טוב היות האדם טכנולוגי

העולם הטכנולוגי של היום מהווה חלק יותר ויותר מרכזי ואינטגרלי בחיינו על בסיס יומיומי; כך נוכל להתנהל בתוכו בצורה נכונה יותר

טכנולוגיה / צילום: שאטרסטוק
טכנולוגיה / צילום: שאטרסטוק

בד בבד עם התפתחות הטכנולוגיה של השנים האחרונות, על גווניה ומשמעויותיה, מתחזקת ומתחדדת חשיבות פיתוח הכישורים הקשורים אליה, ואין הכוונה רק לעוסקים בהיי-טק, אלא לכולנו. כיום, ישנן מספר יכולות, שפיתוח שלהם ישפר אותנו כבני אדם בעולם המערבי של היום, ובניגוד לפעם, היום כבר אי אפשר להתעלם מהן.

אימוץ מוצרים וטכנולוגיות במהירות

כשם שמלמדים בקורסי הבסיס בשיווק, ישנו קהל יעד המוגדר כ-Early Adapters (מאמצים מהירים). מגמה לה אנו עדים בשנים האחרונות, הינה קצב השינוי המהיר של מוצרים וטכנולוגיות בכל מיני תחומים, ואם נשכיל לבחון כאלו בכניסתן, הרי שנרוויח. דוגמא מייצגת לכך, הינה עולם הקריפטו - מי שידע לבחון עולם זה ולזהות את הפוטנציאל מוקדם, התעשר עד מאוד.

זיהוי מגמות וטרנדים בעולם הטכנולוגי

מתוקף היות העולם הטכנולוגי דינאמי עד מאוד, ישנן טרנדים ומגמות המתחלפים במהירות, וחשוב להבין ולזהות אותם. לדוגמא, לאחרונה דובר לא אחת על מעבר של צעירים ונוער מפייסבוק לאינסטגרם, ולמגמה זו משמעויות והשלכות רבות אשר צריכות להילקח בחשבון - בין אם אנו אנשי שיווק אשר מחפשים לטרגט קמפיין/ מסרים לקהל יעד זה, ובין אם אנו הורים אשר מנסם להבין איפה ילדינו פועלים ברשת, ואין מה להרחיב אם אנחנו הצעירים עצמם.

פיתוח אוריינטציה טכנולוגית, היכרות עם תהליכים ועולם מונחים בסיסי

על מנת להתנהל טוב בעולם זה, יש ערך בפיתוח אוריינטציה טכנולוגיות מסוימת, גם אם בסיסית ביותר. בדרך כלל, ניתן למצוא מכנה משותף וחוקיות בין מוצרים באותו עולם תוכן, ומתוך כך לדעת מה לחפש ואיך להשתמש - לדוגמא, כאשר אנו משתמשים באפליקציות שתכליתן הנגשת מידע, נצפה למצוא פיצ'רים לחיפוש ופילטור מתקדם לטובת מציאת המידע הרלוונטי לנו, כאשר אנו משתמשים באתרים בהם קיים פרופיל אישי, נצפה למצוא אפשרויות להגדרת פרופיל אישי, ובד"כ ויזואלית האפשרות לגשת אליו תהיה באותן מקומות בדף. נוסף על כך, היכרות עם מונחים ותהליכים בסיסיים עשויה לעזור מאוד בהבנת העולם הטכנולוגי, ובתוך כך ניתן למנות הבנה של תצורת שרת -לקוח, מה קורה כשאנו גולשים לאינטרנט, מה זה מסד נתונים (DB) וראוטר, ואיך אנחנו משתמשים ב-HOTSPOT דרך הסמארטפון שלנו.

הבנת ההשלכות של פעולותינו ברשת

כיום, בהמשך ישיר להתקדמות הטכנולוגיה ותדירות השימוש שלנו בה - אנו מייצרים יותר ויותר מידע אודותינו, שחשוב להבין שחלקו הגדול מתועד, נשמר ונאגר בתצורות שונות, ולו יש ערך עסקי בעיני חברות וגופים רבים. כך למשל, כאשר אנו מורידים אפליקציה חדשה, אנו מתבקשים לשתף במידע רב אודותינו, למשל גישה לאנשי קשר, מדיה ומיקום המכשיר, ולא תמיד מידע זה תואם לאופן השימוש באפליקציה בפועל. ככל שנשכיל להבין ולהכיל תובנה זאת, נדע להיות משתמשים נבונים וביקורתיים יותר. יתרה מכך, גם העולם המשפטי עובר תהליכים שונים לטובת הסדרה והתאמה לעולם הטכנולוגי של היום, וחשוב להבין כי ישנן משמעוית גם בעולם זה.

פיתוח חשיבה ביקורתית

כשם שאנו עושים בתחומים רבים אחרים (פוליטיקה היא כנראה הדוגמא המייצגת ביותר), חשוב שנדע לחוות דעה על תהליכים שונים בעולם זה - מגמות, מוצרים ואופן השימוש שלנו בטכנולוגיות השונות. ניתן לדבר רבות על היתרונות והחסרונות על אופן השימוש שלנו כיום בסמארטפונים, ועל כמות המידע הנאגרת עלינו בכל זמן נתון. נוסף על כך, בהמשך מסוים ליכולת הקודמת שהוצגה, אם נדע להבחין ולעמוד על ההבדלים בין הגרסאות השונות של הסמארטפונים השונים היוצאים השכם וערב, על ההבדלים בין לפטופ אחד למשנהו, נדע להיות צרכנים נבונים יותר.

לסיכום, העולם הטכנולוגי של היום מהווה חלק יותר ויותר מרכזי ואינטגרלי בחיינו על בסיס יומיומי, וייטב לנו לפתח כישורים שיעזרו לנו לבוא איתו במגע ולהתנהל בתוכו בצורה טובה ונכונה יותר.