רשות המסים | בלעדי

מתווך עסקת מספנות ישראל גרף כ-1.5 מ' ד' עמלת תיווך

ש', החשוד היחיד שנעצר בתום החקירה בפרשית השוחד, שוחרר למעצר בית ■ הוא חשוד כמתווך בעסקה שהיקפה עמד על כ-21 מיליון

משרדי להב 433 / אייל פישר
משרדי להב 433 / אייל פישר

המתווך בעסקה השוחדית לכאורה שביצעו בכירי מספנות ישראל בניגריה גרף 7% דמי תיווך מהעסקה, קרי כ-1.47 מיליון דולר. כך נודע ל"גלובס". גורמים המקורבים לנושא אמרו כי העסקה משנת 2010, שבעקבותיה פתחה המשטרה בחקירה נגד מספנות ישראל ובמסגרתה נחקר יו"ר הדירקטוריון שלה סמי קצב, כללה אספקה של 3 ספינות שלדג לחיל הים של ניגריה.

היקף העסקה עומד על כ-21 מיליון דולר בתמורה לספינות חדשות, שנבנו בנמל מספנות ישראל בחיפה. המתווך בעסקה זו, שעל פי החשד נעשתה תוך תשלום שוחד בניגריה, הוא סוחר הנשק ש' שפרטיו עדיין אסורים לפרסום בצו של בית המשפט. ש', קיבל עמלה בגובה של 7% מעסקה זו.

חברת מספנות ישראל, המוצאת את עצמה בימים אלה בלב ליבה של פרשית השוחד לכאורה באפריקה, היא אחת מהחברות הבולטות והמובילות בתחום ייצור כלי השייט לצרכים אזרחיים וצבאיים. ביום ראשון פשטו חוקרי להב 433 וחוקרי יחידת יהלום של רשות המסים על משרדי החברה ותפסו מסמכים וחומרי מחשב שנועדו לבסס את הראיות כנגד החברה בפרשה.

החשדות מתייחסים להסכם שהגיע לידי החוקרים, ובו מפורטים תנאי עסקת מכירת כלי שיט לניגריה ב-2010, בסכום כולל של כ-21-25 מיליון שקל. בעקבות זאת, במסגרת יום החקירה הגלוי הראשון, הפשיטות למשרדים ועיכוב החשודים לחקירה, תפסה המשטרה כספים של החברה והקפיאה נכסים ורכוש (כלי רכב ונכסי נדל"ן) של מספנות ישראל המגיעים לסכום המוערך בכ-20-25 מיליון דולר. זאת, לצורכי חילוט עתידי.

בעוד שמם של החשודים המרכזיים בפרשה מתוך מספנות ישראל - איש העסקים סמי קצב המכהן כיו"ר מספנות ישראל וסמנכ"ל מספנות ישראל עודד ברייר - הותר לפרסום מיד בתום 48 שעות ממועד עיכובם לחקירה, שמו של חשוד שלישי בפרשה, שאינו מועסק במספנות ישראל נאסר לפרסום עד יום ראשון.

החשוד השלישי, ש', הוא היחיד שנעצר בפרשה בתום חקירתו ביום א', והוא שוחרר אתמול ממעצרו למעצר בית עד ה-30 לחודש. ל-ש' מיוחסת עבירה של תיווך לשוחד בעסקת מכירת ספינות השלדג. הרקע לכאורה לביצוע העבירות הוא הקשרים שפיתח ש' באפריקה, וקרבתו לגורמי ממשל במדינות שונות ביבשת, אשר הפכו אותו למתווך מבוקש לכאורה בין חברות ישראליות לממשלות אלה. ב-2010 הוא תיווך בין השלטונות בניגריה לבין מספנות ישראל, בעסקה השוחדית לכאורה.

בדיון הארכת המעצר, ביקש ש' מביהמ"ש, באמצעות סנגורו עו"ד שחר מנדלמן, כי יוציא צו איסור פרסום על שמו, בשל החשש מפגיעה חמורה בו. נציג המשטרה התנגדו לבקשה, בין היתר בטענה כי שמו כבר פורסם במסגרת ידיעות עיתונאיות שפורסמו במדינות זרות וכן מהטעם שיש עניין לציבור בחשיפת השם, על רקע החשדות החמורים והסכומים הגבוהים שעומדים בלב החשד.

בית משפט השלום קיבל את עמדת המשטרה ודחה את בקשתו של ש', ואולם האריך את הצו עד אתמול על מנת לאפשר ל-ש' לערער על ההחלטה. ש' הגיש ערעור לביהמ"ש המחוזי, ובמסגרת הדיון בבקשה שנערך אתמול טען בא כוחו כי לחשוד יש זכויות רבות במדינת ישראל, בפעילות וולנטרית לטובת המדינה, וכי "הטענה כאילו הועברו דרכו כספים לניגריה היא מופרכת".

לטענת הסנגור עו"ד מנדלמן, החשוד חווה קריסה כלכלית וירד מנכסים, והוא מנסה לשקם את מצבו מחו"ל לטובת ילדיו (ש' חי בחו"ל ומשפחתו חיה בארץ). הסנגור הגיש לעיונו של ביהמ"ש מסמכים שמעידים על נזק ממשי לכאורה שאמור להיגרם לחשוד מפרסום שמו, אך תוכן המזכרים לא היה מוכן לחשוף. מדובר ככל הנראה במזכרים הכוללים מידע בנוגע לפעילותו של החשוד בתחום הסחר בנשק במדינות זרות. "הקונספציה שהמשטרה בנתה היא דמיונית, מופרכת, אין בינה לבין המציאות דבר", אמר מנדלמן.

ביהמ"ש נטה לשלול את צו איסור הפרסום, תוך שהשופט עמית קובו ציין כי מסמך סודי שהגישה לו המשטרה "מבסס חשד סביר בעצמה לא מבוטל", ואולם לאור תוכן המזכרים שהגיש הסנגור ציין השופט כי המידע בהם עלול להטות את הכף לטובת איסור פרסום השם, "אם יאומת". בנסיבות, האריך השופט את צו איסור הפרסום על שמו של החשוד ש' עד ליום ראשון, תוך שהוא מורה לסנגורו של החשוד להביא לדיון הבא ראיות לביסוס הנושאים המוזכרים במזכרים שהגיש.