המבקר על אגף השיקום במשהב"ט: שנה כדי לקבוע דרגת נכות

מבקר המדינה יוסף שפירא מצביע על שורה של ליקויים בפעילות הוועדות הרפואיות של אגף השיקום במשרד הביטחון, ובהם זמינות נמוכה של רופאים ואובדן תיקים

נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה כסא גלגלים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מבקר המדינה מצביע על שורה של ליקויים בפעילות הוועדות הרפואיות של אגף השיקום במשרד הביטחון. הוועדות פועלות מתוקף חוק הנכים, ובמסגרתן מממשים חיילים, אנשי קבע ובעלי תפקידים שמשרתים בגופים ביטחוניים, את זכותם לקבל הכרה כנכי צה"ל בעקבות פגיעות או מחלות שנגרמו להם במסגרת שירותם.

בין הליקויים שנמצאו: היעדר קביעה של לוחות זמנים לשיבוץ דיונים בוועדות הרפואיות ולמשכו הכולל של הטיפול בקביעת דרגת נכות; היעדר תהליך סדור של הפקת לקחים מערעורים של החלטות של ועדות רפואיות מחוזיות ועליונות; ליקויים בטיפול אגף השיקום בתלונות שמגישים תובעים נגד הוועדות הרפואיות; עירוב פעולות אגף השיקום עם פעולותיהן של הוועדות הרפואיות וחוסרים בתכני ההכשרה וההשתלמות של רופאי הוועדות הרפואיות.

כך, בדיקת המבקר שבחנה את משך הטיפול הכולל בקביעת דרגות נכות בוועדות בשנים 2014 ל-2016, העלתה כי הטיפול ב-945 תיקים נמשך יותר משנה ואילו הטיפול בתיקים רבים אחרים נמשך חודשים ארוכים. למרות שהמבקר העיר בעבר על הימשכות ההליכים בוועדות הרפואיות, אגף השיקום לא פעל לתיקון הליקוים.

עוד עולה, כי זמינות נמוכה של רופאים בתחומים מסוימים ותקלות טכניות כמו אובדן תיקים גורמים לעיכובים בשיבוץ של תיקים לדיונים בוועדות. המבקר מצא כי בכל מחוזות האגף התיקים הרפואיים אינם נסרקים ולכל תיק רפואי עותק פיזי אחד. עקב כך, בתיקים שבהם התביעה מורכבת מכמה פגיעות שמצריכות התכנסות של כמה ועדות רפואיות בתחומי מומחיות שונים - הטיפול בהן נעשה בזה אחר זה, ולא במקביל.

ממשרד הביטחון נמסר כי "כדי לקצר את לוחות הזמנים של תהליך קביעת דרגת הנכות, גיבש אגף השיקום תוכנית התייעלות ומדדי זמן שיבוקרו מדי חודש בחודשו. כדי לטפל בבעיית התיקים הרפואיים הפיזיים, האגף גיבש עוד טרם הביקורת תוכנית לסריקה דיגיטלית של התיקים הרפואיים. שינוי זה יתרום לקיצור משכי זמן ההמתנה בין הוועדות השונות. רופאי הוועדות מקבלים לאורך השנים הכשרה מקיפה בנושאים הרפואיים והמשפטיים שנוגעים לעבודת הוועדות".

עיקרי הליקויים:

■ קביעת דרגת הנכות אורכת זמן רב

■ היעדר קביעה של לוחות זמנים לשיבוץ דיונים בוועדות הרפואיות

■ זמינות נמוכה של רופאים בתחומים מסוימים

■ תקלות טכניות שגורמות לעיכובים בשיבוץ של תיקי תביעה לדיונים בוועדות