נגד כוח הכבידה: דרופבוקס זינקה ב-36% ביום המסחר הראשון

חברת האחסון ושיתוף הקבצים זרמה בסוף השבוע נגד הירידות השבועיות בשוק, לאחר שכבר בהנפקה נקבע לה מחיר גבוה מהצפוי

דרופבוקס / צילום: רויטרס - Lucas Jackson
דרופבוקס / צילום: רויטרס - Lucas Jackson

מניית  דרופבוקס (DBS) הערימה ביום שישי האחרון על שוק המניות היורד, ועל הסביבה המסוכנת לחברות טכנולוגיה. המניה זינקה ב-35.62% ביום המסחר הראשון שלה בנאסד"ק, למחיר של 28.48 דולר, מעל ומעבר למחיר ההנפקה, שהוא עצמו כבר היה גבוה מהצפוי - 21 דולר. שבוע שעבר נפל מדד S&P 500 ב-6%, ומגזר הטכנולוגיה איבד 7.9%.

ביום חמישי שעבר, דווקא כששוק המניות הרחב ננעל בירידה חדה, הנהלת דרופבוקס והחתמים שלה, בהובלת גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן צ'ייס, התכנסו במטה גולדמן במנהטן לקבוע את מחיר ההנפקה למחרת.

מאחר שההנפקה עוררה עניין רחב בהרבה מ-36 מיליון המניות שהוצעו למכירה, החליטה הנהלת החברה להעלות את מחיר ה-IPO ל-21 דולר, אבל לא ל-22 דולר כפי ששקלה לעשות. ההנחה הייתה שמוטב להיזהר מעט. להזכירנו, מדובר על חברת אחסון דאטה ושיתוף קבצים שנוסדה לפני 11 שנים, ומעולם לא רשמה רווח שנתי. כעת, בהתבסס על נעילת המניה שלשום, החברה הזו שווה בערך 12.5 מיליארד דולר על בסיס דילול מלא של המניות.

הזינוק של 36% במניה ביום המסחר הראשון השווה את דרופבוקס (Dropbox) לחברה בשם PagSeguro Digital כזינוק השני בגודלו ביום המסחר הראשון של מניות טק, אחרי מניית Zscaler, שהוכפלה ויותר ביום המסחר הראשון שלה, לפי נתוני חברת מחקרי השוק דילוג'יק.

ההנפקה גייסה רק 756 מיליון דולר לדרופבוקס, נוסף על 100 מיליון דולר שהשקיעה בה Salesforce.com בעסקה פרטית לפני ההנפקה לציבור. דרופבוקס מכרה רק כ-9% ממניותיה ביום שישי, הרבה פחות מהממוצע בהנפקות ראשוניות לציבור השנה. חברות אמריקאיות הנפיקו השנה בממוצע 39% ממניותיהן ב-IPO, וחברות הייטק בארה"ב הנפיקו בממוצע 22% מעצמן.

תיאבון לשם גדול בתחום ההייטק

ההצלחה של ההנפקה היא סימן לתיאבון של משקיעים להנפקת טק של שם גדול עם תחזית צמיחה סולידית, מאחר שדרופבוקס הייתה אחת מחברות הטק הבודדות הפרטיות שזכו להערכה רבה בשנים האחרונות.

דרו יוסטון, מנכ"ל החברה ואחד ממייסדיה, אמר בריאיון ביום שישי שהמשקיעים הבינו כנראה את מה שהוא תיאר כמודל עסקי בלתי רגיל, שיש לו את ה"גבריות" של חברה צרכנית בשילוב "יכולת החיזוי והתרגום לכסף של חברת שירותי תוכנה".

משקיעים כמו חברות הון הסיכון הבכירות סקויה קפיטל ואקל פרטנרז, וקרנות נאמנות כמו פידליטי וטי.רואו פרייס, הזרימו יחד מעל 600 מיליון דולר לדרופבוקס, בהנחה שיש לה פוטנציאל אדיר לשלוט בצד הצרכני של אחסון הקבצים.

למרות עליית המניה ביום המסחר הראשון, היא עדיין לא הגיעה למחיר של 28.65 דולר, שבו היא נמכרה למשקיעים פרטיים ב-2014 בסבב גיוס ההן הפרטי האחרון שלה. מדד נאסד"ק עלה בכ-70% מאז אותו גיוס הון פרטי.

דרופבוקס דיווחה על הפסד נקי של 111.7 מיליון דולר שנה שעברה, מהכנסות בסך 1.11 מיליארד דולר. יש לה מעל 500 מיליון משתמשים רשומים, שרובם משתמש בשירות הבסיסי החינמי שלה עם נפח אחסון מוגבל. מספר המנויים בתשלום הוא 11 מיליון.

למרות המסע שמנהלות בחודשים האחרונים קרנות מדדיות ורשות ניירות ערך הפדרלית נגד הרישום הכפול של מניות בכורה ומניות רגילות, לדרופבוקס יש שני סוגי מניות: המייסדים וכמה משקיעים קיבלו מניות הצבעה עם עשרה קולות רגילים, מול המניות הרגילות עם זכות הצבעה אחת, שהונפקו לציבור הרחב. "אני חושב שהמבנה הכפול הזה של סוגי המניות מונע חלק מהסחת הדעת שבאה מצד משקיעים פעילים או אחרים, שמושכים את תשומת הלב של ההנהלה ומונעים ממנה לנהל היטב את העסקים", אמר המנכ"ל יוסטון.