המשטרה פשטה על משרדי שפיר הנדסה: בודקת חשדות למעורבות בשוחד ברומניה

ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בחברה, זומנו לחקירה באזהרה הפרשה ברומניה שבה מעורבת לכאורה שפיר נחשפה ב"גלובס" לפני כשנה

עליית מדרגה בחקירת פרשת השוחד, לכאורה, בה מעורבת החברה הציבורית שפיר הנדסה. ארבעת האחים שפירא בעלי השליטה בחברה - הראל, ישראל, גיל, וחן - המשמשים בתפקיד מנכ"ל החברה, ומנכ"לי פעילויות החברה, כמו גם סמנכ"ל הכספים של החברה וחשב החברה, זומנו היום לחקירה באזהרה במשטרה בחשד למעורבות במתן שוחד לפקידי ציבור זרים ברומניה. לפי החשד, כספי השוחד הועברו מחברת בת של שפיר כדי לקדם פרויקטים של החברה במדינה המזרח אירופית.

בתוך כך, חוקרי המשטרה הגיעו היום למשרדי שפיר הנדסה בפתח תקווה, ביצעו חיפוש והחרימו מסמכים ומחשבים. החברה דיווחה על ההתפתחויות לבורסה ומסרה כי "למיטב ידיעת החברה במועד זה, עניינו של החיפוש בפעילות המופסקת של החברה ברומניה".

חשדות מ-2015

ב-20 בפברואר 2017, נחשף לראשונה ב"גלובס" כי הפרקליטות חוקרת פרשת שוחד שבה מעורבת קבוצת שפיר. במרכז החקירה עומד החשד כי אברהםמורגנשטרן, לשעבר מנהל הפעילות של חברת "שפיר מבנים רומניה", העביר לכאורה כספי שוחד לפוליטיקאי רומני בשם ראדו מזרה שהיה ראש עיריית העיר קונסטנצה, 175 אלף אירו, כדי להבטיח זכייה של החברה בחוזה לבניית פרויקט מגורים בעיר, ששוויו הוערך בכ-10 מיליון אירו.

לפי המידע שבידי "גלובס", כבר ביוני 2015 פנתה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לרשויות התביעה ברומניה בבקשה לקבל מסמכים, תכתובות, מסמכי בית משפט, וכל מידע אחר על תשלומי שוחד שהועברו לכאורה על ידי "שפיר מבנים רומניה" (חברה בת שאיננה פעילה כיום).

המידע שהגיע לפרקליטות שהוביל, בין היתר, לפתיחת החקירה, התייחס לתשלומים שהועברו באמצעות חברה נוספת מקבוצת שפיר, "לרטון יועצים", לחברה בשליטת איש עסקים ישראלי הרשומה בליכטנשטיין, ומשם ב-3 העברות בנקאיות לשני חשבונות בנק - האחד על שם ראש העיר ראדו מזרה, שלפי החשד הוא המשוחד המרכזי, ולחשבון נוסף על שם אחיו, אלכסנדרו מזרה, בבנק דיסקונט בישראל.

מורגנשטרן עצמו עמד לדין ברומניה ב-4 השנים האחרונות גם בגין העלמות מס (מע"מ ומס חברות), ולאחרונה הוא הורשע ונשלח ל-12 שנות מאסר. לפני כשבועיים דיווחה על כך חברת שפיר הנדסה לבורסה.

משפיר הנדסה נמסר בתגובה: "החברה ובעלי השליטה בחברה משתפים פעולה באופן מלא עם שלטונות החוק. יוזכר כי כל הנטען ביחס לחברה הנינה הרומנית לשעבר שמצויה בהליכי בפירוק מ-2014 הוא ביחס לאירועים שהתקיימו לכאורה ב-2011. עוד יודגש, כי החברה דיווחה באופן מלא ושוטף על המתרחש ברומניה, החל משנת 2014, עת יצאה החברה בתשקיף ההנפקה".