לקראת הדדליין בהסכם הגרעין שרי חוץ אירופאים מגיעים לי-ם

שרי החוץ של גרמניה וצרפת יגיעו מחר לביקור מדיני בישראל ■ ארה״ב השעתה את תחולתן של סנקציות על איראן, אך ב-12 במאי פוקע מועד ההשעייה והנשיא טראמפ כבר הודיע שהוא שוקל להחזיר את הסנקציות

נתניהו במינכן / צילום: טל שניידר
נתניהו במינכן / צילום: טל שניידר

שרי החוץ של גרמניה וצרפת, היקו מאס וז׳אן-איב לה-דריאן יגיעו מחר (א') לביקור מדיני בישראל, בין השאר כדי לדון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא הצעת מדינות אירופה להתמודדות עם טענות הנשיא טראמפ ונתניהו נגד הסכם הגרעין בין איראן לבין המעצמות.

על פי ההסכם, ה״JCPOA״ שנחתם בתקופת הנשיא אובמה, השעתה ארה״ב את תחולתן של סנקציות על איראן, אך ב-12 במאי פוקע מועד ההשעייה והנשיא טראמפ כבר הודיע שהוא שוקל להחזיר את הסנקציות, מטעמה של ארה״ב בלבד. המשמעות של החלטה זו הנה שארה״ב עוזבת את הסכם הגרעין, אך שאר המדינות החתומות על ההסכם - גרמניה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין - מסרבות להצטרף לארה״ב בצעד הזה.

בשבועות האחרונים מנהלים שרי החוץ של שלושת מדינות מערב אירופה שיח עם נציג מחלקת המדינה האמריקנית בריאן הוק. חלק מן השיחות נערכות בברלין. מטרת השיחות היא לגבש הצעה של שלוש האירופאיות להטלת סנקציות מטעם האיחוד האירופי בנושאים שהינם חיצוניים להסכם הגרעין, דהינו על הפעילות הבליסטית של איראן ועל מעורבותה של איראן בתוך סוריה, מימון הטרור ותוקפנותה כלפי ישראל. הצדדים העבירו טיוטות, אך האירופאים מצפים שבתמורה לצעד מצידם, ארה״ב תמנע מנסיגה עצמאית מן ההסכם.

בשבוע שעבר פורסם כי שרי החוץ של גרמניה, בריטיניה וצרפת מאוחדים ביניהם בנושא הזה ואינם מסכימים להוביל לביטול או שינוי ההסכם.

מבחינת מאס, זה יהיה ביקורו הראשון בישראל כשר החוץ החדש של גרמניה. בעבר ביקר מאס - איש המפלגה הסוציאל דמוקרטית הגרמנית- בישראל כשר המשפטים ויצר קשר טוב מאוד עם שרת המשפטים אילת שקד. שקד הצליחה לשכנע את מאס שחוק העמותות (שעבר לפני כשנה וחצי) אינו בעייתי מבחינת הדמוקרטיה הישראלית. מאס החליף בתפקיד את שר החוץ הקודם, זיגמר גבריאל שהוביל קו ביקורתי מאוד כלפי היחס של ישראל לעמותות החברה האזרחית וארגוני זכויות אדם.

לפי הודעה ששלחה שגרירות גרמניה בישראל, מאס יגיע גם לרשות הפלסטינית מאס יפגש גם עם הנשיא ריבלין, יבקר ביד ושם, יפגש עם ניצולי שואה ולאחר מכן יסע גם לרמאללה לרשות הפלסטינית ויפגש עם אבו מאזן.

שר החוץ הצרפתי, לה-דריאן מגיע גם הוא לביקור ראשון בישראל בתפקידו הזה מאז שממשלתו של מאקרון נכנסה לכהונה לפני כשנה. לפני כמה ימים דיבר לה-דריאן נגד התכנית הבליסטית של איראן וקרא לאיחוד האירופי להתמודד עם תוקפנות איראן באמצעות מהלך הטלת סנקציות של האיחוד האירופי, דבר שיחייב אישרור נוסף של 28 שרי החוץ של האיחוד.