מחר: חג החירות או יום הדין של אלון חסן?

מחר יפרסם ביהמ"ש את הכרעת הדין בפרשות אלון חסן • לפי האישומים, חסן, יחד עם נאשמים נוספים, הפיק טובות הנאה אסורות לו ולמקורביו, בהיקף של מיליוני שקלים, מפעילות תפעולית שהתנהלה בנמל אשדוד, על-ידי ניצול מעמדו

אלון חסן / צילום: איל פישר
אלון חסן / צילום: איל פישר

האם ערב חג החירות יזכה אלון חסן, היו"ר לשעבר של ועד עובדי נמל אשדוד, לזיכוי שיאפשר לו להמשיך להיות אדם חופשי, או שהוא יורשע בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, ואז הוא עלול להישלח למאסר בכלא? כשנתיים וחצי אחרי שהוגש כתב אישום נגד חסן, יפרסם מחר (ה') שופט ביהמ"ש המחוזי בבאר-שבע, יואל עדן, את הכרעת הדין בעניינו ובעניינם של בן-דודו, דוד חסן, ושל יו"ר נמל אשדוד לשעבר, יהושע (שוקי) סגיס.

בראיון שנתן ל"גלובס" באפריל 2015, בעיצומה של החקירה הפלילית נגדו, איים חסן, כי אם וכאשר יוגש נגדו כתב אישום, והוא יעמוד למשפט, "יעמדו איתי גם בכירים מאוד מהמדינה, שיצטרכו לתת הסברים ולהשיב על שאלות מאוד קשות בנוגע למחדלים שנעשו בפרשה שלי. יהיו אנשים שיצטרכו לתת הסברים על אופן החקירה שנוהלה גם אצלי וגם אצל עו"ד רונאל פישר" (המואשם אף הוא במעשי שחיתות, ושנחשף על-ידי חסן שהיה לקוחו של פישר - ח' מ')".

האיום לא מומש. מה שכן קרה, זה שהפרקליטות הגישה כתב אישום נגד חסן, שאמור להגיע מחר להכרעה.

אלון חסן - מואשם בעבירות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועוד. יהושע סגיס - מואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים של עובד ציבור ובתאגיד, וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, אך כתב האישום אינו מייחס לו עבירות שוחד או קבלת כסף.דוד חסן - מואשם בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע (שוחד והלבנת הון), קבלת דבר במרמה בנסיבות, ועוד.

בתחילת המשפט הגיעה הפרקליטות להסדר-טיעון עם הנאשמים האחים אורי ויניב בלטר וחברת דנה לוגיסטיקה, שהייתה בבעלותם. השניים שהיו שותפיו לעסקים של אלון חסן, הודו והורשעו בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע (שוחד), קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ועוד. אורי בלטר ריצה עבודות שירות, ואילו יניב נשלח למאסר. השניים וכן חברת דנה שילמו גם קנסות.

לפי האישומים, חסן - בצוותא עם יתר החשודים - הפיק טובות הנאה אסורות לו ולמקורביו, בהיקף של מיליוני שקלים. זאת, מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד בשנים 2013-2010. בין היתר, על-ידי ניצול מעמדו של חסן להשגת התקשרויות כספיות פסולות לחברת דנה לוגיסטיקה, שבעליה, האחים בלטר, היו קשורים אליו קשר הדוק.

לפי כתב האישום, סגיס וחסן איפשרו לחברת דנה, שהיא חברה פרטית, שעם בעליה נמנים בני משפחתו של אלון חסן וממקורביו האישיים והעסקיים, לפעול בתוך נמל אשדוד, כדי לקדם את תועלתו הכספית האישית של חסן ושל מקורביו.

בכתב האישום נטען עוד, כי אלון חסן וסגיס פעלו בניגוד-עניינים חריף לכאורה לתפקידם הציבורי, ובדרכי מרמה, כדי שחברת דנה תזכה במכרזים ותקבל חוזים ועבודות מלקוחות מובילים בנמל. לפי כתב האישום, כל החשודים ניצלו את תלותם הכלכלית של אותם לקוחות בנמל ובוועד העובדים, והציגו בכזב את חברת דנה כגורם ששכירת שירותיו הכרחית לפתרון בעיותיהם של לקוחות הנמל, מול הנמל וועד העובדים שלו.

לפי כתב האישום, התקשרויות האלה - שלקוחות הנמל נאלצו להתקשר דווקא עם חברת דנה - הזרימו לקופתה של דנה עשרות-מיליוני שקלים, שהועברו בחלקם כשוחד לאלון חסן באמצעות עסקיו הפרטיים, ואף שימשו חלק מהחשודים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב ולהלבנת הון.

כתב האישום מתייחס גם לעניינה של חברת שמן בנמל אשדוד. לפי האישום, סגיס נתן לחברת דנה הרשאה לספק שירותים עבור מפעיל הקידוח של חברת שמן בתחומי נמל אשדוד. זאת, ללא "ועדת המכרזים" ובלי שניתנה אפשרות לחברות השירותים הוותיקות בנמל להציע את הצעותיהן.

חקירת פרשת השחיתות בנמל אשדוד החלה במסגרת כוח המשימה "נמלי ים" ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), שבלהב-433 במשטרה, יחד עם יחידת יהלו"ם ברשות המסים, ובליווי צמוד של פרקליטות מחוז דרום והרשות לאיסור הלבנת הון. התיק טופל על-ידי פרקליטות מחוז דרום (פלילי), בהנחייתם של פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ומשנהו לעניינים פליליים, עו"ד אלי אברבנאל.