טראמפ בירך את פוטין על ניצחונו בבחירות; יועציו הפצירו: לא!

נשיא ארה"ב נתן לגיטימציה לבחירות ברוסיה, למרות שמתנגדי פוטין נפסלו מההתמודדות ■ בשיחה עם פוטין לא הזכיר טראמפ את הבחישה הרוסית בבחירות בארה"ב ■ סנטור מקיין: אי-אפשר להנהיג את העולם החופשי באמצעות ברכות לדיקטטור על ניצחונו בבחירות פיקטיביות ■ פרשן טלוויזיה: טראמפ בעד אמריקה או בעד רוסיה?

דונלד טראמפ, ולדימיר פוטין / רויטרס
דונלד טראמפ, ולדימיר פוטין / רויטרס

מה מנחה את פעולותיו של דונלד טראמפ כלפי ולדימיר פוטין? הערצה? פחד? כבוד לשלטונו הסמכותני? השאלה הזו עלתה אתמול (ג') שוב לסדר היום הציבורי בארה"ב לאחר שהנשיא טראמפ בירך את עמיתו הרוסי על ניצחונו בבחירות למרות שבכירי המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן "הזהירו אותו" שלא יעשה כן כדי לא להעניק לגיטימציה לבחירות הפיקטיביות ברוסיה.

כמקובל לפני כל שיחה עם מנהיג מדינה זרה, טלפונית או פנים אל פנים, מקבל נשיא ארה"ב - כל נשיא - נייר עבודה על היחסים בין שתי המדינות, על סלעי המחלוקת ועל נקודות ההסכמה. בכירי המועצה לביטחון לאומי - בדרך כלל היועץ לביטחון לאומי עצמו - מתדרכים את הנשיא ונותנים לו סיכום תמציתי מה לומר ומה לא לומר למנהיג הזר. במקרה של טראמפ מדובר בכרטיס גדול עם הנחיות קצרצרות, כפי שהראה תצלום של כרטיס כזה שהוא החזיק בידיו בפגישה עם משפחות התלמידים בבית הספר בפלורידה ש-17 מתלמידיו נרצחו בירי המוני.

הנוהל הזה התקיים גם אתמול, לפני השיחה שביקש טראמפ לערוך עם פוטין. כפי שמדווח "וושינגטון פוסט", כלל התדרוך של טראמפ שלוש המלצות: "לא לברך" (את פוטין על הניצחון בבחירות) באותיות גדולות, להעלות את הבחישה הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016 ולגנות את ניסיון הרצח של מרגל רוסי לשעבר ובתו בגז עצבים בעיירה בבריטניה, שמיוחס לרוסים. טראמפ פשוט התעלם משלוש ההמלצות.

"זו הייתה שיחה טובה מאוד", אמר טראמפ בקורת רוח לכתבים, לפני שיחתו עם יורש העצר הסעודי מוחמד בין סלמאן. הוא דיווח שאיחל כל טוב לפוטין על ניצחונו בבחירות. "קרוב לוודאי שניפגש בעתיד הלא רחוק", הוסיף טראמפ. לדבריו, התמקדה השיחה ב"אינטרסים משותפים", לרבות אוקראינה וקוריאה הצפונית.

קרול לאונינג, אחת מכתבי ה"פוסט" שחתומים על הידיעה, סיפרה אמש בראיון ב-MSNBC כי בבית הלבן פרצה "מהומה" לאחר סיום השיחה בין טראמפ לפוטין. נשמעו קריאות: "אל אלוהים, מה הוא עשה"? העובדה שטראמפ נמנע מלגנות את ניסיון הרצח בבריטניה נחשבת סטירת לחי לראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי. שמובילה מחאה כלל-מערבית על ההתקפה הרוסית על אזרחים בשטחה. ההימנעות מאיזכור ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות היא סטירת לחי לממסד הביטחוני בארה"ב ובמיוחד לסוכנויות המודיעין.

"האם (טראמפ) הוא בעד אמריקה והמערב או שהוא בעד רוסיה"? - אמר אמש פרשן בתוכנית מלל טלוויזיונית. כמה פקידי ממשל אמרו, כי ייתכן שטראמפ כלל לא קרא את נייר העבודה שהוגש לו.

הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, יו"ר ועדת השירותים המזוינים של הסנט, המתמודד עם סרטן במוח, פרסם את ההודעה הבאה: "נשיא אמריקאי אינו מוביל את העולם החופשי באמצעות ברכות לדיקטטורים שניצחו בבחירות פיקטיביות. בברכו את ולדימיר פוטין, העליב טראמפ כל אזרח רוסי שנשללה ממנו הזכות להצביע בבחירות חופשיות והוגנות כדי לקבוע את עתידה של ארצו, לרבות הפטריוטים הרוסים הרבים מספור שנטלו על עצמם סיכונים רבים כדי למחות נגד משטר פוטין".

וראש הסיעה הרפובליקאית בסנט, מיץ' מקונל, אמר: "כאשר אני בוחן את הבחירות ברוסיה, אני רואה חוסר אמינות במניין הקולות. שיחה עם פוטין לא הייתה נמצאת במקום גבוה בסולם העדיפויות שלי".

בתשובה על שאלה מדוע לא מתח טראמפ ביקורת על הבחירות הלקויות ברוסיה, אמרה אמש דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, כי אין זה תפקידה של ארה"ב למצוא דופי בבחירות שנערכות במדינות זרות. "מה שאנחנו יודעים הוא, שפוטין נבחר בארצו ואנו לא יכולים להכתיב לרוסים כיצד להתנהל. אנחנו יכולים רק להתמקד בחירות ובהגינות של הבחירות שלנו, ובכך אנו תומכים בכל מאת האחוזים". אולי. אבל העמדה הזו לא הפריעה לממשל טראמפ למתוח ביקורות נוקבות על הבחירות בוונצואלה ובאיראן.

התנהלותו של טראמפ בשיחה עם פוטין משקפת את הדואליות של ממשלו. בעוד שהבית הלבן נקט באחרונה כמה צעדים קשים נגד רוסיה - לרבות הטלת סנקציות במחאה על הבחישה בבחירות האמריקאיות והצטרפות למחאה הרשמית של בריטניה, צרפת וגרמניה על נסיון הרצח בבריטניה - נמנע טראמפ בעקביות מלהביע באופן אישי מחאה או ביקורת כלשהי על רוסיה או על פוטין.

פקיד בכיר בממשל אמר ל"ניו-יורק טיימס", כי בעוד שטראמפ היה מוכן לאשר את הסנקצית נגד רוסיה, הוא נחוש בדעתו לא להרגיז את פוטין עצמו בהתבטאויות אישיות. הוא מאמין שיחסים אישיים טובים בינו לבין פוטין הם הדרך היחידה לשפר את היחסים בין שתי המדינות.