יו"ר אלביט הדמיה בזמן קריסתה מקודם על ידי בנט לות"ת

שמעון יצחקי כיהן כיו"ר אלביט הדמיה שמחקה חוב באחת המחיקות הגדולות בישראל ■ שר החינוך ויו"ר המל"ג נפתלי בנט מקדם את מינויו לנציג ציבור בות"ת ■ הוועדה נחשבת לחשובה ביותר ויש לה השפעה משמעותית על אופי ההשכלה הגבוהה בארץ

שמעון יצחקי / צילום: תמר מצפי
שמעון יצחקי / צילום: תמר מצפי

המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) תצביע מחר על מועמדותו של יו"ר אלביט הדמיה לשעבר שמעון יצחקי לנציג ציבור בוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת). בשמונת החודשים האחרונים פעלה הוועדה ללא נציגי ציבור לאחר שישי פרנקל, לשעבר סגן נשיא באינטל העולמית, פרש ממנה על רקע מינויו למנכ"ל האוניברסיטה העברית.

חברי המל"ג קיבלו רק אתמול את ההודעה על הכוונה למנות את יצחקי, אליה צורפו קורות חיים באורך כעמוד בלבד. ל"גלובס" נודע כי 6 מחברי המל"ג ביקשו לדחות את ההצבעה כדי שיהיה להם מספיק זמן כדי לבחון את המועמד. הדבר חשוב בגלל ההיסטוריה העסקית של יצחקי, שהיה שותף לנפילתה של אלביט הדמיה, חברה שהיתה בשליטתו של מוטי זיסר ז"ל. מי שאחראי לקידום מועמדותו של יצחקי לתפקיד הוא שר החינוך נפתלי בנט, שמשמש גם כיו"ר המל"ג.

הסדר החוב באלביט הדמיה אושר בסוף 2013, והוא כלל מחיקת חוב של 1.8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח של החברה, שקיבלו את השליטה בחברה. אלביט הדמייה היתה חייבת לבעלי האג"ח כ-2.5 מיליארד שקל והמחיקה נחשבת לאחת המחיקות הגדולות שהתבצעו בשוק ההון הישראלי. יצחקי היה יד ימינו של מוטי זיסר, וכיהן בעבר כמנכ"ל אלביט הדמיה, ולאחר מכן כיו"ר החברה.

לאלביט הדמיה היתה פעילות ענפה במזרח אירופה וארה"ב, אך זיסר משך במהלך השנים שכר, דיווידנדים ודמי ניהול בהיקף של מאות מיליוני שקלים. שווי החברה בסוף 2007 עמד על 6 מיליארד שקל, אך החלטות עסקיות שגויות ומשבר בשווקים דירדרו אותה עד כדי הסדר חוב.

טענות נגד התנהלותו של יצחקי מופיעות גם בהליכים משפטיים שמוביל עו"ד גיורא ארדינסט, שמונה למנהל הנכסים של זיסר בהליך פשיטת הרגל נגדו. באחת התביעות טוען ארדינסט כי יצחקי התרשל לכאורה בפיקוח על החברות הפרטיות של זיסר, ואיפשר לו לצבור חוב של 18 מיליון שקל.

מועמדותו של יצחקי לתפקיד נציג ציבור בות"ת נחשבת לתמוהה. זאת מכיוון שתפקיד יו"ר דירקטוריון הוא לפקח על התנהלות החברה וקשה להבין למה דווקא יו"ר של חברה שפשטה רגל צריך להיות נציג הציבור בוועדה הכי חשובה במערכת ההשכלה הגבוהה. בעיקר כאשר לוקחים בחשבון שמטרת נציג הציבור היא בין השאר לפקח על תהליכים המתרחשים בוועדה.

נציגי הציבור צריכים להיות בעלי ניסיון כלכלי, וללא ניגודי עניינים מול מוסדות ההשכלה הגבוהה והמערכת הפוליטית.

הות"ת אמורה לכלול שבעה חברים, חמישה מהם מגיעים מעולם האקדמיה ושני חברים נוספים הם נציגי ציבור. בפועל, מכסה זו לא היתה מלאה למעלה משנה וחצי, מאז עזב את התפקיד שמואל סלבין, כיום יו"ר קרן הריט סלע קפיטל.

הוועדה, שבראשה עומדת יפה זילברשץ, היא גוף שפועל במקביל למל"ג ואחראית על כל סוגיות התכנון והתקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה. כך למשל, היא מאשרת פתיחת חוגים נוספים באוניברסיטאות ובמכללות. האישור ניתן בראייה מערכתית של כדאיות התקצוב לחוג נוסף, למשל בגלל מחסור בחוגים בתחום מסוים.

תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה עומד על למעלה מ-11 מיליארד שקל, כך שמדובר בתפקיד משמעותי מאוד. היעדר של נציגי ציבור משאירה את הוועדה עם רוב מובהק יותר לנציגי האוניברסיטאות.

יצחקי מסר כי "התביעה קנטרנית והתחלנו תהליך גישור. אני מניח שהסדר פשרה שנחתם עם משפחת זיסר ישמוט את הקרקע מתחת לתביעה. אלביט הדמיה עשתה דברים מדהימים, ולצערנו, לאור מה שקרה במזרח אירופה, תזרים המזומנים של החברה לא עמד בציפיות".

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר: "לאור הצורך למנות נציג ציבור מתחום הכלכלה לוועדה לתכנון ותקצוב, תובא מחר מועמדותו של מר שמעון יצחקי לאישור המועצה להשכלה גבוהה. מדובר באיש שניהל חברות מובילות בארץ ובעולם ונמצא עומד בכללים הנדרשים. מועמדותו ראויה ולפיכך מובאת לאישור המועצה על ידי שר החינוך אשר מכהן כיו״ר המל"ג".