לא רק בזק: קרן אליוט מסתערת גם על טלקום איטליה

הקרן האקטיביסטית של המיליארדר פול סינגר רכשה פחות מ-5% מ-TIM ■ החברה האיטלקית שקועה בחובות של 26 מיליארד אירו

עמוס גניש ופול סינגר / צילומים: צילום: רויטרס - Remo Casilli, Mike Blake
עמוס גניש ופול סינגר / צילומים: צילום: רויטרס - Remo Casilli, Mike Blake

הקרן האקטיביסטית אליוט (Elliott advisors) הודיעה בשבוע שעבר כי רכשה לעצמה נתח מחברת טלקום איטליה (TIM). ייתכן שבעקבות מהלך זה תקרא אליוט תגר על האופן שבו מנהלת ויוונדי (Vivendi), בעלת המניות הגדולה ביותר של TIM, את חברת הטלפון הגדולה ביותר באיטליה.

כזכור, בינואר פורסם כי קרן אליוט מחזיקה גם 4.8% מתאגיד התקשורת הישראלי בזק.

מניית TIM קפצה ב-7% לרמה הגבוהה ביותר מזה ארבעה חודשים, בתגובה לידיעה על ההחזקה שצברה אליוט. המניה נסגרה בעליה של 5.95%.

ייתכן שאליוט תגדיל עוד את החזקתה במונופול הטלפון הממשלתי לשעבר, והיא עשויה גם לפעול להחלפת חלק מחברי מועצת המנהלים של TIM כדי לשפר את המשטר התאגידי, שווי השוק, האסטרטגיה ויחסי החברה עם הרשויות האיטלקיות, על פי הנאמר בהודעת מייל ששלחה קרן ההשקעות האקטיביסטית.

עם זאת, "הקרן אינה מעוניינת לשלוט ב-TIM, וגם לא תנסה להשיג שליטה כזו".

יו"ר TIM, ארנו דה פויפונטן, המכהן גם כמנכ"ל ויוונדי, אמר שהחברה "מקדמת בברכה את כל המשקיעים".

אליוט, שהוקמה בידי המיליארדר פול סינגר, ידועה במנהגה להתמקד בחברות שמנייתן נסחרת להערכתה במחיר נמוך משוויה האמיתי, והיא כבר הייתה מעורבת במאבקים פנימיים בחברת הכריה האוסטרלית BHP Billiton וביצרנית הצבעים והציפויים ההולנדית Akzo Nobel.

פוזיציית המניות הרגילות של אליוט אינה חוצה את סף ההחזקה המחייב גילוי נאות מתוקף החוק האיטלקי ושעומד על 5%.

עמוס גניש ופול סינגר / צילומים: צילום: רויטרס - Remo Casilli, Mike Blake
 עמוס גניש ופול סינגר / צילומים: צילום: רויטרס - Remo Casilli, Mike Blake

תחנת רכבת בעמדת המנכ"ל

TIM איבדה יותר משליש משווי השוק שלה מאז החלה קבוצת המדיה הצרפתית ויוונדי לבנות בה אחזקה באמצע 2015, והדבר מעורר עצבנות בקרב משקיעים. במועד מאוחר יותר תציג TIM תוכנית אסטרטגית חדשה שגובשה בהנהגת המנכ"ל החדש, עמוס גניש, בן טיפוחיו של יו"ר ויוונדי וינסנט בולור. המשקיעים מקווים שתוכנית זו תתווה מסלול אגרסיבי יותר לחברה, שחובותיה מגיעים ל-26 מיליארד אירו. TIM ניצבת כעת בפני מתחרות חדשות גם בשוק הפס הרחב וגם בשוק הנייד, והיחידה הזרה היחידה שלה - שנמצאת בברזיל - מצליחה לרשום התאוששות הדרגתית בלבד מבעיותיה הכלכליות של המדינה. התוכנית העסקית "אמורה להגביר את העניין במניה הזו. בנוסף לכך, הדיווחים החדשותיים על אליוט

עשויים לתרום אטרקטיביות ספקולטיבית מסוימת", העריכה Mediobanca Securities בעדכון למשקיעים.

גניש הוא המנכ"ל השלישי של TIM בתקופה של פחות משנתיים, וחלק מהמשקיעים עדיין שרויים בחוסר ודאות לגבי מטרתה הסופית של ויוונדי לגבי החברה. האם מתכוונת ויוונדי להפוך את TIM לאחד מעמודי התווך של תוכניתה להקים אימפריית מדיה בדרום אירופה, או האם היא מחשיבה את TIM לנכס שבו תוכל לסחור בגל המיזוגים הבא בשוק הטלקום האירופי?

זה זמן רב ש-TIM נחשבת ליעד השתלטות מכיוון שהיא קטנה יותר בהשוואה לרבות מיריבותיה האירופיות, והיא נהנית מיתרון הראשוניות שמעניק לה מעמדה כשחקנית הראשונה בשוק הפס הרחב הסופר-מהיר באיטליה.

ויוונדי, המחזיקה ב-24% מ-TIM, הדיחה את קודמו של גניש, שקיצץ עלויות והגדיל את הרווחיות, אך התעמת עם בעלת המניות הגדולה ועם ממשלת איטליה בסוגיית השקת פס רחב.

ויוונדי מהדקת באופן גובר את שליטתה ב-TIM באמצעות מינוי שני שלישים מחברי מועצת המנהלים, וכן מינוי מנכ"ל ויוונדי לתפקיד היו"ר הביצועי של TIM.

מעורבות פעילה זו בניהול TIM יצרה מתחים עם ממשלת איטליה, שרואה את TIM כנכס לאומי אסטרטגי חשוב. בסופו של דבר השתמשה אשתקד הממשלה בסמכות שמעניק לה הסעיף המחייב דיווח לממשלה על כל שינוי בשליטה או בבעלות על עסק אסטרטגי תוך עשרה ימים מביצוע השינוי, וזאת כדי לוודא שלממשלה תהיה השפעה על חלק מההחלטות האסטרטגיות ב-TIM. מהלך זה מצד הממשלה נתפס כניסיון לרסן את השפעתה של ויוונדי.