מדוע מתנהלת הות"ת, כבר שבעה חודשים, ללא נציגי ציבור?

הוועדה לתקצוב ההשכלה הגבוהה מנהלת למעלה מ-11 מיליארד שקל וממתינה להחלטתו של השר נפתלי בנט בעניין

הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), שאחראית על תקציבי מערכת ההשכלה הגבוהה, פועלת כבר שבעה חודשים ללא נציג ציבור. הוועדה אמורה לכלול שבעה חברים, חמישה מהם מגיעים מעולם האקדמיה ושני חברים נוספים הם נציגי ציבור.

בתחילת אוגוסט מונה ישי פרנקל, לשעבר סגן נשיא באינטל העולמית, למנכ"ל האוניברסיטה העברית לאחר ששימש כנציג הציבור בות"ת. פרנקל עזב בתחילת אוגוסט ועזיבתו השאירה את הוועדה בלי נציגי ציבור.

נציג הציבור השני היה שמואל סלבין, כיום יו"ר קרן הריט סלע קפיטל, ששימש בעבר כמנכ"ל משרדי האוצר והרווחה. סלבין סיים את כהונתו בות"ת לפני קרוב לשנה וחצי, אך גם במקומו לא מונה מחליף. מי שאחראי לבחור את נציגי הציבור הוא שר החינוך נפתלי בנט, שמשמש גם כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). נציגי הציבור צריכים להיות בעלי ניסיון כלכלי, וללא ניגודי עניינים מול מוסדות ההשכלה הגבוהה והמערכת הפוליטית.

הות"ת, שבראשה עומדת יפה זילברשץ, היא גוף שפועל במקביל למל"ג ואחראית על כל סוגיות התכנון והתקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה. כך למשל, היא מאשרת פתיחת חוגים נוספים באוניברסיטאות ובמכללות. האישור ניתן בראייה מערכתית של כדאיות התקצוב לחוג נוסף, למשל בגלל מחסור בחוגים בתחום מסוים. זאת בניגוד למל"ג (המועצה להשכלה גבוהה) שאחראית על אישור פתיחת החוגים בהיבט האקדמי. למעשה, כל תקציב שעובר למוסדות אקדמיים ממשרדים ממשלתיים, ולא רק ממשרד החינוך, עובר דרך הות"ת. תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה עומד על למעלה מ-11 מיליארד שקל.

הות"ת הוקמה ב-1972 ומאז היה נציג ציבור אחד בוועדה, מתוך חמישה חברים בסך הכל. ב-1999 הוחלט להרחיב את הוועדה לשבעה חברים, מתוכם שני נציגי ציבור.

בעבר דווקא ידעו במל"ג לנמק היטב את הצורך בנציג ציבור. בספטמבר 2015 האריכה המל"ג את כהונת סלבין בשנה נוספת, וההחלטה נומקה אז במינוי הטרי של יו"ר לות"ת והצורך לתת לו זמן סביר להכרת המערכת לפני מינוי נציג ציבור חדש. בנימוקים נכתב כי "יש מקום להבטיח רציפות בפעילות הות"ת".

ממל"ג נמסר בתגובה: "בהתאם לנהלים מתקיים הליך מינוי של נציגי ציבור בות"ת. על פי ההנחיות נציגים אלו צריכים להשתייך לתחום הכלכלה. לכשתתקבל החלטה, נעדכן כמקובל".

המל"ג ללא מנכ"ל

המל"ג סיימה באחרונה תהליך ממושך של איתור מנכ"ל, אך המנכ"ל החדש - מתניהו אנגלמן - טרם נכנס לתפקידו. אנגלמן משמש כמנכ"ל והמשנה לנשיא הטכניון. המנכ"ל הקודם גדי פרנק עבר להיות מנכ"ל של אוניברסיטת תל אביב. הוא סיים את תפקידו לפני חצי שנה, ועברה שנה מאז שהודיע על עזיבתו. בחודשים האחרונים לכהונתו היה תחת הסדר של צינון פנימי.

בדצמבר פורסם ב"גלובס", כי מבקר המדינה בודק את הליך מינוי המנכ"ל החדש. לתפקיד היו עשרות מועמדים, ובוועדת האיתור התקשו להגיע להסכמות. בסופו של דבר נשארו שני מועמדים - אנגלמן ובועז הירש, שמסיים בימים אלו תפקיד בתור מנכ"ל שירות התעסוקה, וביקש בסופו של דבר להסיר את מועמדותו לתפקיד.