בעקבות הפחתת המס הגדולה: חיים סבן יחלק 1,000 דולר לעובד

סבן מחלק בונוסים לעובדים בגין קיצוצי המס; קרדיט לטראמפ? לא ■ 1,000 דולר לעובד ■ "מכל מלמדי השכלתי: שאבתי השראה מהנהלת דיסני"

חיים סבן/ צילום: אמיר מאירי
חיים סבן/ צילום: אמיר מאירי

המיליארדר האמריקאי-ישראלי חיים סבן החליט לתת בונוס לכל אחד מעובדי חברות סבן בארה"ב בעקבות קבלת חוק הרפורמה במסים, שהוריד את רף מס החברות מ-35% ל-21%.

קיצוץ משמעותי במס החברות היה אחת מההבטחות הבולטות ביותר במסע הבחירות של המועמד דונלד טראמפ. בהודעתו על מתן הבונוסים ציין סבן את "הרפורמה היסודית במס", אך נמנע במודגש מלהזכיר את שמו של טראמפ. סבן, ידיד אישי של ביל והילארי קלינטון, היה אחד מהתומכים הגדולים ביותר של גב' קלינטון במסע הבחירות לנשיאות ב-2016 .

סבן ואשתו, שריל, תרמו לקמפיין של קלינטון 10 מיליון דולר, לפי נתוני ועדת הבחירות הפדרלית, ועוד כ-10 מיליון דולר לקרן קלינטון. בסך הכל, הזרימו בני הזוג סבן כ-27 מיליון דולר לפרוייקטים של קלינטון, לרבות 15 מיליון דולר לקרן קלינטון, על פי תחקיר של המגזין הליברלי Mother Jones.

על טראמפ נהג סבן למתוח ביקורת נוקבת בתקופת הקמפיין. כך, למשל, בראיון לערוץ 10, לפני שקלינטון זכתה במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אמר סבן על המועמד הרפובליקאי: "הוא לא רפובליקאי. הוא לא דמוקרט. הוא לא פוליטיקאי בלתי מפלגתי. טראמפ הוא טראמפ. כפי שמייקל בלומברג, לשעבר ראש העיר ניו-יורק הגדיר אותו: טראמפ הוא נוכל".

"אל תאמינו לאף מילה שהאיש הזה אומר לכם", אמר סבן לגיל תמרי מערוץ 10. "הוא נוכל. הוא שקרן. הוא שקרן. הוא רמאי. הוא ציני. כל מה שהוא עושה זה לשרת את טראמפ בלבד".

על רקע זה, ברור מדוע סבן לא נקב בשמו של טראמפ בהודעתו על הבונוסים והעדיף לתת קרדיט לתאגיד אחר בעולם הבידור כמקום ההשראה להחלטתו: "כפי שאולי ידוע לכם, בסוף 2017 נתנה הממשלה הפדרלית תוקף לרפורמת המס היסודית ביותר מאז 1986. הרפורמה הזו השפיעה על החברה שלנו בדרכים שונות, לרבות שיעור מס נמוך יותר".

"כחברת השקעות גלובלית, אנו מכירים בכך שהנכס החשוב ביותר שלנו הוא כל אחד מהעובדים שלנו - בסבן קפיטל, סבן נדל"ן, סרטי סבן, מותגי סבן, קרן סבן והמשרד המשפחתי", נאמר בהמשך ההודעה.

"שאבנו השראה (למתן בונוסים) ממה שעשה בוב אייגר (יו"ר ומנכ"ל דיסני) לעובדי החברה שלו. כפי שאומר הפתגם העברי, 'מכל מלמדיי השכלתי', ולפיכך החלנו ללכת בעקבותיו. כל העובדים יקבלו תשלום חד-פעמי בסך 1000 דולר אחרי מס. אנו מעריכים את העבודה הקשה ואת המסירות שלהם".

קבוצת סבן מצטרפת לעשרות חברות גדולות שהחליטו לתת בונוסים לעובדיהן בעקבות הקיצוץ במס החברות, ובהן אפל, סאטרבאקס, קומקאסט ו-AT&T.

איבה רבת שנים אינה, כנראה, הסיבה היחידה להימנעותו סבן מאזכור שמו של טראמפ. בציבורים גדולים בארה"ב למותג טראמפ יש קונוטציה שלילית. זה לא מותג שחברות מסוימות רוצות להיות מזוהות עמו.

ממשל טראמפ מנסה לנצל את ההטבות לעובדים כמכשיר לשיפור הדימוי הירוד של הנשיא בציבור האמריקאי, אך הירידות בוול סטריט, ובעיקר השערוריות שיוצאות בתדירות גבוהה מהבית הלבן מחבלות במאמצים האלה. אמצעי התקשורת מדווחים בשקיקה על ההתנהלות הלא חכמה של טראמפ ועוזריו בפרשת ההתפטרות של שני אנשי מפתח בבית הלבן בעקבות קובלנות של נשותיהם לשעבר שהמפוטרים התעללו בהן כאשר הן היו נשואות להם.

טראמפ התייצב בגלוי בצד שני המפוטרים ואמר שחלק מההאשמות נכונות וחלקן לא, בלי לומר על מה הוא מבסס את קביעתו. הוא אף נמנע מלומר שהוא וממשלו מתנגדים לכל התעללות פיזית או מילולית בנשים, והותיר את המשימה לדובריו. יתר על כן, הבית הלבן לא הצליח לספק הסבר משביע רצון לכך, שאחד מהמפוטרים, רוד פורטר, נהנה מגישה יום-יומית למסמכים רגישים ביותר בלי שהיה לו סיווג בטחוני קבוע. וכך, מתן הבונוסים רחוק מאוד מלעמוד בראש סדר היום הציבורי.