בזק מציגה: הדרך הפשוטה לעמידה בדרישות חוק הריכוזיות

את השליטה בבזק מחזיקה יורוקום דרך פירמידה שבקודקודה חברת אינטרנט זהב ■ וכדי ששליטה זו לא תסתיים כבר בדצמבר 2019, מבינים בחברה כי עליהם לפעול כבר כעת להתאמת מבנה פירמידת השליטה לדרישות חוק הריכוזיות ■ פרשנות

שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן
שאול אלוביץ' / צילום ארכיון: יוסי כהן

דורון תורג'מן, מנכ"ל אינטרנט זהב , עדיין לא יודע מי יהיה בעל השליטה החדש בקבוצת יורוקום, בעידן שלאחר שאול אלוביץ'. אבל תורג'מן יודע היטב כי כל משקיע חדש שירכוש לבסוף את יורוקום, יעשה זאת בעיקר בגלל השליטה שיקבל בחברת התקשורת הגדולה בישראל - בזק.

את השליטה בבזק מחזיקה יורוקום דרך פירמידה שבקודקודה חברת אינטרנט זהב. וכדי ששליטה זו לא תסתיים כבר בדצמבר 2019, מבינים המנהלים והדירקטורים באינטרנט זהב כי עליהם לפעול כבר כעת להתאמת מבנה פירמידת השליטה לדרישות חוק הריכוזיות.

הדרך הקלה ביותר לעשות כן היא להחליף את החוב הסחיר של אינטרנט זהב בחוב פרטי, ולבטל את הרישום הכפול של מניותיה למסחר בבורסה בת"א. כך, שהחברה תעבור לפעול באמצעות מימון מוסדי ועם מניות הנסחרות בארה"ב בלבד, ומבלי שתידרש לבצע מהלכים מורכבים מדי ויקרים מדי עבורה.

אם ביטול הרישום הכפול הוא תהליך טכני לחלוטין, הדורש רק הודעה מראש של 90 יום לבורסה, הרי שהחלפת חוב ציבורי בחוב פרטי דורשת מהחברה להנפיק סדרת אג"ח חדשה לגופים מוסדיים בלבד, שתחליף את סדרות האג"ח הציבוריות הקיימות שלה. סדרות אלו הן בהיקף נוכחי של כ-820 מיליון שקל.

היום הצהירה אינטרנט זהב בפומבי על המהלך המתוכנן, כאשר פרסמה הודעה על כוונתה לגייס עד 250 מיליון שקל בהנפקה פרטית של אג"ח מסדרה ה' החדשה.

מדובר בסדרה פרטית שתוצע לגופים מוסדיים בלבד, ולכן לא תכניס את אינטרנט זהב תחת ההגדרה של חברת אג"ח מדווחת. בנוסף, פרסמה החברה מצגת ובה הסבירה כי "עד סוף 2019 צפויה להיוותר סדרה ה' בלבד כסדרה פרטית הרשומה ברצף המוסדיים".

הסדרה תורחב עד לפירעון מוקדם מלא

משמעות ההודעה היא כי גיוס 250 מיליון שקל בסדרה זו הוא רק ההתחלה, שלאחריו תורחב הסדרה עוד ועוד עד שתאפשר פירעון מוקדם של מלוא החוב הסחיר של אינטרנט זהב. לחילופין, תוכל החברה להציע לגופים מוסדיים המחזיקים באג"ח הסחירות את החלפתן לסדרה הפרטית, ובכך לצמצם את היקף הפירעון המוקדם.

כיום עומד כאמור החוב הסחיר על כ-820 מיליון שקל, כאשר עיקרו מרוכז בסדרה ד' בעלת היקף של כ-775 מיליון שקל.

סדרה זו עומדת לפירעון בחמישה תשלומים שנתיים לא שווים עד ספטמבר 2022, אולם תיפרע כאמור קודם לכן בעזרת הכספים שיתקבלו מגיוסי אג"ח ה' ו/או בדרכים אחרות (רכישות עצמיות בבורסה או בעסקאות החלפה עם גופים מוסדיים).