פאגאיה זכתה לאמון הבנקים והמוסדיים בתחום הלוואות P2P

החברה רתמה השקעות של מיליוני דולרים מקבוצת סיטי בנק, מיטב ד"ש, כלל ביטוח, בנק לאומי ועוד ■ המנכ"ל גל קרובינר: ""המשימה שלנו היא להגדיר מחדש את עולם ניהול הנכסים בעולמות החוב באמצעות טכנולוגיות מתקדמות"

תחום ההלוואות הפרטיות צמח דרמטית בחמש השנים האחרונות / צילום: שאטרסטוק
תחום ההלוואות הפרטיות צמח דרמטית בחמש השנים האחרונות / צילום: שאטרסטוק

תחום ההלוואות P2P על גבי פלטפורמות טכנולוגיות ממשיך לזכות באמון שוק ההון. קבוצת סיטי בנק האמריקאית העניקה לפני כחודש 75 מיליון דולר לחברת פאגאיה, שייסדו ב-2016 גל קרובינר, אביטל פרדו ויהב יולזרי. הכסף שימש להקמת קרן פאגאיה אופורטיוניטי, המעניקה הלוואות באתרי הלוואות עמיתים (peer to peer). סיטי מצטרפת בכך לשורה של מוסדיים ובנקים ישראלים שהפקידו לניהול פאגאיה 120 מיליון דולר. את המהלך ביצעה החברה עם בית ההשקעות מיטב ד"ש, שסייע להביא את הפניקס, בנק לאומי, בנק הפועלים, אקסלנס, כלל ביטוח ובנק איגוד. בשלבים המוקדמים גייסה פאגאיה 5.3 מיליון דולר מקבוצת ויולה, דרך ויולה ונצ'רס וכרמל ונצ'רס.

בביזנס אינסיידר מתוארת פאגאיה כאחת החברות הפועלות "לנער" (shakeup) את שוק החוב הצרכני, שהיקפו בשוק האמריקאי 3.8 טריליון דולר. הטכנולוגיה של פאגאיה, המבוססת על ניתוח ביג דאטה ולמידת מכונה, מנתחת את פרופילי הסיכון של בקשות ההלוואה בפלטפורמות השונות, ומסייעת לגופים פיננסים לזהות את ההלוואות המשתלמות ביותר. עד כה העניקה פאגאיה הלוואות בכ-150 מיליון דולר בכמה מהפלטפורמות הגדולות בתחום, בהן LendingClub ו-Prosper.

תחום ההלוואות הפרטיות צמח דרמטית בחמש השנים האחרונות, בזכות שילוב בין ההתפתחות הטכנולוגיה והריביות הנמוכות המוצעות באתרים. על פי אתר סטטיסטיקה, היקף ההלוואות הללו זינק מ-9 מיליארד דולר ב-2014 ל-64 מיליארד ב-2015, וזאת רק ההתחלה. התחזית ל-2025 היא להלוואות עמיתים בהיקף טריליון דולר בשנה.

"המשימה שלנו היא להגדיר מחדש את עולם ניהול הנכסים בעולמות החוב, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות (Technology base asset management)", אומר מנכ"ל החברה גל קרובינר. "בעידן הדיגיטלי, המודלים המסורתיים של ניהול נכסים אינם משרתים את הצרכים של המשקיעים המוסדיים. כמות המידע הזמין לקבלת החלטות גדלה עשרות מונים בשל מהפכת המידע, והפכה את שיטות ניהול הכסף המסורתיות לפחות רלוונטיות. במהלך השנים הקרובות אנו צפויים לראות יותר ויותר גופי השקעה פונים לטכנולוגיות מתקדמות של בינה מלאכותית".

קרובינר לא מסגיר את גובה העמלה שהחברה גובה מהגופים הפיננסיים המשקיעים דרכה. לטענתו, בגלל כללי הרגולציה הוא מנוע גם מלמסור אילו שינויים בתשואות החברה מציגה. חשוב לו להדגיש שהעסקה עם סיטי היא אשרור להיתכנות הטכנולוגיה. "בשבילנו, העובדה שהגוף המוביל בעולם בתחום האשראי הצרכני בחר בנו לנהל את הכסף שלו זה סיפור אדיר", הוא אומר. "עולם ההשקעות הדיגיטלי הולך ומתרחב בימים אלו לאפיקי השקעה נוספים כדוגמת הלוואות רכב ונדל"ן".

מהצד של סיטי מסר ארי רוזנברג, ראש תחום מימון צרכני, כי העסקה היא "דוגמה מצוינת לאבולוציה של האשראי הצרכני בקטגוריית הנכסים, ומשקפת הזדמנות צמיחה".

פאגאיה
תחום פעילות: פינטק
מייסדים: גל קרובינר, אביטל פרדו ויהב יולזרי
שנת הקמה: 2016
מספר עובדים: 15 בשד' רוטשילד 5 בניו יורק
גיוסי הון: 5.3 מיליון דולר
משקיעים: מויולה קרדיט ומויולה ונצ'רס