"החלטתי לנתק מגע מהמשטרה, ומהיום אני לא משתף פעולה"

כך אומר צעיר שלדבריו הועסק כסוכן למעקב אחרי תנועות מחאה ■ "בזמן האחרון שאלתי את עצמי מה אני עושה בכלל מול האנשים האלה"

ההפגנה ברוטשילד / צילום: שלומי יוסף
ההפגנה ברוטשילד / צילום: שלומי יוסף

"החלטתי לנתק מגע מהמשטרה, ומהיום אני לא משתף פעולה עם המשטרה" - כך אמר לחבריו ויטלי בזרודניך, שלדבריו פעל בשנה וחצי האחרונות כסוכן משטרתי והופעל על-ידי קצין מודיעין בשם ישראל הורן, של מרחב ירקון במשטרת מחוז תל-אביב, לצורך איסוף מידע על ארגונים חברתיים.

בארגונים ובתנועות המחאה נפוצות מדי פעם שמועות על פעולות שונות של המשטרה לאיסוף מידע עליהם, בעיקר על תוכניות והתארגנויות להפגנות ופעולות מחאה. בהפגנה בפתח-תקווה טען הפעיל החברתי אורי ברייטמן כי היחידה המרכזית במשטרת מחוז תל-אביב "הפעילו במשך כשנה סוכן בתשלום נגד ראשי המחאה במטרה להפסיק את ההפגנות".

בזרודניך, בן 25, סיפר כי לפני כשנה וחצי גוייס על-ידי קצין המשטרה לפעילות של איסוף מידע על פעילויות של ארגוני אזרחיים וחברתיים. לדבריו, בעקבות רצונו להוכיח כי אנשי "שוברים שתיקה" משקרים, הפנתה אותו דמות ידועה בחוגי הימין למשטרה, והוא גויס כסוכן, בתמורה כספית של כ-800 שקל לחודש.

המשימה הראשונה שלו הייתה לעקוב אחרי פעילות "אנרכיסטים נגד הגדר" בכפר בילעין. בהמשך הופעל באירועי מחאה של האחיות, של ארגון הטבעונים המפגינים נגד אכילת בשר, באירועי מחאה של פעילי חד"ש, "באים לבנקאים" של עו"ד ברק כהן, אירועי מחאה של מבקשי מקלט מאריתריאה וסודן ואירועים שונים של פעילים למען זכויות אדם. בחודשים האחרונים, סיפר, הוטל עליו להביא מידע על מובילי מחאת פתח-תקווה שעברה לשדרות רוטשילד בתל-אביב, מני נפתלי, אלדד יניב וחני קים.

המשימה העיקרית שלו, כך סיפר בזרודניך, הייתה להשיג מידע על חתרנות נגד המדינה בארגונים, האם יש אינדיקציות לתנועות כספיות בארגון, חשדות לאירועים פליליים או לשימוש בסמים וכן מידע על ההיררכייה בארגונים ועל התוכניות של הארגונים לקראת אירועים שונים.

לדברי בזרודניך, המפעיל הורן גרם לו להאמין שקיימת חתרנות בארגונים הללו, אבל, לדבריו, ככל שהתקרב למנהיגי ארגוני המחאה ופגש אותם פנים אל פנים, הוא הבין שמדובר באנשים הפועלים מתוך אידיאולוגיה, ואין בפעילותם שום חתרנות.

"בזמן האחרון שאלתי את עצמי מה אני עושה בכלל מול האנשים האלה", אמר בזרודניך לגורמים שונים, "והחלטתי לנתק מגע מהמשטרה".

משטרת ישראל מסרה בתגובה: "משטרת ישראל מכבדת ומאפשרת את חופש הביטוי ואת זכות המחאה. בה-בעת, המשטרה אחראית על שלומו וביטחונו של הציבור ועל השמירה על הסדר הציבורי. במהלך חלק מהמחאות שהתקיימו לאורך השנים במגוון נושאים (צדק חברתי, פוליטי, עדתי, דתי ועוד) הייתה גלישה והתרחקות ממחאה לגיטימית ועניינית והתפתחו אירועי הפרות סדר קשים, ונדליזם ואף אירועי אלימות קשים שגרמו לפציעתם של משתתפים.

"במסגרת הערכות מיטבית של המשטרה מתקיימת הערכת מצב עיתית המתבססת על ניסיון העבר, ידע וניסיון מצטבר, מודיעין שנאסף ושימוש באמצעים שונים, הכול בהתאם לחוק ולנהלים."לאור מהותן, איננו נוהגים כלל להתייחס פומבית לסוגיות מודיעין.

"משטרת ישראל תמשיך לאפשר קיום מחאות ותאפשר את חופש הביטוי, לצד שמירה על הסדר הציבורי ועל ביטחונם של התושבים".

ויטלי בזרודניך
 ויטלי בזרודניך