עובדי פרילאנס בגיל השלישי מקבלים 60% יותר מבני 24

מחקר של פלטפורמת התשלומים הגלובלית פיוניר מגלה את הפוטנציאל של פרילאנסרים מבוגרים

עולם העבודה של המחר / צילום: שאטרסטוק
עולם העבודה של המחר / צילום: שאטרסטוק

עולם העבודה צועד לקראת כלכלה המבוססת יותר ויותר על עובדי פרילאנס, ומודל העבודה הזה עשוי להיות פתרון גם לבני ובנות הגיל השלישי. מחקר שערכה בנובמבר האחרון פלטפורמת התשלומים הגלובלית פיוניר (Payoneer), הפועלת ברחבי העולם וישראל, מצביע על עלייה במספר עובדי הפרילאנס בני הגיל השלישי. יותר מכך, המחקר, שהקיף 20 אלף משתתפים, הראה שספק שירותים בגיל 60 מרוויח 27 דולר בממוצע - 60% יותר מכפי שמרוויח עובד פרילאנס בן 24 בממוצע. עובד פרילאנס בגיל 50-59 מרוויח 25 דולר בממוצע.

עם זאת, למרות הפוטנציאל, 2% בלבד מלקוחות החברה עובדי הפרילאנס הם מעל גיל 60, ו-4% בגילאי 50-59. אם מתמקדים בארה"ב, 33% מעובדי הפרילאנס הם בני 50 ומעלה, ו-10% מהם עובדים יותר מ-60 שעות בשבוע. לפי המחקר, רק 15% מהעבודות שהם מבצעים מקורן ברשתות החברתיות.

לדברי ג'וני סטיל, סמנכ"ל השיווק של פיוניר, המחקר מראה עלייה במספר עובדי הפרילאנס, ורובם הגדול הוא מקרב בני דור המילניום. סטיל מאמין שמבוגרים הפונים לערוץ הזה עושים זאת לא משום שאין להם ברירה אחרת, אלא משום שהם מאמצים את המגמה הצעירה - והם, בשונה מהצעירים, גם בעלי פוטנציאל גבוה במיוחד להצליח, בזכות יתרון הניסיון. לדבריו, דבר שיחזק את המגמה הוא האפשרות להציע שירותים בלי שהצד השני יידע מי אתה, מאיזו מדינה וכמובן בן כמה אתה.

"פחות מחובר לעולם הדיגיטל"

אברהם רוטשטיין, בן 63, הוא דוגמה למנהל שמתפרנס כיום מעבודת פרילאנס, אף שהוא מגדיר עצמו כמי שלא ממש מחובר לעולם הדיגיטלי. הוא לא מחפש את הלקוחות שלו ברשת, והוא גם לא מציע את שירותיו בפלטפורמות חברתיות. למעשה, הוא החליט לעבור לעבודה עצמאית כבר לפני 20 שנה, בגיל 40, כשהבין שהוא יכול להרשות לעצמו. "אשתי ואני הקמנו את 'תוצאה', המספקת שירותי ייעוץ בעולם האסטרטגיה, הניהול והשיווק בביו-טכנולוגיה ובחברות משפחתיות וגם בהתיישבות העובדת. עבדתי 18 שנה בחישתיל, כיהנתי כמנכ"ל חישתיל השקעות עד שהחלטתי לעזוב ולעסוק בתפקידי ניהול כמשרה חלקית".

בגילך, יש יתרון לעבודה כעצמאי?

"זו שאלת המיליון דולר. הגיל הזה לא פשוט, מצד אחד אתה מלא באנרגיות ובידע, ומצד שני כשכיר אין לך לאן להמשיך. ההחלטה לעשות את זה כבר בגיל 40 הייתה סיכון, בעיקר היכן שהייתי. לא סתם היום אני נותן שירותים בעיקר לחברות משפחתיות ולקיבוצים".

כי שם יקבלו אותך בזרועות פתוחות ויעריכו את היכולות שלך?

"נכון. בחברות כאלו יותר מבינים את חשיבות האדם והתהליך".

חשבת להציע את שירותיך לסטארט-אפים צעירים?

"מאחר שאני פועל בכחול-ירוק - בתעשייה ובחקלאות - אני פחות מחובר לעולם הדיגיטל".

אתה רואה עוד בני גילך שהפכו דווקא עכשיו לפרילאנסרים?

"אני רואה כאלה. אני לא חושב שזה קל, אבל זה משתלם לחברה. מי שבא עם רעיון שקשור לרגולציה, יזכה להערכה בשל הניסיון שהוא מביא. בעולם ההייטק זה יהיה יותר מורכב. שם גם יש יותר אגו. עובד פרילאנס שעובד בריטיינר מחויב מאוד ללקוחות. אני, למשל, עובד גם על בסיס תשואה מצמיחת העסק. לעסק זה כדאי כי זה לא עובד ש'יושב להם על הכתף'".

עד מתי תמשיך לעבוד?

"את זה לא עוצרים".