קצא"א: חברה פרטית סללה כביש פיראטי ברצועת קווי הדלק

החברה: הכביש נסלל באופן פיראטי שמסכן את הציבור ■ הקבלן עודד תורג'מן: היו לי אישורים, כולל מקצא"א, לצורך הסלילה, שנועדה להקל את עומס התנועה בכניסות לחדרה ולהפחית תאונות ■ מקצא״א נמסר בתגובה: "סלילת הכביש נעשתה בצורה לא חוקית וללא כל אישורים"

כביש גישה לקניון שנהרס / צילום קצא"א
כביש גישה לקניון שנהרס / צילום קצא"א

כביש המריבה בחדרה. חברת קצא"א (קו צינור אילת אשקלון) טוענת כי חברת "אמירי זכרון יעקב" של הקבלן עודד תורג'מן סללה כביש פיראטי בתחום רצועת קווי הדלק של קצא"א, בסמוך לירידה מכביש החוף לחדרה, שיוצר סכנה לשלמות קו הנפט העובר באזור. קצא"א אף הרסה באישון ליל את הכביש.

גרסת הקבלן, תורג'מן, היא שונה תכלית השינוי. לדברי תורג'מן, הכביש נסלל על ידי החברה הכלכלית לפיתוח חדרה לאחר שהתקבלו אישורים לבנייתו מכל הגורמים הרלוונטיים, כולל מקצא"א. יתרה מכך, לדברי הקבלן, הכביש צפוי להפחית בצורה משמעותית את העומס בכניסות לעיר חדרה וכך להפחית משמעותית גם את תאונות הדרכים באזור. ביום רביעי הקרוב יגיעו הצדדים הנצים לבית משפט השלום בחדרה שאמור להכריע בסכסוך שיש לו השפעה על אזור חדרה כולו.

"אמירי זכרון יעקב" שבבעלות תורג'מן בונה מרכז מסחרי (קניון) במתחם "אנרג'י פארק" שהנו פארק טכנולוגי מתקדם שמיועד לענף האנרגיה לתחומיו. הקניון קרוי "מל החוף" והוא כולל, בין היתר, 15 אולמות בתי קולנוע של רשת 'גלובוס מקס' בשטח כולל של כ-5,000 מ"ר.

כדי לאפשר נגישות גבוהה לקניון סללה, לגרסת קצא"א, "אמירי זכרון יעקב" כביש מכביש 2 (כביש החוף) אל הקניון החדש. הכביש עובר בסמוך לתחנת הרכבת חדרה לכביש החוף ולגשר אולגה. במכתב ששלח לאחרונה עו"ד מאיר הלר, בא כוחה של קצא"א, לעוה"ד גבי לוריה, בא כוח "אמירי זכרון יעקב", נאמר שסלילת הכביש מהווה "הסגת גבול פלילית ברצועת קו הדלק של חברת קצא"א". לפי גרסת קצא"א, החברה מעולם לא הסכימה לוותר על זכויותיה באזור לטובת כביש פיראטי או בכלל. קצא"א, טוענת כי סלילת הכביש מעל קו הדלק בוצעה ללא תיאום וללא מיגון של הקו.

מהמכתב של קצא"א עולה כי לטענת בא כוחה של "אמירי זכרון יעקב", החברה ביצעה את מיגון הכביש בעצמה. "ככול שיש אמת בדבר הרי שמרשיך הגבירו רבות את הסיכון לקו, שכן עבודות ייחודיות ומסוכנות אלה, הנעשות בסמיכות לקו הדלק, ככל שקצא"א מתירה לבצען, מחייבות פיקוח והנחיה צמודה בשטח מטעם קצא"א", כתב הלר ל"אמירי זכרון" ולתורג'מן.

"מרשיך עשו דין לעצמם"

לפי קצא"א, תורג'מן והחברה שבבעלותו התעלמו מעמדת קצא"א באופן מכוון ומודע והם יודעים היטב שלא ניתנה להם הסכמה לביצוע הכביש. "חרף זאת מרשיך עשו דין לעצמם ובמחטף עברייני מתוך ידיעה גמורה כי לא ניתנה להם הסכמה לסלילת הכביש סללו את הכביש הפיראטי", כתב בא כוח קצא"א לפרקליטו של תורג'מן.

מחברת "אמירי גן" המקימה את מרכז מול החוף בכניסה לחדרה נמסר בתגובה: "נתוני עמותת אור ירוק קבעו כי בשנת 2017 עלו מספר הנפגעים בתאונות דרכים בחדרה ב-28% לעומת 2016. רק לפני מספר ימים ארעה תאונת דרכים מחרידה בה קיפחה תושבת העיר את חיה בעקבות דריסה. כמו כן חדרה מוצבת במקום הראשון והלא מחמיא של תאונות דרכים של אופניים עם כלי רכב כבדים . נתונים אלה אינם משאירים מקום לספק כי פתיחת הכביש באופן מידי היא צו השעה".

עוד מסרו "אמירי גן": אי פתיחת הכביש תגרום לעצירה של עבודות המחלף הראשי על ידי נתיני איילון ועצירת הפעילות במסוף המכולות של רכבת ישראל שכן בעקבות העלייה בכמות תאונות הדרכים, הרשות המקומית מתכוונת לסרב לאפשר תנועה של כלי רכב כבדים דרך הכניסה הראשית לחדרה מכביש 2".

עוד נמסר בתגובה מטעם חברת אמירי גן כי "החברה קיבלה את כל האישורים הנדרשים ובכלל זה אישור עבודה חתום ע"י נתיבי ישראל ואף ביצעה את כל המטלות שביקשה חברת קצא"א, על מנת לאפשר פתיחת כביש הגישה הזמני, לרבות תשלום של אגרה לידי קצא"א עבור היתר ופיקוח . כעת, מסיבות שאינן ברורות, מתנגדת קצא"א לפתיחתו של הכביש, התנגדות תמוהה ושאינה במקומה. כל עיכוב בפתיחתו של הכביש ומעבר כלי הרכב הכבדים מן העיר ואליה דרכו , עלולים לעלות בחיי אדם נוספים וקצא"א היא שתישא באחריות".

בעלי החברה, עודד תורג'מן הוסיף ואמר לנו היום כי "התכנון והביצוע של הכביש נעשו במהלך השנה האחרונה אחרי שהתקבלו כל האישורים מחדרה, מקורות, חברת חשמל, בזק, נתיבי ישראל וגם מקצא"א. בוצע תיאום מלא מול כל הגורמים והתקבל היתר לסלילת הכביש. לפני חמישה ימים החליטה קצא"א על דעת עצמה לבוא בשתיים בלילה עם טרקטור ולהרוס את הכביש. חמש שעות אחרי זה הם רצו לבית המשפט והגישו בקשה לצו מניעה. ביום שלישי הקרוב יהיה דיון ואני משוכנע שהטענות שלי ושל עיריית חדרה יתקבלו. הם פועלים בחוסר סמכות, משיקולים זרים ולמרות שבוצעו כל ההליכים והתקבלו כל האישורים, הם פתאום התעוררו והחליטו שזה לא לרוחם".

מקצא״א נמסר בתגובה: "סלילת הכביש נעשתה בצורה לא חוקית וללא כל אישורים, תוך סיכון של תושבי חדרה כדי לקדם את טובתו האישית של הקבלן. קצא"א, בהנחייתה של נתיבי ישראל ובשיתוף תש"ן, התנגדה לסלילת הכביש הפיראטי, ומעולם לא סיפקה כל אישור להקמתו. כל טענה אחרת הנה שקרית, ולא תהיה זו הפעם הראשונה בה נוקט הקבלן בדרך השקר. קצא"א היא שער האנרגיה של ישראל, וככזו חובתה לדאוג לכלל תושבי ישראל, ולא לקדם קניון של קבלן יחיד".