הביטקוין צנח ב-55% מתחילת 2018 ובכ-70% מאז השיא בדצמבר

הביטקוין ירד היום למחיר הנמוך ביותר מאז אמצע נובמבר, על רקע חששות להחמרת הרגולציה בסין ובארה"ב על המסחר במטבעות קריפטוגרפיים

ירידות במטבעות הדיגיטליים / תמונה: שאטרסטוק
ירידות במטבעות הדיגיטליים / תמונה: שאטרסטוק

מחירו של הביטקוין, המטבע הוותיק והמוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים, צנח הבוקר (ג') לכ-6,100 דולר - מחירו הנמוך ביותר מאז 12 בנובמבר 2017, לפני כמעט שלושה חודשים, על פי נתוני CoinMarketCap. בשעות הצהריים הביטקוין התאושש מעט ונסחר סביב מחיר של כ-6,700 דולר. לאחר ירידה חדה של כ-15% ביממה האחרונה, מחירו הנוכחי משקף לביטקוין שווי שוק של כ-110 מיליארד דולר.

מתחילת 2018 ועד היום איבד הביטקוין 55% מערכו ומאז השיא שנרשם ב-17 בדצמבר 2017, הוא כבר איבד כ-70% מערכו. עדיין, מחיר הביטקוין גבוה פי חמישה ממחירו לפני שנה, בעוד מחיריהם של מטבעות דיגיטליים מובילים אחרים, כמו את'ריום וריפל, גבוהים באלפי אחוזים ממחיריהם בפברואר 2017. 

שוק המטבעות הדיגיטליים צנח
 שוק המטבעות הדיגיטליים צנח

צניחת הביטקוין משקפת ירידה משמעותית בכל שוק המטבעות הדיגיטליים, הכולל כיום יותר מ-1,500 סוגי מטבעות. שווי השוק של כלל המטבעות ירד היום לכ-280 מיליארד דולר, כשהביטקוין תופס נתח שוק של כ-36%. זהו השווי הנמוך ביותר שנרשם בשוק מאז 25 בנובמבר. בדומה לשווי שוק הביטקוין, מתחילת 2018 צנח כלל שוק המטבעות הדיגיטליים בשוויו הכספי בכ-55%.

את'ריום, המטבע השני בשווי השוק שלו אחרי הביטקוין, ירד ביממה האחרונה בכ-20% למחיר של כ-640 דולר. ריפל, המטבע הדיגיטלי השלישי בשווי השוק שלו, ירד כ-17% ביממה האחרונה למחיר של כ-64 סנט.

אזהרה מה-SEC

היום אמורים ראשי הוועדה לניירות ערך ולבורסות בארה"ב, המפקחת על שוק ההון האמריקאי, להעיד בפני ועדת הבנקאות של הסנאט, בין השאר, בנוגע לרגולציה על המסחר במטבעות קריפטוגרפיים. בהודעה מוקדמת, אמר ג'יי קלייטון, יו"ר ה-SEC, רשות ניירות ערך של ארה"ב, כי על המשקיעים להמשיך לנקוט זהירות בהשקעה במטבעות קריפטוגרפיים, וציין את מאמציה של הרשות בתחום זה עד היום.

צניחת שוק המטבעות הדיגיטליים מגיעה בעקבות דיווחים בעולם בשבוע האחרון, שעוררו דאגה מפני החמרת הרגולציה וחשש למניפולציות במחירי המטבעות בכמה זירות מסחר מובילות. ביום שישי האחרון הודיעו שלושה מהבנקים הגדולים בארה"ב, ג'יי.פי. מורגן צ'ייס, בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ, כי החליטו לאסור רכישה של מטבעות דיגיטליים באמצעות כרטיסי האשראי שהונפקו על-ידם ללקוחותיהם.

בתקשורת הכלכלית בסין דווח ביום ראשון כי הרשויות יגבירו את מאמציהם להגביל את זירות המסחר במטבעות דיגיטליים, ובעיקר את אלה שעברו לפעול מחוץ לגבולות סין בעקבות האיסור שהטילה ממשלת סין על הנפקת מטבעות דיגיטליים (ICO) בספטמבר 2017.

באחרונה דיווחה התקשורת האמריקאית כי מספר גדל והולך של משקיעים במטבעות הדיגיטליים חוששים שמחירי הביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים נופחו באופן מלאכותי על-ידי בורסת המטבעות הדיגיטליים Bitfinex. בדצמבר האחרון ועדת המסחר בחוזים עתידיים בארה"ב זימנה לחקירה מנהלים מ-Bitfinex וכן מחברת Tether, שהשיקה מטבע דיגיטלי באותו שם. Tether נסחר היום במחיר של 0.97 דולרים, המשקף לו שווי שוק של כ-2.1 מיליארד דולר.