האם משרד האנרגיה מודה סוף-סוף בכישלון המתווה?

אולי הפעם הוועדה החדשה לבחינת יצוא הגז תעשה את הדבר הנכון ■ דעה

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

משרד האנרגיה הודיע על הקמת ועדה חדשה, שתחליף את ועדת צמח שדנה ביצוא הגז. במשרד האנרגיה אומרים שהצוות "יבחן את ההתפתחויות שחלו ויערוך חשיבה מחודשת בנושאי הביקושים לגז טבעי, היצע הגז הטבעי, המדיניות והפקת הלקחים". חשיבה מחודשת? הגיע הזמן. אבל מה הם "ההתפתחויות שחלו"?

מדובר בארבע התפתחויות: בשנת 2015 התגלה מאגר גז מצרי הגדול מכל המאגרים הישראלים גם יחד; נכשלו כל הניסיונות ליצוא מאסיבי למצרים, טורקיה או אירופה; התגלו חשדות לשחיתות בוועדת צמח ומאגר לוויתן מפותח בגרסה מצומצמת, בעלות נמוכה מחצי מהמתוכנן.

היה ברור שגילוי מאגר הגז המצרי שגודלו עולה על כל המאגרים שלנו, מצריך התייחסות מחודשת. כבר באוגוסט 2015, כשפורסם גילוי המאגר, היה ברור שמצרים לא תצטרך את הגז הישראלי.ייתכן שמפעל מצרי כזה או אחר כן ירכוש גז ישראלי, אבל הסכם גדול ליצוא מאסיבי למצרים? שימוש במפעלי ההנזלה שלהם לצורך יצוא? זה בינתיים לא קרה. ולמרות שהתוכניות ליצוא גז התבססו באותה תקופה על מצרים, איש לא חשב שגילוי המאגר המצרי העצום מחייב חשיבה מחודשת.

מעבר למצרים, חברות הגז רצו למכור גז לטורקיה ולאירופה דרך טורקיה ובלהט המטורף לרצות את חברות הגז, שר האנרגיה יובל שטייניץ וראש הממשלה בנימין נתניהו היו מוכנים למסור לארדואן את השליטה על השיבר של לוויתן. ואז עשו את הסכם המרמרה כדי להתפייס עם טורקיה ומספר ימים לאחר מכן ארדואן טס לפוטין ולרוחאני, הגדיל את יבוא הגז מרוסיה ומאיראן וחסם את אפשרות יצוא הגז הישראלי אליו ודרכו לאירופה. זה לא הפריע למשרד האנרגיה להמשיך לחבר את סיפורי היצוא למכשירי ההחייאה.

ומה עם חשד להתנהלות לא תקינה בוועדת צמח? אבריאל בר יוסף, שישב בוועדה, דחף ליצוא הגז ונחשד בקבלת שוחד בפרשת הצוללות. שי ברוש, שהגיע לוועדה כאזרח מודאג ותמך בבר יוסף, לא סיפר לוועדה על קשריו עם בר יוסף וגם עם מי שעל פי החשד שיחד את בר יוסף. כל אלו לא גרמו למשרד האנרגיה לחשב מסלול מחדש, גם לא העובדה שבר יוסף וברוש נחקרו בפרשת הצוללות, ועדיין רב הנסתר על הנגלה.

ולבסוף, לאור העובדה שמעט מפעלים בארץ התחברו לגז והיצוא לא מתרומם, חברות הגז החליטו לפתח את מאגר לוויתן באופן מצומצם ובעלות נמוכה. האפשרות הזאת הוסתרה מהממשלה והיה בה כדי לשנות את כל מתווה הגז. מימוש האפשרות כמובן מייתר את כל ועדת צמח ושוב, איש לא חשב שצריך לחשב מסלול מחדש.

הרבה דברים היו אמורים לגרום למשרד האנרגיה לחשב מסלול מחדש, ההצטברות שלהם לא השאירה לו כל ברירה. מתווה הגז נכשל, את זה יודעים במשרד האנרגיה וגם בחברות הגז, אז הם מקימים ועדה חדשה. לא לבחינת הכישלון חלילה, איש מהם לא יודה בקיומו, אלא לבחינת "ההתפתחויות שחלו".

נו טוב, שיקראו לזה איך שהם רוצים, העיקר שסוף-סוף יעשו את הדבר הנכון.

בהקשר הזה, משפט המיוחס לאלברט אינשטיין גורס שאי שפיות זה לעשות את אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות. ועדה נוספת שתורכב מאותם בעלי תפקידים ע"י אותו שר אנרגיה, היא אכן אי שפיות. ועדה אמיתית בהרכב אחר, שתכלול גם אנשי מקצוע שהיום ברור לכולם שצדקו, תהיה צעד ראשון בדרך לתיקון העוול הגדול שנעשה למדינת ישראל ואזרחיה.

■ הכותב הוא מנכ"ל "אביב ניהול קרנות".