ההוריקנים בארה"ב הפילו את הרווח התפעולי של אבגול ב-40%

המניה של יצרנית הבדים הלא-ארוגים צנחה היום בעד 8% בעקבות פרסום הדוחות הכספיים

מפעל אבגול באזור התעשייה ברקן / צילום: איל יצהר
מפעל אבגול באזור התעשייה ברקן / צילום: איל יצהר

יצרנית הבדים הלא-ארוגים אבגול פרסמה היום (יום רביעי) את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017. מהדוחות עולה כי הכנסות החברה צמחו אשתקד ב-8.5% לעומת 2016 והסתכמו בכ-368 מיליון דולר. הרווח הגולמי, לעומת זאת, הצטמק בכ-10% עקב עלייה בעלות המכירות.

פעילותה של אבגול מתרכזת בייצור מוצרי בד לא-ארוג, המשמש חומר גלם לשוק ההיגיינה - בעיקר לחיתולים חד-פעמיים, תחבושות חד-פעמיות לנשים, מוצרים רפואיים חד-פעמיים ומגבונים. החברה, הנמצאת בשליטת קרן ההשקעות הזרה את'מבה (Ethemba) ומנוהלת על ידי דיויד מלדרם, נפגעה מעליית מחירי של חומרי הגלם שלה, על רקע מספר סופות הוריקן גדולות בצפון אמריקה במהלך השנה וברבעון הרביעי.

באבגול מסבירים כי פער הזמן בין עליית מחיר חומר הגלם העיקרי שלה, השרף (Resin), לבין עדכון מחירי המכירה ללקוחות, הביא לגידול של 4.8 מיליון דולר בעלויות ברבעון האחרון של 2017 וגידול של כ-6.5 מיליון דולר בשנה כולה.

מניית אבגול הגיבה לדוחות בירידה של 6.5%-8% היום, והשלימה נסיגה של 25% בשנה האחרונה. שווי החברה בבורסה הצטמק לכמיליארד שקל.

השורה התפעולית של אבגול הצביעה על ירידה של 23% ברווח, לרמה של כ-36 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשמה ירידה של 15% ברווח הנקי, שעמד אשתקד על כ-21 מיליון דולר. לצד עלייה בהוצאות המימון, נהנתה אבגול מהטבת מס בהיקף של כ-11 מיליון דולר, על רקע רפורמת המסים של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ.

ברבעון הרביעי הציגה החברה עלייה של 12% בהכנסות לכ-100 מיליון דולר, אבל הגידול בעלויות הביא לצניחה של 40% ברווח התפעולי לעומת הרבעון המקביל ב-2016, לרמה של 7.2 מיליון דולר. הטבת המס הקפיצה את הרווח הנקי ברבעון ב-50% לכ-13 מיליון דולר.

במהלך 2017 מכרה אבגול את הקרקע (כ-30 אלף מ"ר) שעליה נמצא המפעל שלה באזור התעשייה ברקן, תמורת כ-15 מיליון דולר. החברה רשמה בגין העסקה רווח הון של כ-11.5 מיליון דולר. במקביל, החברה שוכרת את ששת קווי הייצור במפעל, שעליהם רשמה הפחתה בסכום דומה, ובכוונתה לצמצם בהדרגה את הפעילות בברקן עד לסיומה המלא בתוך שלוש שנים. זאת, לדברי החברה, מכיוון שצפויה "ירידה הדרגתית בדרישה למוצרים המיוצרים באתר החברה בברקן, בין השאר, כתוצאה ממגבלות טכניות של חלק מקווי הייצור. בנוסף, הרווחיות של קווים אלה נפגעה מהתחזקות השקל, כתוצאה מכך שרוב תוצרת האתר מיועדת ליצוא, וכן מכך שקווי הייצור באתר ישנים ומאופיינים ביעילות נמוכה יחסית, המצריכה עלויות תפעול גבוהות יותר".

החברה תחלק דיבידנד באפריל

במקביל לצמצום הפעילות באתר בברקן, התחילה אבגול בספטמבר להפעיל קו ייצור במפעל שהקימה בדימונה, ובהנהלת החברה צופים כי "מכירות האתר בדימונה צפויות לעלות בחודשים הקרובים. קיבולת הייצור הנוספת החדשה תאפשר לנו לחזק את מעמדנו כספק באמריקה הלטינית, וכן תאפשר לנו לתמוך בביקושים למוצרינו באירופה, במזרח התיכון ואפריקה (EMEA) מקו הייצור החדיש והמתקדם".

עוד מעדכנים באבגול כי הפרויקט להקמת אתר ייצור חדש במחוז בופאל שבהודו הושלם בהצלחה בדצמבר 2017, בהתאם ללוח הזמנים ולתקציב. "כפי שחזינו, הקו הראשון החל בפעילות מסחרית ברבעון הראשון של 2018. המכירות בהודו צפויות לגדול באופן רציף במהלך 2018, בהתאם להתחייבות הלקוח", ציינה החברה.

במקביל לפרסום הדוחות הכריזה אבגול על חלוקת דיבידנד בסכום של 11 מיליון דולר, שישולם ב-10 באפריל.