קרנית פלוג: "לא עוסקת במחשבות על סיום כהונתי"

נגידת בנק ישראל התייחסה הבוקר לפרסומים כי שר האוצר שוקל לא להאריך את כהונתה • "יש חשיבות מאד גדולה לכך שיישמר מעמדו של בנק ישראל כגורם עצמאי מחוץ למערכת הפוליטית"

קרנית פלוג/ צילום: אוריה תדמור
קרנית פלוג/ צילום: אוריה תדמור

"יש חשיבות מאד גדולה לכך שיישמר מעמדו של בנק ישראל כגורם עצמאי מחוץ למערכת הפוליטית", אמרה נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בראיון לגל"צ הבוקר. פלוג הוסיפה כי היא חושבת "שבסך הכל אנחנו מצליחים לשמור על המעמד של בנק ישראל בהצלחה, אם כי פה ושם יש בהחלט אתגרים גם בתחום הזה. אני חושבת שהעמדות של בנק ישראל באות בצורה מאד ברורה לידי ביטוי גם אצל מי שמקבל את ההחלטות ובוודאי גם בשיח הציבורי. אני חושבת שבהרבה מאד דברים אנחנו משפיעים גם אם העמדה שלנו לא מתקבלת בסופו של דבר ככתבה וכלשונה".

פלוג נשאלה על הפרסומים כי שר האוצר משה כחלון שוקל שלא להאריך את כהונתה ואמרה כי "אני עוד לא עוסקת בזה. יש עוד הרבה זמן והרבה עבודה עד נובמבר, אז אני לא עוסקת בזה".

פלוג דחתה את הטענה כי היא איננה נותנת מספיק קרדיט לכחלון על הישגיו ואמרה כי "המצב המאקרו כלכלי של המשק טוב גם בזכות מדיניות משרד האוצר". לגבי תכנית מחיר למשכתן אמרה פלוג כי "עדיין מוקדם לשפוט האם תכנית מחיר למשתכן מוכיחה את עצמה, היו ליקויים שתוקנו במהלך הדרך אני חושבת שאפשר יהיה לשפוט את התכנית רק בטווח הארוך".

פלוג חזרה על עמדתה בנושא התנגדות בנק ישראל להורדות מסים נוספות ואמרה כי "הפחתת מס תביא לאחד משניים, או שיהיה יותר קשה להמשיך בהגדלת הוצאות חברתיות בכל מיני נושאים מאד חשובים, שמשרד האוצר החל לטפל בהם בשנה האחרונה ובצדק, או שהדברים האלה יתרחשו יחד עם גידול בגירעון. אני חושבת ששתי התוצאות האלה הן בעייתיות כי אני חושבת שיש אתגרים גדולים בתחום של חינוך, הכשרה מקצועית, מערכת הבריאות, התשתיות למיניהן, התחבורה הציבורית וגם תשתיות נוספות, שמחייבות להגדיל את ההוצאה הציבורית, שלמרות עלייתה היא עדיין נמוכה בהשוואה בינלאומית".

לגבי תקציב 2019 אמרה פלוג כי "זה תקציב בסך הכל סביר, אבל אם יהיה רצון להתמודד עם האתגרים צריך יהיה להעלות את תקבולי המסים. זה יכול להיעשות על-ידי צמצום של הפטורים שצריך לבדוק אם יש להם הצדקה כלכלית או בצורה אחרת. אבל השאלה היא אם הממשלה תרצה באמת להתמודד עם האתגרים האלה".