רמ"ט חה"א: המטוס כנראה נפגע מטיל נ"מ מעל שטח ישראל

הקצין הבכיר: גל התקיפות הגדול ביותר נגד מטרות סוריות מאז 1982 ■ שרידי המל"ט האיראני - בידי ישראל, "על כל המשמעויות שבדבר"

נערים סורים סוחבים חלקי טיל בקוניטרה, היום / צילום: Alaa Faqir, רויטרס
נערים סורים סוחבים חלקי טיל בקוניטרה, היום / צילום: Alaa Faqir, רויטרס

מטום ה-F-16 של חיל האוויר שהתרסק הבוקר בצפון הארץ, נפגע ככל הנראה מטיל נ"מ ששיגר מערך ההגנה האווירית של סוריה, וזאת בזמן שהיה מעל שטח ישראל - כך עולה מדברים שאמר לפני זמן קצר ראש מטה חיל האוויר, תא"ל תומר בר.

שני הטייסים היו מעורבים בפעילות המבצעית הנרחבת בשמי סוריה, ובעקבות הפגיעה במטוסם הם נטשו אותו וצנחו בשטח ישראל. אחד הטייסים נפצע קשה ומצבו יציב וטייס שני נפצע קל. הם מטופלים בבית החולים רמב"ם בחיפה: "אנו מאחלים החלמה לפצועים ומצפים לראותם במהרה בקוקפיט", אמר.

לדברי תא"ל בר, אירוע הפגיעה במטוס הישראלי יתוחקר בידי הגורמים המקצועיים. הוא לא ציין את סוג הטיל שפגע במטוס.

התקיפה הנרחבת בסוריה באה בעקבות חדירת המל"ט האיראני, בסביבות השעה 4 לפנות בוקר לשטח ישראל. מסוק אפאצ'י של חיל האוויר ירה לעברו- והפיל אותו. תא"ל בר אמר כי מדובר בכלי טייס "מאתגר" וכי "שבריו נמצאים בידי ישראל- על כל המשמעויות של הדבר. זאת הפעם הראשונה שמל"ט איראני חודר לשטח ישראל- והוא בידינו". הוא ציין עוד כי המל"ט האיראני טס מעל שטח ישראל במשך כדקה וחצי- עד שיורט והופל.

התקיפה הנרחבת של המטרות הסוריות נעשתה בסמוך לשעה 8 בבוקר, ולעבר המטוסים שוגרו עשרות טילי נ"מ מסוגים שונים וזאת לדברי תא"ל בר "במטרה לשמר את חופש הפעולה המוחלט של חיל האוויר ולאפשר את משימת ההגנה על שמי המדינה".

הוא הוסיף ואמר כי כל המטרות שהותקפו נפגעו- או יצאו באופן כליל משימוש. הוא התייחס להיקפה החריג וחסר התקדים של התקיפה מהבוקר בסוריה ואמר כי "זו התקיפה הרחבה ביותר נגד מטרות סוריות מאז מבצע שלום הגליל ב 1982".

לפי שעה, בצה"ל ובמערכת הביטחון נמשכות הערכות המצב בעקבות ההסלמה החמורה בסוריה.