבי תל-אביב-יפו". 

מטעמו של גלעדי סורבה הבקשה לתגובה בעניין החשד למעורבות בפרשת זיכרון יעקב. 

עוד הוארך מעצרה ב-5 ימים של נחקרת נוספת שנעצרה הבוקר - מירב שמולי, פעילת ליכוד, לוביסטית של גופים ותאגידים גדולים מטעם "גלעד לובינג", החשודה בתיווך לשוחד ובקשירת קשר לביצוע פשע. חשד המשטרה, על-פי נוסח הבקשה להארכת מעצר ב-9 ימים, הוא כי "בתקופה האחרונה היא ניצלה את קשריה לקידום אינטרסים של אחרים, כל זאת לטובות הנאה לעצמה או לאחרים".

על אף הנוסח הזה, השופט ציין כי העבירות המדוברות הן משנת 2011, "אך עבירות שוחד הן כסרטן המקנן בגוף הציבורי", ויש למגרו אף אם חלף זמן.

השופט נעצר חלקית לבקשה והאריך את מעצרה עד לתאריך 8 בפברואר - 5 ימי מעצר.

עורך דינה של שמולי, יעקב מור-יוסף, מסר כי "הכול מוכחש, וכל החשדות נגדה מופרכים".