מצרים: הנשיא א-סיסי נבחר לכהונה שנייה עם 97% מהקולות

רק 41% מקרב בעלי זכות הבחירה במצרים טרחו להצביע במירוץ הסגור מראש, שבו הבטיח הנשיא עבד אל-פתח א-סיסי את כהונתו השנייה • במשטר, שדיכא בחריפות את האופוזיציה, קיוו לשיעור הצבעה גבוה יותר כדי להעניק לו לגיטימציה

א-סיסי מצביע / צילום: רויטרס
א-סיסי מצביע / צילום: רויטרס

נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, נבחר לכהונה שנייה עם 97% מהקולות - כך מסרה ועדת הבחירות המרכזית במדינה. שיעור אחוז ההצבעה בבחירות, שנמשכו 3 ימים בשבוע שעבר, היה 41% - נמוך יותר בהשוואה לבחירות הקודמות ב-2014.

תומכיו של א-סיסי ניסו להוציא את המצביעים לקלפיות כדי להשיג לגיטימציה למשטרו, שדיכא את האופוזיציה והותיר למעשה את הנשיא ללא תחרות, אך לא נרשמה התלהבות רבה בקרב האזרחים. מול הנשיא המכהן עמד מועמד אחד, חבר מפלגה שהביעה תמיכה בא-סיסי ונכנס למירוץ ברגע האחרון.

מערכת הבחירות הזכירה לרבים את אלה שאפיינו את המשטרים הערביים בעשורים שקדמו ל"אביב הערבי" ב-2011. א-סיסי, מפקד הצבא לשעבר, הדיח ב-2013 את הנשיא מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים" והנשיא הדמוקרטי הראשון של מצרים, בתום הפגנות ענק שהתחוללו שנתיים בלבד אחרי הפלת משטרו של חוסני מובארק.

תומכיו של א-סיסי מציגים אותו כמנהיג היחיד שיכול להביא ליציבות המדינה, שנאבקת בארגוני טרור, בהם שלוחת "המדינה האסלאמית" (דאע"ש), בצפון חצי האי סיני. עם זאת, הפופולריות שבה זכה בתחילת שלטונו צנחה בעקבות החרפת המשבר הכלכלי והתגברות הפיגועים.