האתגר האמיתי בקמפיין הבחירות של נשיא מצרים

אחרי שרוב יריביו הושלכו לכלא או נדחקו לשוליים, משימתו העיקרית של הנשיא א-סיסי היא לשכנע את הציבור להצביע בבחירות שתוצאותיהן ידועות מראש ■ שיעור השתתפות נמוך יפריך את טענתו לשליטה על בסיס תמיכה ציבורית רחבה

פתחי א-סיסי / צילום: רויטרס
פתחי א-סיסי / צילום: רויטרס

בהצבעה שנפתחה היום (ב') ותימשך שלושה ימים, מתבקשים המצרים לבחור בין הנשיא המכהן עבד אל-פתאח א-סיסי לבין מוסא מוסטפה מוסא, מנהיג מפלגה שהביע תמיכה נחרצת בא-סיסי ימים ספורים לפני שהפך בעצמו למועמד לנשיאות.

"למה שאצביע? לבחור בין מי למי? אף פעם לא שמעתי על האיש השני", אמר ספר בקהיר לפני פתיחת הקלפיות.

א-סיסי ניצב בפני האתגר יוצא הדופן לשכנע את הציבור להשתתף בהצבעה שתוצאותיה אינן מוטלות בספק. בדומה לאופן שבו נבחרו מחדש מנהיגים-בריונים אחרים ברחבי העולם, גם מרבית היריבים הפוליטיים שקראו תגר על א-סיסי כבר הושלכו לכלא או נדחקו לשוליים.

שיעור השתתפות נמוך בבחירות יביך את א-סיסי, מכיוון שהוא יפריך את טענתו שהוא שולט על בסיס תמיכה ציבורית רחבה, ויפגע במאמציו להדוף את הביקורת הבינלאומית על הפרת זכויות האדם.

א-סיסי דורש שיעור השתתפות גבוה, ומציג זאת כחובה פטריוטית. "אני צריך שכל העולם יראה אותנו יוצאים לרחוב ומשתתפים בהצבעה. תבחרו את מי שאתם רוצים. מה שחשוב זה שהמצרים יצביעו", אמר א-סיסי באירוע בחירות ביום ד' שעבר.

סומך על מסרים לאומניים

מסעי בחירות כמעט שלא נערכו, אך כרזות שעליהן התנוססו פניו של א-סיסי צצו ברחבי קהיר, ורבות מהן מומנו בידי אנשים פרטיים שפניהם הוצגו לצד פניו של הנשיא בכרזות. תומכיו של א-סיסי כמעט שלא ערכו עצרות בחירות, והנשיא הופיע בעיקר באירועים רשמיים מתוסרטים מראש.

בהיעדר קמפיין הבחירות המסורתי, נראה שא-סיסי סומך בעיקר על מסרים לאומניים ופרו-צבאיים כדי להניע את הבוחרים לגשת לקלפיות. בכיכר תחריר בקהיר - מוקד המהפכה שהדיחה את הנשיא חוסני מובארק ב-2011 - נראות פניו של א-סיסי על שני לוחות מודעות בצורת כוכב, ועל צג ענקי מוקרן מונטאז' של טנקים וחיילים בפעולה.

"א-סיסי הוא האדם הנכון לבחור בו גם אם היו עשרות מועמדים אחרים, בגלל שהוא האיש שבונה את המדינה הזאת ומחזק את הצבא", אמר אבראהים אל-בז בן ה-73. א-סיסי, גנרל בדימוס בן 63, עלה לשלטון לאחר שהוביל ב-2013 את ההפיכה הצבאית שהדיחה את הנשיא מובארק, שניצח בבחירות דמוקרטיות שנה קודם לכן.

ב-2014 זכה א-סיסי ב-98% מהקולות בבחירות שבהן השתתפו פחות ממחצית האזרחים בעלי זכות הבחירה, וזאת למרות שהממשלה האריכה את ההצבעה ביום נוסף. כיום, זמן רב לאחר ההפגנות בעד הדמוקרטיה ב-2011, הגבירה ממשלתו של א-סיסי את מדיניות היד הקשה כלפי מתנגדי השלטון.

בריאיון לטלוויזיה הממלכתית במועד מוקדם יותר החודש, אמר א-סיסי כי היה מעדיף מספר רב יותר של מועמדים בבחירות, והאשים את המפלגות הפוליטיות על שלא הציגו מועמדים. "זו לא אשמתי", טען.

על אף שאין נתוני סקרים אמינים, יש סימנים לכך שהפופולריות של א-סיסי נחלשה עקב האמרת מחירי מוצרי היסוד והבעיות הכלכליות הכרוניות, כגון שיעור האבטלה בקרב הצעירים. יותר משליש הצעירים במצרים מובטלים, לדברי ארגון העבודה הבינלאומי. אך מועמדים בפוטנציה נעצרו או יצאו מהמרוץ בטענה להיעדר הגינות בזירה הפוליטית. בינואר עצרו הרשויות את הרמטכ"ל לשעבר, סמי ענאן, ימים ספורים לאחר שהשיק את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות מצרים, והאשימו אותו בהסתה נגד הצבא. ענאן עדיין נמצא במעצר צבאי. עורכי דינו מכחישים את המעשים המיוחסים לו, וטוענים שההאשמות נגדו נובעות מטעמים פוליטיים.

"באווירה הנוכחית של סמכותנות מתחדשת, משטר א-סיסי מתנהל ללא חשש מעונש ותוך חוסר אכפתיות מוחלט בנוגע להשלכות", אמר מייקל האנה, מומחה לענייני מצרים במכון למחקרי מדיניות Century Foundation בניו יורק. א-סיסי מכחיש את אמיתותן של האשמות אלה. "האנשים חופשיים להביע את דעתם", הוא אמר בריאיון הטלוויזיוני.

מאז עלה לשלטון, מציג א-סיסי את עצמו ככוח שמקדם את היציבות באזור מוכה מלחמות ומשברים פוליטיים, אך ממשלתו מתקשה לשים קץ למתקפות דאעש שגבו את חייהם של מאות חיילים ואזרחים. מתקפת הצבא המצרי נגד אנשי דאעש בחצי האי סיני נמשכת. א-סיסי, שמקדם את תדמיתו האישית כלוחם בקיצונים במזרח התיכון, זכה בהכרה שהעניקו באי-רצון חלק מהמנהיגים האירופים, וכן במילות תמיכה של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שאף כינה את א-סיסי "בחור נפלא".

באירוע בחירות נשאל א-סיסי על האפשרות שיפסיד בהצבעה - ופרץ בצחוק.

הבוחרים מודעים למשמעותן הסמלית של הבחירות. "אני צריך לעבוד בשני מקומות כדי להתפרנס, ואפסיד שכר של יום שלם אם אלך להצביע", אמר מוחמד דהבי, פקיד בקהיר. "זה לא משנה בגלל שאנחנו כבר יודעים מי ינצח".