העולם פחות מתרגש מחקירות נתניהו - אך מתעניין בעתידו

ב"ניו-יורק טיימס" נתניהו מופיע בשער, תוך המלצה לא להגיע למסקנות פזיזות לגבי עתידו

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר
בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

אנחנו התעוררנו הבוקר לידיעות על המלצות משטרת ישראל להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בגין שוחד. עם זאת, העולם הגדול הראה התעניינות רבה בנושא, אבל הקדיש את העמודים הראשונים של העיתונות המודפס לצרות המקומית בכל מדינה. גם אתרי האינטרנט של אמצעי התקשורת הראשיים דיווחו על המתרחש, אך מתחת לידיעות אחרות, תוך שהם מנסים להסביר לגולשים מה זה תיק 1000 ותיק 2000.

ב"ניו-יורק טיימס", למשל, הודעת משטרת ישראל מופיעה בעמוד הראשון של מהדורת הבוקר המודפסת, כיאה לעיתון שמתעניין מאוד בנעשה בישראל. באתר החדשות של העיתון הידיעה על נתניהו לא מובלטת, אך מדובר בדיווח מקיף המזכיר את כל הסוגיות, תוך דיון על עתידו הפוליטי של ראש הממשלה. "לא בכדי מכנים את נתניהו הקוסם", נכתב בידיעה, כדי להזהיר את הקוראים מפני מסקנות פזיזות. הוא גם מציין שזה לא סוף פסוק, שכן תיק 3000, תיק הצוללות, עומד בפתח.

גם ה"וושינגטון פוסט" לא ממש כולל את סוגיית נתניהו בין החדשות הבוערות של היום, והדיווח נכלל בחלק של "חדשות העולם". הדיווח עצמו כולל, מלבד סקירת החשדות נגד ראש הממשלה וניתוח מצבו הפוליטי, גם תזכורת שנתניהו, כמו הנשיא דונלד טראמפ, הגיב לחקירה נגדו בהתרסה נגד המשטרה ומניעיה. ה"וושינגטון פוסט" נחשב על ידי טראמפ כסמל של ה"אליטות הליברליות" אותן הוא מוקיע.

סיקור פרשת נתניהו בעולם
 סיקור פרשת נתניהו בעולם

בצד השני של המתרס הפוליטי, אתר ברייטבארט, בעל הקשרים החזקים עם ממשל טראמפ והימין הקיצוני האמריקאי, מצדד בכל טענותיו של נתניהו. כתבת העיתון הישראלית קרוליין גליק, שמזוהה עם הימין, יוצרת באתר הקבלה בין נשיא ארה"ב לבין ראש ממשלת ישראל. הכותרת של הפרשנות שבאתר מזכירה ש"המדינה הסמויה" מפברקת האשמות שווא נגד נתניהו. המושג "המדינה הסמויה" הוא ביטוי בשימוש הימין הקיצוני בארה"ב המתאר את הפקידות כחלק ממזימה ליברלית לבלום את "הפטריוטים אמריקאים" האמיתיים, ובראשם הנשיא טראמפ.

בדומה ל"וושינגטון פוסט", אתר "לה מונד" הצרפתי לא מבליט את הידיעה על המלצות להעמיד לדין את נתניהו. הדיווח עצמו נכלל בחלק הבינלאומי, וכולל שני פריטים. הראשון, סקירת התיקים נגד בנימין נתניהו ובעיקר ניתוח קצר של סיכוי שרידותו ותגובת סיעות הקואליציה להאשמות המשטרה. בפריט השני, העיתו מדווח על הנסיון של ראש הממשלה להציג תמונה של יציבות, למרות הטלטלה שיצרה הודעת המשטרה.

בבריטניה, ה"טיימס" של לונדון מדווח על פרשת נתניהו באתרו, בחלק התחתון של החלק המוקדש לידיעות מהעולם, ומתחת לידיעה על הריגת שכירי חרב רוסיים בסוריה. האתר מסקר את החשדות נגד נתניהו ואת מהות קשריו עם ארנון מילצ'ן ונוני מוזס. גם העיתון "גארדיאן"" נוהג כמו אתרים אחרים ואינו מכליל את הידיעה על נתניהו בחלק הקדמי של האתר. הידיעה עצמה נמצאת בחלק של ידיעות מהמזרח התיכון, בתוך חדשות העולם. הדיווח קצר יותר, אך הוא מלווה במעין מורה נבוכים לתיק 1000 ו-2000 ומביא בקצרה את תגובתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. הוא גם מזכיר סקר שפרסם בקיץ האחרון ערוץ 10 אשר מצא ש-60% מהציבור מצדדים בהתפטרות ראש הממשלה אם יוגש נגדו כתב אישום.

באתר "די וולט" הגרמני לא ממש מתרשמים מהחשיבות של פרשת נתניהו. קוראי האתר צריכים להקדיש לא מעט מאמצים עד שהם מגיעים לתחתית המדור של חדשות פוליטיות מחו"ל עד שהם מגיעים לדיווח יחסית קצר על פרשת נתניהו. הדיווח נפתח בפסקה המציינת כי "שוב שוב מופיעות טענות של שחיתות נגד ראש הממשלה נתניהו, אך הפעם זה כנראה רציני". למרות הדיווח על רצינות המקרה, האתר כולל הסבר מצוצמם על מהות האשמות נגד ראש הממשלה, ומצטט לא את הודעת המשטרה, אלא את הדיווחים בתקשורת הישראלית. "די וולט" מזכיר את ההתקפה של ראש הממשלה על משטרה, אך גם פה ההתייחסות היא מצומצמת.

ה"קוריירה דה לה סרה" באיטליה כנראה יותר מורגל בדיווח על שחיתות ממשלתית. גם פה האתר מציג את הידיעה בין חדשות החוץ, אך העמיד אותה בראש המדור. האתר מדווח על הודעת המשטרה, תוך שהוא סוקר את מהות תיקים 1000, 2000 ו-3000, שבו נתניהו אינו חשוד לעת עתה. הוא גם מצטט את ההתקפה של ראש הממשלה על המשטרה ואת אמירתו לפיה ממשלתו יציבה. האתר גם מזכיר כי יחלוף זמן עד אשר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יחליט האם לאמץ את המלצות משטרת ישראל.