חלל תקשורת רוכשת לוויין חדש ב-112 מיליון ד'; SpaceX תשגר

החברה תרכוש את הלוויין מחברת לוראל מקליפורניה ■ על־פי תנאיי ההסכם, לוראל תמסור את הלוויין לחלל תקשורת 27 חודשים לאחר תשלום המקדמה

חברת חלל תקשורת  הודיעה היום כי היא חתמה על הסכם לרכישת לוויין חדש שייקרא "עמוס 8". 

החברה תרכוש את הלוויין מחברת לוראל מקליפורניה המפתחת ומייצרת מוצרי תעופה וחלל אשר ייצרה בעבר כ-270 לוויינים. 

על־פי תנאיי ההסכם, לוראל תמסור את הלוויין לחלל תקשורת 27 חודשים לאחר תשלום המקדמה על־ידי חלל. כמו כן לוראל תספק שירותי תמיכה בשיגור ושירותי תמיכה בתפעול הלוויין למשך חייו בעת פעילותו במסלול. עלות ההסכם עומדת על כ-112 מיליון דולר. 

הלוויין החדש עתיד להחליף את הלוויין הקיים - עמוס 7 והוא עתיד לספק שירותי תקשורת למזרח התיכון, אירופה ואפריקה. אורך החיים של הלוויין לפי ההסכם עומד על 15 שנים לפחות.

נציין כי חברת SpaceX אשר בבעלותו של אילון מאסק עתידה לשגר את הלוויין הישראלי. נזכיר כי בעבר חלל תקשורת ניסתה לשגר לוויין באמצעות חברת SpaceX אך זה התפוצץ בעת השיגור. 

הדמיית הלוויין "עמוס 8" / תמונה: באדיבות חלל תקשורת
 הדמיית הלוויין "עמוס 8" / תמונה: באדיבות חלל תקשורת

בהודעה לעיתונות נמסר כי בהמשך לפניית חלל תקשורת למספר חברות בינלאומיות כולל תע"א לפני כשנה לקבלת הצעת מחיר לשיגור הלוויין, החליטה החברה לחתום עם היצרן הבינלאומי כמתואר בדיווח מטעם החברה משום שהצעתו הייתה המיטבית. דוד פולק מנכ"ל החברה ציין כי חלל תקשורת, אשר הזמינה מהתע"א 4 לוויינים בהשקעה כוללת של למעלה מ-2 מיליארד שקל ואפשרה למעשה את קיום התחום בתע"א והייתה שמחה להמשיך בכך, לא בחרה הפעם בהצעת התע"א משיקולי לוח זמנים לאספקה המסכנת את החלפת לוויין עמוס 7 במועד ומחיר שאינו תחרותי.

תגובת תעשייה אווירית: "התעשייה האווירית הציעה לחברת חלל לוויין מתוחכם הנותן מענה לצרכי מדינת ישראל. הצעה זו התבססה גם על מעורבות ומימון ממשלתיים. משהחליטה ממשלת ישראל שלא לסייע לפרוייקט לא היה כל סיכוי לתעשייה האווירית להתחרות במחיר של חברות זרות המייצרות לוויינים בכמויות גדולות הרבה יותר מאשר התעשייה האוירית. התעשייה האווירית היא חברה למטרות ריווח וכזו אינה יכולה לבצע פרוייקט בהפסד".