התחלה של שינוי? קמעונאיות בארה"ב מגבילות מכירת נשק

קמעונאיות גדולות בארה"ב כמו וולמארט ו-דיק'ס הודיעו בימים האחרונים, בעקבות מסע ההרג בבי"ס בפרקלנד, על העלאת הגיל מ-18 ל-21 ללקוחות המעוניינים לרכוש רובים ■ מדובר בטיפה בים - מרבית כלי הנשק נמכרים בתערוכות וע"י סוחרי נשק פרטיים

חנות לממכר נשק ביוטה / צילום: רויטרס - Shannon Stapleton
חנות לממכר נשק ביוטה / צילום: רויטרס - Shannon Stapleton

וולמארט ו-דיק'ס ספורטינג גודס (Dick's Sporting Goods) הודיעו כי יחדלו למכור בארה"ב רובים למי שגילו נמוך מ-21. שתי הקמעונאיות, הנמנות עם מוכרות הרובים הגדולות בארה"ב, מחמירות את מדיניות מכירת הנשק שלהן בעקבות אירוע הירי בבית הספר התיכון שבו נהרגו 17 בני אדם בפרקלנד, פלורידה.

אתמול (ד') הודיעו השתיים שהן מבצעות שינוי מדיניות זה בעקבות הטרגדיה. "אנחנו לוקחים ברצינות את מחויבותנו להיות מוכרת נשק אחראית", נאמר בהודעת וולמארט.

וולמארט, המוכרת רובים, רובי ציד ותחמושת באלפים מסניפיה, חדלה למכור רובי סער ב-2015.

ההודעה של וולמארט הגיעה שעות ספורות בלבד לאחר שדיק'ס פרסמה לציבור כי תעלה את גיל המינימום של לקוחות להם היא מוכרת רובים, ותחדל למכור רובים בסגנון רובי סער ברשת Field & Stream שלה, הכוללת 35 סניפים.

בשנים האחרונות הפסיקו כמה קמעונאיות למכור כלי נשק מסוימים, או העלו את גיל המינימום של הקונים להם הן מוכרות כלי נשק. המחאות לאסור מכירת כלי בעלי קיבולת תחמושת גבוהה, ולהעלות את גיל המינימום שבו מותר לרכוש כלי נשק, חודשו בידי תלמידים ששרדו את הירי ההמוני בפלורידה, ובידי תלמידים ברחבי ארה"ב. השינוי במדיניות מתרחש בתקופה שבה נרשמה האטה במכירות כלי הנשק בארה"ב.

להרחיב בדיקות רקע על רוכשים

מתוקף החוק הנוכחי, רשאיות מוכרות רובים מורשות למכור אקדחים לכל מי שגילו 21 ומעלה, וכן למכור רובה לכל מי שגילו 18 ומעלה. הנשיא דונלד טראמפ ומושל פלורידה, ריק סקוט, הביעו תמיכה בהעלאת מגבלת הגיל למכירות רובים, אך איגוד הרובאים הלאומי (NRA) מסרב למהלך וטוען כי מדובר בהפרת התיקון השני לחוקת ארה"ב.

אתמול הטיל טראמפ את כובד משקלו מאחורי הצעת הסנאט להרחיב את בדיקות הרקע של אנשים המבקשים לרכוש רובים, וזאת במסגרת הדרישה לביצוע רפורמה גורפת במדיניות כלי הנשק בארה"ב בעקבות הירי בבית הספר בפלורידה.

קרן הירי הספורטיבי הלאומית, ארגון שמייצג את תעשיית הנשק, אמר שהוא מאוכזב מהחלטתה של דיק'ס, וקרא לקונגרס לאשר לאלתר חקיקה שתשפר את בדיקות הרקע של אנשים שמבקשים לרכוש כלי נשק. הצעת החוק, המכונה FIX NICS, נתקלה במכשולים בקונגרס.

אתמול חשפה דיק'ס כי בנובמבר האחרון מכרה רובה ציד לניקולס קרוז, המואשם בביצוע ההרג ההמוני בפרקלנד, פלורידה. קרוז השתמש ברובה חצי-אוטומטי מדגם AR-15 בעל קיבולת תחמושת גבוהה שמאפשרת לבצע ירי מהיר. במועד מוקדם יותר בפברואר, עצרה המשטרה בוורמונט אדם בן 18 שקנה רובה ציד בחנות דיק'ס ותכנן לבצע מתקפה בבית ספר.

דיק'ס, הפועלת מפיטסבורג, מפעילה 800 חנויות, וכבר שמה קץ למכירות רובי סער בחנויות בעקבות המתקפה הרצחנית ב-2012 על בית ספר יסודי בניו טאון, קונטיקט.

אתמול הודיעה הקמעונאית כי תחדל למכור מחסניות בעלות קיבולת גדולה בכל סניפיה, ותפעל לקידום חוקי נשק מחמירים יותר. החברה תמשיך למכור רובים ורובי ציד. שינויים אלה נכנסו לתוקף אתמול.

"מה שקרה כל כך מטריד ומעציב אותנו, שאנו מרגישים שאנחנו באמת חייבים לעשות משהו", אמר אתמול מנכ"ל דיק'ס, אדוארד סטאק, בתוכנית "בוקר טוב אמריקה".

בארה"ב לא קיימת שום הגדרה מוסכמת של רובה בסגנון רובה סער. אלה הדורשים את החמרת חוקי הנשק מצביעים לעתים קרובות על רובים אוטומטיים למחצה בסגנון צבאי - כמו דגם AR-15 - שאותם ניתן לצייד במחסניות בעלות קיבולת גבוהה, ובהם נעשה שימוש בכמה מקרי ירי המוני. תעשיית הנשק מתארת את דגם AR-15, וגם רובי ציד אוטומטיים למחצה אחרים כמו רובים בסגנון AK, כרובי ירי ספורטיבי מודרניים.

מהירות הירי של רובים אוטומטיים תלויה בקצב שבו מצליח היורה ללחוץ על ההדק. ברובי ציד מסורתיים יותר לא ניתן להטעין מחסניות בעלות קיבולת גבוהה. ברובה בריחי, למשל, נאלץ המשתמש להסיט את הבריח באופן ידני בין כל יריה ויריה. קמעונאיות שעדיין מוכרות דגמי AR-15 וכלי נשק דומים, כוללות את Bass Pro Shops, המחזיקה גם ברשת Cabela's, המתמחה בציוד לספורט תחת כיפת השמיים כמו ציד ודיג. גם Academy Sports ו-Outdoors מוכרות דגמים כאלה.

"יש לנו מחויבות חזקה להבטיח מסירה חוקית, בטוחה ואחראית של כלי נשק", אמרה אחת מדוברות Academy Sports, הפועלת מטקסס, ומפעילה חנויות ב-16 מדינות בארה"ב. הקמעונאית תומכת בהצעת החוק בקונגרס להרחבת בדיקות הרקע למבקשים לרכוש כלי נשק, לדברי הדוברת אתמול.

מרבית כלי הנשק אינם נמכרים ברשתות הקמעוניות, על פי אחד מדוברי התאחדות הירי הספורטיבי הלאומית. לעתים קרובות נרכשים הרובים באלפי חנויות נשק שאינן מסונפות, או בתערוכות נשק. כלי הנשק שבו השתמש קרוז היה רובה בסגנון AR-15 מתוצרת סמית אנד ווסון, שנרכש מסוחר נשק קטן בפלורידה.

כ-12% ממכירות סוג נשק זה מתבצעות ברשתות קמעוניות כמו דיק'ס ו-Cabela's.