הנשק האישי שיחליף את ה-M16 המיושן

תחמושת קלת-משקל, קוטר קליע שמתקרב ל- 7.62 מ"מ, כוונת טלסקופית ואמצעים לירי בלילה וברוח - אלה הם רק חלק מהנתונים המאפיינים את הנשק שיחליף את רובה ה-M16 של שנות ה-60 ■ הפרטים בווידאו

M16 OUT / צילום: חיל הנחתים האמריקאי
M16 OUT / צילום: חיל הנחתים האמריקאי

בצבא ארה"ב כבר מחפשים זמן רב תחליף לרובי ה-M16 וה- M4 שנוטים להתחממות יתר, תקלות ומעצורים - כלים שמשמשים את הצבא עוד משנות ה-60 של המאה הקודמת. בנובמבר 2017 כבר הוגשו מספר תוכניות לתחליפים עבור הנשקים האלה והדעות די חלוקות.

אם תשאלו את חיל הנחתים אז הם יאמרו שהם מעדיפים להרחיב את הייצור של ה-M27 שהחליף ב-2010 את ה- M249, שניהם בעלי קליע 5.56 מ"מ. אולם אם תשאלו גורמים אחרים בצבא ארה"ב הם יאמרו לכם שהדור הבא של הנשק הקל צריך להיות כזה שמסוגל לירות קליעים חודרים של 7.62 מ"מ. אלא שקליעים בעלי קליבר כזה כפולים במשקלם. מה שעומד לקרות ככל הנראה הוא פשרה של נשק שיוכל לירות קליעים בקוטר שהוא בין לבין שמשקלם קל מספיק על-מנת שלא יכבידו על החיילים בשדה הקרב.

אב-טיפוס אחד כזה לדור הבא של הנשק האישי הוצג לצבא ארה"ב על ידי חברת Textron System אולם הוא עדיין גדול וכבד מידי. בצבא ארה"ב מחפשים פתרונות פיתוח נוספים ופנו לתעשייה המסחרית כשהמפרט הוא: נשק בעל תחמושת קלת משקל, קוטר קליע שמתקרב ל-7.62 מ"מ שהוא בעל יכולת חדירה טובה יותר מה-5.56 מ"מ, מצויד בכוונת טלסקופית המאפשרת טווח ירי רחוק יותר. נתונים אלה כמובן ישפרו משמעותית את הביצועים של החיילים בשדה הקרב.

רעיונות נוספים שעולים הם פיתוח של נשק שלא צריך להרים אותו לגובה העיניים בכדי לירות, יכולות תרמיות לירי בלילה ויכולות חישוב של תנאי רוח משתנים, מרחק ובליסטיקה. אבי-טיפוס משופרים כאלה, כך על פי הצבא האמריקאי צפויים לצאת רק בשנת 2022. גם ביחידות המובחרות בצה"ל מחפשים תחליפים מודרניים יותר לרובי הסער. אם פעם, כלומר לאחר מלחמת ששת הימים, הדרישה הייתה לנשק אישי שיוכל לירות גם בבודדת וגם באוטומט, אז היום הדרישות הן כאמור אחרות לחלוטין.

אחת האופציות שנבחנה הוא רובה הסער הרב-תכליתי MCX של חברת זיג-זאוור האמריקאית המשלב תכונות שונות אותן ניתן להשיג רק באמצעות מספר כלי נשק. הוא מסוגל לירות לטווחים משתנים וגם מצוייד ביכולות של רובה צלפים תוך יכולת הישרדות גם בתנאי שטח קיצוניים של חול ומים. ה--MCX למעשה נמצא כבר בשימוש של הכוחות המיוחדים האמריקאים.