בגלל הירידות בשוק: פוליפיד דחתה הנפקה בהיקף 75 מיליון ד'

ההנפקה הייתה אמורה להתבצע ביום שישי, אולם מדד נאסד"ק ביוטק - מנבא חשוב לפתיחות של השוק להנפקות ביומד - השלים שבוע של ירידות, לאחר שאיבד ביום חמישי ב-2.5%

מוריס קאהן   / צילום :איל יצהר
מוריס קאהן / צילום :איל יצהר

הנפקתה של חברת התרופות פוליפיד, שהייתה אמורה להתקיים שלשום בלילה, לא יצאה אל הפועל. החברה דחתה את ההנפקה, שבמסגרתה ביקשה לגייס 75 מיליון דולר לפי שווי של כ-370 מיליון דולר (אחרי הכסף), בין היתר בשל תנאי השוק.

השוק אופיין בשבוע החולף בירידות שערים, שהמשיכו גם ביום חמישי, אז איבד מדד נאסד"ק ביוטק - אחד המנבאים המשמעותיים לפתיחות של שוק ההנפקות כלפי תחום הביומד - 2.5%, והשלים בכך שבוע של ירידות.

יצוין עם זאת כי חברת דרופבוקס - אמנם לא מתחום הביומד אלא חברת טכנולוגיה - הצליחה להשלים בשישי את אחת ההנפקות הגדולות של חברות טכנולוגיה בנאסד"ק בשנים האחרונות.

על פי ההערכות, אם תחודש הנפקת פוליפיד בתקופה הקרובה, זה יהיה כנראה בשווי נמוך מעט מזה שהגדירה עד כה. החתמים הצפויים להוביל את ההנפקה הם גולדמן זאקס, קנטור פיצג'רלד ו-Cowen & Co.

שורפת מזומנים בקצב מהיר

פוליפיד כבר ביקשה להנפיק ב-2014, אך אז משכה את ההנפקה, ביצעה גיוס פרטי, וחזרה לשוק מחוזקת לאחר ארבע שנים. ייתכן כי היא תוכל לחזור על התרגיל הזה שוב. אולם פוליפיד של היום שורפת מזומנים רבים יותר, בקצב שעשוי לעלות אם תיכנס לניסויים רחבי-היקף. בשנה שעברה שרפה כ-12 מיליון דולר, ובקופת החברה, נכון לסוף 2017, היו 18 מיליון דולר. הגיוס הפרטי האחרון שלה, ב-2016, היה בהיקף של 22 מיליון דולר לפי שווי של 82 מיליון דולר.

בעלי המניות העיקריים בפוליפיד הם: קרן אאורום של מוריס קאהן (18.3%); קרן שביט קפיטל (9.1%); חברת קסניה הבורסאית (6.1%); וכן איתן קייט, חיים הורביץ (דרך חברת ההשקעות CHealth) וליאון רקנאטי, המחזיקים בחברה בשיעורים קטנים.

מניית קסניה  ירדה הבוקר במסחר בת"א ב-6%. ביום חמישי, יום לפני ההנפקה המיועדת, היא ירדה ב-5.2%, כנראה על רקע חששות כי השינוי לרעה בשווקים ישפיע גם על ההנפקה, או כצעד של מימוש - לאחר שביום רביעי עלתה המניה 8.9% לקראת ההנפקה. כעת מחיר מניית קסניה עדיין גבוה ב-4.5% מהמחיר שבו נסחרה בטרם פרסמה פוליפיד תשקיף גלוי לקראת הנפקתה. קסניה, המחזיקה בפורטפוליו של חברות ביומד וטכנולוגיה, ושותפה בחממה טכנולוגית בירושלים, נסחרת לפי שווי של 47.5 מיליון שקל.

המוצר של פוליפיד הוא אנטיביוטיקה הארוזה בתוך מטריצה העשויה פולימרים (מולקולות דמויות פלסטיק) וליפידים (מולקולות שומן), ומכאן שם החברה. החומר מתפרק ומשחרר את האנטיביוטיקה במנה קצובה למשך פרק זמן ארוך. כך, הוא מאפשר למנוע זיהום באזור פגוע (למשל, אחרי ניתוח או שבר) בלי צורך ליטול במשך כל אותה תקופה אנטיביוטיקה בבליעה או לווריד, ובלי צורך להחליף שתל משחרר אנטיביוטיקה מקומית בניתוחים חוזרים ונשנים.

לקראת סוף 2018 ותחילת 2019 מתכננת החברה להיכנס לניסויי שלב III של המוצר מול ה-FDA (רשות המזון והתרופות האמריקאית), הן במניעת זיהומים לאחר ניתוחי לב והן במניעת זיהומים בניתוחים באזור הבטן.

פוליפיד אינה רושמת הכנסות. ההפסד שלה בשנת 2017 הסתכם ב-54 מיליון דולר, מתוכם 40 מיליון דולר הוצאות פיננסיות, שנבעו ברובן משערוך של אופציות.