עוד שיגור מוצלח ל-SpaceX של מאסק - לוויין התקשורת פאז

(עדכון) -שיגור לווייני הניסוי עבר בהצלחה. לעומת זאת, החברה לא הצליחה לתפוס את מעטפות הטיל בעזרת הספינה "מר סטיבן", והמעטפות נחתו באוקיינוס במרחק כמה מאות מטרים ממנה ■ טיל פלקון 9 של SpaceX ועליו לוויין טלקומוניקציה מתקדם שוגר מקליפורניה, כחלק מפרויקט של החברה לספק אינטרנט מהיר לכל העולם

השיגור של SpaceX
השיגור של SpaceX

שבועיים לאחר שיגור הטיל העצמתי בעולם פלקון הבי, חברת החלל הפרטית SpaceX של המיליארדר מנכ"ל טסלה אלון מאסק הצליחה בשיגור נוסף, הפעם של הלוויין PAZ על גבי הטיל פלקון 9 למסלול לוויני נמוך, מבסיס חיל האוויר ונדנברג שבקליפורניה. השיגור כלל גם שני לווינים נוספים כחלק מתכנית שאפתנית של החברה לספק אינטרנט לוויני לכל העולם.

לוויין הטלקומוניקציה פאז יכול לייצא תמונות ברזולוציה גבוהה של פני כדור הארץ, ללא תלות במצב העננים המכסים את האדמה. הלקוח שביקש לשגר את הלוויין הוא חברת לוויינים מסחרית מספרד בשם Hisdesat. בנוסף, הטיל נשא לחלל את שני הלווינים הניסיוניים - מיקרוסטאט -2a ומיקרוסטאט -2b. בשלב זה עוד לא ידוע אם גם השיגור שלהם עבר בהצלחה. שני הלוויינים האלו מהווים את השלב הראשון בבחינת תכנית החברה לספק אינטרנט לוויני לכל העולם, כשלוויינים נוספים ישוגרו בהדרגה. ספייסאקס מתכוונת להגיע ליותר מ-4,000 עד 2024.

בשונה משיגורי עבר של החברה, ביניהם שיגור הבכורה של פלקון הבי לפני שבועיים, הפעם ספייסאקס הצהירה כי לא תנסה להחזיר לשימוש נוסף את החלק התחתון של הטיל לאחר שהתנתק במהלך השיגור (זו כבר הפעם השנייה בה החלק הזה של הטיל בשימוש, ושימש גם במשימת שיגור באוגוסט 2017). אך לעומת זאת החברה כן תנסה להביא לשימוש חוזר את מעטפות המטען שנפרדו ממנו בהצלחה מספר דקות לאחר השיגור. בשלב זה עוד לא ידוע אם החברה הצליחה להביא אותם לשימוש חוזר. לפי דיווחים החברה מתכננת לעשות זאת באמצעות ספינה בשם מר סטיבן שעליה רשת ענקית, שתימצא באוקיינוס הפסיפי בניסיון לתפוס את המעטפות בדרכן חזרה לכדור הארץ.