מניית אופקו צנחה ב-16% במסחר המאוחר בעקבות דוח גרוע

החברה דיווחה אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט על הכנסות של 193.7 מיליון דולר ברבעון האחרון, לעומת צפי אנליסטים להכנסות של כ-307 מיליון דולר

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

מוצר הדגל של חברת הביומד הרב תחומית אופקו, לא מתרומם כמתוכנן. גם פעילות המעבדות אותה רכשה ב-2015, לא מספקת את הסחורה. התוצאה היא רבעון רביעי מאכזב לאופקו, עם ירידה של 30% בהכנסות הרבעוניות ל-193 מיליון דולר ועליה בהפסדים ל-213 מיליון דולר, לעומת 13.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

המניה ירדה 4.4% בסוף המסחר ביום חמישי ואיבדה 11% במסחר בנאסד"ק באותו היום, אך התאוששה בשישי וסגרה את המסחר בנאסד"ק בסוף יום שישי במחיר דומה לזה שנרשם לפני פרסום הדו"חות. יצויין כי מנכ"ל ויו"ר החברה, ד"ר פיליפ פרוסט, נוהג לרכוש מניות אופקו כאשר מחיר המניה נראה לו נמוך. אם אמנם רכש פרוסט מניות, הוא מחוייב לדווח על כך בהמשך, אך לא באופן מיידי כמו ע"פ כללי הבורסה הישראלית. בשעה זו יורדת מניית החברה 5.5% בתל אביב, והחברה נסחרת לפי שווי של 6.5 מיליארד שקל.

גם בהסתכלות על 2017 כולה, התמונה לא מעודדת. ההכנסות ב-2017 כולה עמדו על 889 מיליון דולר, ירידה של 13% לעומת שנת 2016, וההפסדים גדלו מכ-25 מיליון דולר ב-2016 ל-308 מיליון דולר השנה.

הסיבה העיקרית לירידה בהכנסות היא שינוי בשיפוי הביטוחי עבור חלק מבדיקות המעבדה המבוצעות ברשת המעבדות Bio Reference (שרכשה אופקו ב-2015 ב-1.5 מיליארד דולר במניות אופקו, ובשנים האחרונות היוותה את מקור ההכנסה העיקרי שלה). השפעת השינויים הללו על ההכנסות הייתה כ-73 מיליון דולר. כמו כן ציינה אופקו כי היא יישמה שיטת גביה חדשה וכתוצאה מכך היו בעיות בגביה. ביורפרנס מתנהלת כבר כשנה ללא מנכ"ל. אופקו חוזה כי פעילות זו תשתפר משמעותית ברבעון הראשון של 2018 - ל-195-215 מיליון דולר ברבעון, לעומת 148 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2017. לדבריה, שיפור הגביה אמור לעשות חלק מן ההבדל.

הסיבות העיקריות להפסדים החריגים, מלבד ההכנסות, הם הקצאה למס בהיקף של 61 מיליון דולר, וכן מחיקה של 13.2 מיליון דולר בהקשר עם המוצר VARUBI (Rolapitant) שאופקו מסחרה דרך חברת Tesaro. מוצר זה לא הצליח כמתוכנן, והשנה אף תגלו בעיות בטיחות בגרסה המוזרקת שלו, והיא הורדה מן השוק.

שני מוצרי הדגל של אופקו היו אמורים להניב לה הכנסות משמעותיות השנה: התרופה ריאלדי המעלה את רמות הויטמין D אצל חולי כליות, וכן הבדיקה 4KScore אשר מנבאת את האגרסיביות של סרטן ערמונית.

התרופה ריאלדי רשמה ברבעון הכנסות של 9.1 מיליון דולר, מהן 6.2 מיליון דולר הכנסות נדחות מרבעונים קודמים. אופקו מתגאה בכך שכ-3,900 חולים כבר טופלו בתרופה ריאלדי במהלך הרבעון, אולם לא מדובר בהשקה מדהימה בעולם הפארמה. עלויות השיווק של המוצר עמדו על 7.2 מיליון דולר. התחזית לרבעון הראשון אינה של שיפור דרמטי. ההכנסות ממוצר זה אמורות לעמוד על 3.5-5 מיליון דולר.

לגבי 4Kscore, נאמר כי חלה עליה של 15% בשימוש בה בין הרבעון השלישי לרביעי, אך לא נאמר מהו הסכום הכולל. מן הנתונים לגבי מספר הבדיקות שנערכו והיקף השיפוי, ניתן לאמוד כי מדובר במספר מיליוני דולרים לרבעון.

לחברה מספר מוצרים בפיתוח, כאשר הסיפור הקבוע של אופקו לשוק הוא שאף פעם אי אפשר לדעת איזה מן המוצרים בצנרת שלה יהפוך לרב מכר. ברבעון השלישי של השנה אמורה אופקו לקבל אישור ולהשיק את הבדיקה Claros1 , לאבחון סרטן הערמונית בקליניקה של הרופא (במקום לשלוח למעבדה). מוצר נוסף של החברה שנחשב מבטיח הוא הורמון גדילה בשחרור מושהה בילדים. החברה בחנה את ההורמון גם במבוגרים, לטיפול בתופעות כמו השמנה בטנית הנובעות מירידה ברמות ההורמון עם הגיל, אך בתחום זה לא רשם הניסוי שלה הצלחה. בסקטור הילדים, סביר להניח כי המוצר ירשום הצלחה, אך הוא גם יכנס לשוק תחרותי למדי, ויצטרך להוכיח את יתרונותיו, כמו Rayaldee .

בצנרת היותר עמוקה של החברה, היא נמצאת כעת בשלב IIb בתרופה לטיפול בהגדלה שפירה של הערמונית (מצב שאינו מסכן חיים אך יכול להפריע במתן שתן ותפקוד מיני), ומתכננת ניסוי בטיפול חדש בהשמנה. כמו כן היא עומדת להיכנס לניסויים ראשונים במוצר לטיפול בגירוד וכן במוצר לטיפול במחלה הנדירה Dravet Syndrome, המאופיינת באפילפסיה אצל תינוקות.

פרוסט אמר בעבר כי אופקו היא חברת פיתוח תרופות אופורטוניסטית ולא ממוקדת, ובכל הבידול שלה. בשיחת הועידה השבוע חזר על הדברים

לפני כשבוע בוצעה הנפקה של 55 מיליון דולר לחברה, בה השתתף פרוסט בכ-25 מיליון דולר, ואליה הצטרף משקיע מאזור אסיה, ששמו לא פורסם. אשר מצטרפת למזומנים בקופה אשר בסוף 2017 עמדו על 91.5 מיליון דולר.