נתניהו: "לא הצלחנו עד לרגע זה להגיע להסכמה עם החרדים"

בתדרוך לאחר פגישת ראש הממשלה עם טראמפ, אמר נתניהו כי העדיפות היא להגיע לממשלה שתסיים את ימיה בסוף 2019 ■ גורמים בסביבת ראש הממשלה: התדרוך המודיעיני היחיד שניר חפץ היה שותף אליו - הוא המצב הבריאותי של קאיה

טראמפ ונתניהו בוושינגטון / צילום: טל שניידר
טראמפ ונתניהו בוושינגטון / צילום: טל שניידר

ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר בפגישתו עם הנשיא טראמפ היום (ב') על הנושא האיראני. השיחה נמשכה כשעה מעל מה שהוקצב לצדדים. נתניהו: "או שמתקנים לגמרי את ההסכם או שמבטלים לגמרי את ההסכם בין המעצמות לאיראן".

בנוגע לפרשית עד המדינה ניר חפץ, אמרו בתדרוך לעיתונאים גורמים בסביבת ראש הממשלה: "התדרוך המודיעיני היחיד שחפץ היה שותף אליו הוא המצב הבריאותי של קאיה. הוא לא היה חשוף לשום דבר אחר. לא היה לו שום קשר להחלטות וכל מה שיוחס לו, זה דברים שאולי הוא אמר על דעת עצמו. אין אחריות למה שהאיש הזה אומר. הוא לא באמת יודע את הדברים שהיו. כשיש מידע אמיתי אין צורך בכל כך הרבה עדי מדינה. המירוץ הבלתי פוסק אחרי עדי המדינה מעיד על חולשת התיק".

כאשר נשאל לאחר הפגישה עם טראמפ על הדברים שאמר על משטרת ישראל בימים האחרונים, על היחס לנושא של עדי המדינה השיב ראש הממשלה: "אני לא עומד להגיב לשאלה הזו". הוא הוסיף כי "הנשיא לא התעניין בתיקים ובחקירות שלי ולא שאל שום שאלה על כך".

בהקשר לשיחה עם נשיא ארה"ב, אמר: "שוחחנו גם על סוריה, עיראק, לבנון וגם על הנושא הפלסטיני. מחצית מן הזמן הוקדש לאיראן והחצי השני לשאר הנושאים האיזוריים. הזכרתי את הנושא של השבויים והנעדרים שלנו וגם העלתי את העניין של פולארד. אנחנו מנסים לפתור את הנושא הקשור למצבו".

עוד אמר נתניהו כי "הנשיא מאוד נחוש בנושא האיראני. הנשיא מזהה את האיום שמציבה איראן למדינה שלנו. אנחנו רואים עין בעין את הדברים ואת המשקל שלהם".

לדברי נתניהו, טראמפ הראה שליטה מרשימה בפרטים, וגם בנושא הפלסטיני. הוא שאל שאלות רבות ורצה להבין כיצד מתקדמים. טראמפ דיבר על הנושא שילוב הבעיות הביטחוניות עם המדיניות. בשלב זה לא יכל לציין נתניהו אם ראה או לא ראה טיוטה של ההצעה המדינית של האמריקאים.

בנוגע לפלסטינים, סוגיית סיפוח השטחים לא עלתה על הפרק. "זה עלה רק בתקשורת הישראלית", אמר נתניהו. הוא ציין שההקשר המרכזי בשיחה בינו לבין טראמפ היה הביטחוני, והאיומים מתוך השטח של הרשות הפלסטינים על ישראל. "מטענים, טרור, מנהרות...", אמר, "השאלה האמיתית שעולה בנושא הזה, מי יטפל בנושא של הטרור הפלסטיני. אני אמרתי לו שבאופן מעשי אין יכולת או רצון פלסטיני לשלוט בטרור שמאיים גם עליהם. מי שעושה את העבודה זה צה״ל". 

באשר למשבר הקואליציוני והקשרים מול ליצמן, נתניהו אישר לשאלת "גלובס" שהוא נמצא מפה בקשר רציף עם ליצמן. ראש הסגל יואב הורביץ קיים ביומיים האחרונים אינספור שיחות עם הארץ, עם ליצמן, עם אמסלם ואחרים ולא הצליחו עד לרגע לזה להגיע להסכמה עם החרדים. "קיימנו לא מעט שיחות עם ליצמן ועם הצדדים האחרים, וניסינו למצוא מתווה שיאפשר למצוא פתרון לנושא מול החרדים".
גורמים בסביבת ראש הממשלה ציינו שנוצרה כאן בעיה שלמה, כי אם כל הצדדים הולכים על התעקשות והתחפרות בעמדותיהם, העברה של חוק גיוס בשלוש קריאות לפני העברת התקציב - ״אז זה לא ילך".

לשאלה מה הדאגה ללכת למערכת בחירות אם מצבו של ראש הממשלה והליכוד בסקרים כה טוב, השיב גורם בסביבת ראש הממשלה: "אתה יודע איך אתה נכנס לבחירות, אינך יודע איך אתה יוצא. העדיפות היא להגיע לממשלה שתסיים את ימיה בסוף 2019".