שמונת המועמדים הסופיים לתפקיד מנהל רשות המסים נחשפים

ערן יעקב, הממונה על השכר, הוא המועמד המוביל להחלפת משה אשר, שיסיים את תפקידו בחודש הבא ■ הראיונות לתפקיד מסתיימים היום

ערן יעקב / צילום: תמר מצפי
ערן יעקב / צילום: תמר מצפי

בכירים ברשות המסים בעבר ובהווה מתמודדים על תפקיד מנהל רשות המסים הבא. המועמד המוביל לתפקיד הוא הממונה על השכר באוצר ערן יעקב, ששימש קודם לכן בתפקיד המשנה למנהל רשות המסים.

יעקב הסכים לעבור לתפקיד הנוכחי לבקשת שר האוצר משה כחלון, וההערכות הן שעשה זאת בתמורה להבטחה או הבנה כי יזכה לתמיכת השר לקבל את תפקיד מנהל הרשות לאחר שמשה אשר יסיים את תפקידו.

יעקב משמש בתפקיד הממונה על השכר שנה בדיוק (לאחר שכניסתו עוכבה ב-9 חודשים עד להתאמת תנאי הסף) - ועזיבת התפקיד כעת צפויה לעורר ביקורת.

ועדת האיתור בראשות מנכ"ל האוצר שי באב"ד ראיינה בחמישי האחרון שני מתמודדים לתפקיד, ותראיין היום שישה נוספים. בין המועמדים לתפקיד: רו"ח אילי פיטרמן, מנהל מחלקת המסים בפירמת סומך חייקין KPMG. פיטרמן פרש מרשות המיסים ב-2008 לאחר ששימש כסגנו של שוקי ויטה בתפקיד סמנכ"ל שומה וביקורת. ב-2011 פנתה לפיטרמן ועדת האיתור לבחירת מנהל במקומו של יהודה נסרדישי - שהמליצה בסופו של דבר על אשר, בניגוד לרצונו של שר האוצר יובל שטייניץ.

שם נוסף מהשוק הפרטי שעלה לאחרונה הוא רו"ח אריה פונדק, ששימש עד לאחרונה כמנהל מחלקת המיסים בפירמת EY, פירמת ראיית החשבון הגדולה בישראל, ומאז משמש כיועץ חיצוני לפירמה.

מועמדים נוספים להחלפת משה אשר - שיסיים את תפקידו בחודש הבא - מגיעים מתוך רשות המסים ובהם המשנה הנוכחית למנהל הרשות מירי סביון, ראש מנהל המכס אבי ארדיטי, פקיד השומה למפעלים גדולים אבי בכר, אהרון אליהו המכהן כפקיד שומה ירושלים 1, ולשעבר סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים וכן רועי מקוב המכהן כפקיד שומה עפולה.

אחד הדברים הבולטים ברשימה, הנה העובדה כי חמישה מתוך שמונת המועמדים שמועמדותם נשקלת לתפקיד הנם מועמדים "פנימיים" העובדים ברשות המסים ובאוצר, בהם המועמד המוביל, ערן יעקב.

ניסיון העבר מלמד, כי סיכוייהם של אלו מתוך המערכת - במיוחד אלה שכיהנו או מכהנים כמשנים למנהל רשות המסים - גבוהים משמעותית מסיכוייהם של מועמדים חיצוניים. הסיבה לכך נעוצה, בין היתר, בתפיסה כי הם מכירים את המערכת היטב ונטלו או נוטלים חלק בניהולה, כך שהעמדתם בראש מערכת המס הנה טבעית ותצמצם טלטלות ו"גלים" מסוכנים למערכת.

מינוי של מועמד חיצוני למערכת תחשב לתקדים משמעותי וחריג במיוחד למערכת המס, היות וכל מנהלי רשות המסים בעשור האחרון (וגם הרבה לפני האיחוד של אגפי רשות המסים) מונו מתוך המערכת. הניסיון היחיד למנות מועמד חיצוני נעשה על ידי שר האוצר לשעבר יובל שטיינץ (שביקש למנות את משה טרי לתפקיד) במרוץ שבסופו נבחר משה אשר.

מלבד מנכ"ל האוצר שי באב"ד, בוועדת האיתור הנוכחית חברים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד מאיר לוין, המשנה לנגידת בנק ישראל ד"ר נדין בודו טרכטנברג, ראש מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה אילן רם ופרופ' צילי דגן.

המועמדים מבפנים:

מירי סביון - המשנה למנהל רשות המסים

אבי ארדיטי - ראש מינהל המכס ברשות המסים

אבי בכר - פקיד שומה מפעלים גדולים (פשמ"ג)

אהרון אליהו - פקיד שומה ירושלים 1, ולשעבר סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים

רועי מקוב - פקיד שומה עפולה

המועמדים מבחוץ:

ערן יעקב - הממונה על השכר באוצר, ולשעבר המשנה למנהל רשות המסים

רו"ח אילי פיטרמן - מנהל מחלקת המיסים בפירמת סומך חייקין KPMG

אריה פונדק - עד לאחרונה מנהל מחלקת המיסים בפירמת EY וכיום יועץ חיצוני לפירמה