עובדי משרד הביטחון מאיימים בשביתה בשל הקמת חברת שביט

הרקע לדברים נוגע להקמת החברה הממשלתית שביט המספקת שירותים למשרד הביטחון ■ גורמים בהנהלת המשרד מבהירים כי מדובר בהעברת שירותים שסופקו לפני כן במיקור חוץ, ולא בכדי לפגוע בעובדי המשרד

אודי אדם / צילום: מארק ניימן, לע"מ
אודי אדם / צילום: מארק ניימן, לע"מ

גוברת המתיחות בין ועד העובדים במשרד הביטחון לבין הנהלת המשרד, מסביב להפעלת החברה הממשלתית החדשה 'שביט', שמהווה זרוע ביצועית עבור משרד הביטחון.

במודעה שהפיץ הבוקר (ד') מטה המאבק של הוועד בקרב העובדים נמתחה ביקורת חריפה על הנהלת משרד הביטחון, ובה היא מואשמת בכך שהיא "מספסרת בביטחון המדינה" ו"פוגעת בביטחון התעסוקתי של עובדי המשרד". לטענת הוועד, באמצעות הפעלת חברת שביט יש בכוונת המשרד "לחסל" את פעילות האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) והעברתו לשביט; העברת התחקירים הביטחוניים שנעשים כיום בידי המלמ"ב (אגף הממונה על הביטחון במשרד הביטחון) והשב"כ, לאחריות שביט וכך גם חלקים מפעילות מנהל הרכש.

בנוגע להעברת פעילויות לקביעת סיווגים ביטחוניים, נטען בידי הוועד, כי שמירת תוצאות של בדיקות מהימנות וכלל הנתונים הרגישים, שחלקם סודיים, תיעשה מחוץ למשרד הביטחון אמצעות שביט. במודעה שפורסמה על ידי חברי הוועד נטען "לא ברור כיצד המלמ"ב והשב"כ שאמונים על נושא זה ויתרו על כך ואפשרו את העברתן של משימות אלה לשביט".

עוד נטען כי "על פי המידע שיש בידינו, בכוונת הנהלת המשרד להרחיב באופן אדיר מימדים את תכולות העבודה של שביט, שהוקמה כחברה ממשלתית בדירוג גבוה מאד המאפשר לה לקלוט מאות עובדים ולקיים פעילות בהיקף עצום".

עוד נכתב במודעה שפונה אל כ-2,300 עובדי משרד הביטחון: "זהו מאבק על הבית והוא יהיה קשה: הוא עלול לכלול פגיעה זמנית בשכר ומנופי לחץ מצד ההנהלה על עובדים - אך זהו מאבק נכון וצודק, שכן ההשלכות של פעולות שביט חמורות פי כמה. אנו נחושים לסגור את חברת שביט".

בוועד עובדי משרד הביטחון חוששים כי העברת פעילויות מצד הנהלת המשרד לשביט מהווה דרך לעקיפת הסכמי עבודה קיבוציים שחלים על עובדי המשרד. ממטה המאבק של הוועד נמסר כי "שביט תהיה חברה לסידור ג'ובים למקורבים ולחברים מהצבא, והמחיר יהיה בפגיעה בביטחון המדינה ובמוסדות חשובים. בכוונתנו ללכת עד הסוף, עד לסגירתה של שביט ויש לנו גיבוי מלא מההסתדרות הכללית ומהממונה על תחום הביטחון בהסתדרות, דני הורנשטיין. זו רק תחילת המאבק ובימים הקרובים נודיע על התפתחויות נוספות".

במטה המאבק לא אמרו היום אם מהלכי המחאה המתוכננים כוללים את השבתת משרד הביטחון ואמרו במענה על שאלה זו כי "לא ניפגע במשפחות השכולות ובנכי צה"ל". יצוין כי באחרונה הכריז הוועד על סכסוך עבודה במשרד הביטחון והוא כבר נכנס לתוקף. בעבר הזהיר הוועד כי לא מן הנמנע שיכריז על שביתה.

במשרד הביטחון אמרו בתגובה כי חברת שביט הוקמה בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה באוגוסט 2015, ותעסוק בתחומי פעילות שבוצעו עד כה באמצעות מיקור חוץ, כמו סיוע בניהול מערך התגמולים מהתעשיות הביטחוניות, אספקת שירותים מנהליים להפעלת סמכויות המשרד לפי חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, אספקת שירותים מנהליים לניהול מערך הספקים של המשרד, הפעלת מתקן לבחינת התאמה ביטחונית של אנשים וחברות והקמה והפעלה של מתקן מסווג שיאפשר עבודת חברות שנדרשות לסיווג ביטחוני גבוה ואין להן תשתיות מתאימות לכך. לדברי גורמים במשרד : "מאז ועד היום עוסק המשרד בהקמת החברה ובהערכות לתחילת הפעלתה בתחומי הפעילות השונים לקראת חתימה מתוכננת על הסכמים מול שביט. בימים אלה מתקיימת הידברות עם ארגון העובדים כדי להסיר דאגות וחששות לגבי שביט. עצם הקמת שביט תבטל אלפי שעות של מיקור חוץ הניתנות על ידי יועצים וחברות כח אדם".

גורמים במשרד הביטחון אמרו היום ל"גלובס" כי ועד העובדים וההסתדרות הכללית היו ערים להקמת שביט וכי הצורך בה עלה בעקבות מחסור חריף בתקנים של עובדים- אל מול עליה משמעותית בנפח הפעילות של חלק מאגפי המשרד.

הגורמים טענו כי עד אמש, התקיימו מספר פגישות מו"מ בין הנהלת המשרד לבין ראשי הוועד אך המו"מ הופסק בעקבות המודעה החריפה שפרסם הוועד, ובו מופנות טענות קשות כלפי הנהלת המשרד: "אין בסיס לטענה ששביט תהווה 'משרד ביטחון ב'', שכן מאז הקמתה אף תקן במשרד הביטחון לא בוטל. בעלי התפקידים במשרד ייפקחו על פעילויות שוטפות שיעשו בשביט- והם יהיו הגורם שמחליט ומאשר". עוד טענו הגורמים כי על פי החלטת הממשלה על הקמת שביט, מספר העובדים שלה יהיה 45 בלבד וכי אין בהפעלתה כדי לפגוע בעבודה המאורגנת במשרד הביטחון.