ועדת הפנים תדון היום: האם פעילות הותמ"ל תוארך?

מדובר בדיון השני בנושא ■ המתנגדים להארכת הוראת השעה מעוניינים להשיג התחייבות של הממשלה לשיתוף הרשות המקומית בהליך ההכרזה וגם להוסיף תנאים לכל הקשור להפשרת קרקע חקלאית לבנייה

היום (א) בצהריים צפויה ועדת הפנים להתכנס ולהכריע האם לאשר את הארכת תוקף הוראת השעה שמכוחה פועלת הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). בדיון שהתקיים ביום רביעי האחרון גדשו המתנגדים את אולם וועדת הפנים בכנסת ובסופו של דיון ארוך וטעון החליט יו"ר הוועדה חבר הכנסת יואב קיש (ליכוד) לדחות את ההצבעה. היום המטרה של הוועדה היא ככל הנראה להצביע ולקדם את הותמ"ל צעד אחד לקראת הארכה, ובקרב המתנגדים נעשים ניסיונות לקדם סוג של התחייבות מצד המדינה למגבלות או תנאים כאלו ואחרים עוד בשלב ההכרזה על המתחם. מדובר ברעיונות שעלו בעבר ומתייחסים לשיתוף פעולה הדוק יותר עם הרשויות המקומיות עוד בשלב ההכרזה על המתחם. מדובר בנושא שעלה גם במסגרת עתירות שהוגשו לבית המשפט כנגד הליך ההכרזה בעבר (האחרונה שבהן נדחתה בשבוע עבר על ידי בג"צ) וגם היה נושא מרכזי בדיון וועדת הפנים ביום רביעי האחרון.

גורמים בקרב המתנגדים להארכת תוקף פעילות הותמל סבורים שהפור כבר נפל והוועדה תמלא אחר בקשתו של שר האוצר משה כחלון להארכת תוקף הוראת השעה, כלומר תצביע היום על האישור. נזכיר כי לאחר אישור זה הבקשה להארכה תועבר לאישור הכנסת .

בדיון האחרון הזכיר יו"ר הוועדה ח"כ קיש כי מנדט הוועדה הוא להכריע בשאלה האם להאריך את תוקף הוראת השעה או לא, ומבחינה חוקית לא ניתן לשנות את החוק או להכניס בו תיקונים. עם זאת היועץ המשפטי של וועדת הפנים אמר בדיון שייתכן והממשלה תוכל להתחייב לתנאים מסוימים: "אפשר להתנות אישור הצו בתנאים, זה אפשרי... כלומר, אם הממשלה תתחייב לכך".

המתנגדים להארכת הוראת השעה מעוניינים להשיג התחייבות של הממשלה לשיתוף הרשות המקומית בהליך ההכרזה וגם להוסיף תנאים לכל הקשור להפשרת קרקע חקלאית לבנייה. אולם עד כה אין וודאות שהדבר יקרה.

ייתכן והסכמת הממשלה להתחייבות כזו או אחרת תמעיט את ההתנגדות להארכה, וחשוב לזכור שגם לממשלה צורך מסויים בכך. נזכיר כי מדובר בשנת בחירות ברשויות המקומיות, מה שמפעיל כעת על ראשי הרשויות לחץ נוסף. ובמקביל נזכיר כי הן אלו שמוציאות בסופו של דבר את היתרי הבנייה בשטח. שיתוף פעולה של הרשות המקומית ביישום התוכנית שהותמ"ל מאשרת חיוני בסופו של דבר, והמדינה תעדיף להימנע ממבול של תביעות או עיכובים באישור התוכניות.

מעטים הסיכויים שגם היום הוועדה לא תקיים הצבעה. הוועדה דרושה לשר האוצר כדי לעמוד ביעדים שהציבה הממשלה לעצמה בתחום התכנון. ייתכן שמסיבה זו ייתכנו אי אלו התחייבויות מצד הממשלה, לא רק כדי לתת מענה חלקי להתנגדות אלא גם כדי למנוע עיכובים בהמשך הדרך .